تبیان، دستیار زندگی
برج ایفل علاوه بر این كه از جاذبه‌های گردشگری شهر پاریس محسوب می‌شود، یكی از بزرگ‌ترین شاهكارها در تاریخ ساختمان‌سازی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برج ایفل، نماد فرانسه

برج ایفل

برج ایفل علاوه بر این كه از جاذبه‌های گردشگری شهر پاریس محسوب می‌شود، یكی از بزرگ‌ترین شاهكارها در تاریخ ساختمان‌سازی است. در یك نمایشگاه جهانی كه در سال 1889 و به مناسبت یكصدمین سالگرد انقلاب فرانسه بر پا شده بود، مسابقه‌ای نیز برای انتخاب یك بنای یادبود مناسب برای پاریس برگزار شد و از میان 100 طرح ارائه شده، بنایی كه توسط گوستاو ایفل ارائه شده بود انتخاب و به نام طراح آن نامگذاری شد. ساخت این برج زیبا در سال 1887 میلادی شروع شد و سرانجام پس از 2 سال، در ماه مارس 1889 به پایان رسید. این برج تا سال 1930 به عنوان بلندترین برج دنیا شناخته می‌شد. اگرچه تا به امروز سازه‌‌ای بلندتر از ایفل در شهر پاریس ساخته نشده است،‌اما ایفل امروزه چهارمین سازه بلند فرانسه است.

برج ایفل

ایفل برجی است فلزی كه در میدان ‌شان دوماس شهر پاریس و در كنار رود سن واقع شده است. در حالی كه در یك سمت این برج رودخانه سن قرار گرفته است، ‌در سمت دیگر آن نیز بنایی گنبدی‌شكل و زرین دیده می‌شود كه مقبره ناپلئون آنجا قرار دارد. در ابتدای ساخت ایفل 1710 پله در این سازه وجود داشته تا این كه پس از بازسازی برج در سال 1980 میلادی، این پله‌ها به 1920 پله افزایش یافت. در شرایط كنونی، پس از آخرین بازسازی انجام شده، تعداد پله‌های منتهی به انتهای سازه به 1665 پله كاهش یافته است كه از طبقه دوم تا انتها، مسیر پله‌ها به روی بازدیدكنندگان بسته است و بنابراین بازدیدكنندگان تنها می‌توانند تا طبقه اول این سازه بالا بروند. جالب است بدانید كه هر 7 سال یكبار و با استفاده از 50 تن رنگ، این سازه رنگ‌آمیزی می‌شود و رنگ‌های انتخابی برای آن با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف متفاوت خواهد بود. آنچه ایفل را از سازه‌های مرتفعی كه امروز یكی پس از دیگری سر به فلك می‌كشند، متمایز می‌كند این است كه این برج كاملا روباز است و بجز 2 طبقه اول سازه، در طبقات میانی بنایی در این برج ساخته نشده است. تغییرات دما سبب می‌شود قسمت انتهایی برج كه در مجاورت خورشید قرار گرفته است، به دلیل انبساط و انقباض فلزات به كار رفته در ساخت این سازه تا 8 سانتی‌متر تغییر مكان داشته باشد. تا به امروز بیش از 200 میلیون نفر از ایفل دیدن كرده‌اند و به همین علت این برج به عنوان یكی از پربازیدكننده‌ترین بناها در سطح دنیا شناخته شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید كه نام 72 نفر از دانشمندان و مهندسان فرانسوی كه در ساخت و راه‌اندازی این بنای مرتفع همكاری داشته‌اند، روی این سازه فلزی حك شده بود كه متاسفانه در اوایل قرن بیستم با رنگ پوشانده شد. اما با توجه به اهمیت تاریخی این موضوع در سال 1986 میلادی، شركتی كه مسوولیت اداره و نگهداری این برج را عهده‌دار شد، این حكاكی را بازسازی كرد.

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی

منبع: جام جم