تبیان، دستیار زندگی
مشخصه دیگر این اختلال نبود شرم و پشیمانی برای رفتارهای منفی گذشته است. آنها توانایی عشق و وابستگی دائمی ندارند و بی رحمانه نسبت به کسانی که به آنها اعتماد کرده اند، تعرض و ظلم می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج با بازیگران ممنوع

ازدواج

در مبحث قبل  با عنوان «همسری با شمّ پلیسی» سعی کردیم در مورد روش های اصولی شناخت همسر آینده صحبت کنیم. برای شما گفتیم که شخصیت به مجموعه منش ها و رفتارهای ثابت هر فردی می گویند که در برخی افراد دچار عدم انطباق و ناسازگاری می گردد. و سپس مجموعه اختلال های شخصیتی در حیطه درونگرایان را مورد بررسی قرار دادیم. از جمله این اختلالات افرادی را معرفی کردیم که نسبت به دیگران سوءظن دارند و یا در تصمیم گیری مشکل دارند و یا به تعریف اشخاصی پرداختیم که ثبات عقیدتی ندارند و یا نیاز زیاد به خود بزرگ بینی احساس می کنند. در این مقاله به تشریح انواع دیگری از اختلالات شخصیتی می پردازیم. اشکال مختلف این اختلالات در حیطه شخصیت های برونگرایان وجود دارند و دارای رفتارهای انطباقی و نرمالی نیستند. جالب است که برخی از این افراد به ظاهر افرادی با مهارت های مختلف اجتماعی به نظر می رسند توانایی جلوه گری خاصی دارند و شاید در ابتدا حتی جذاب و اجتماعی نیز به نظر برسند اما خوب که در رفتارهای آنها دقت می کنیم نوعی افراط و عدم تعادل به چشم می خورد و باعث طرد دیگران از اطراف آنها می شود.

مقصود ما این است که ازدواج های آگاهانه را ترویج نماییم تا از آشنایی های سطحی و احساسی ممانعت کنیم و افراد را در مسیر گزینش های معقولانه و منطقی هدایت نماییم.

1- اختلال شخصیت هیستریانیک (نمایشی ها): این افراد مدام در پی جلب توجه و نظر دیگران هستند. لباس های عجیب و جلب توجه کننده می پوشند. مدگرایان حرفه ای و افراطی هستند. خیلی زود توسط رویدادهای بی اهمیت برانگیخته می شوند. در اغوا کردن و فریفتن دیگران بسیار ماهرند. این افراد در جستجوی تحسین دیگران هستند و برای این کار، دنیا را صحنه و خود را بازیگران آن می دانند. خیلی سریع عاشق می شوند و در شرایطی بی جا روابط زناشویی خود را به هم می زنند. و در کل حالات هیجانی آنان در نوسان شدید است و آمادگی زیادی برای اعتیاد دارند. مادران نمایشی حتی ممکن است به خاطر از دست ندادن زیبایی ظاهری از شیر دادن به فرزند خود پرهیز کنند.

پرخاشگر

2- اختلال شخصیت انفعالی- پرخاشگری (پرخاشگرها):مشخصه اصلی این اشخاص مقاومتی خاص در برابر اجرای الزامات شغلی و اجتماعی است و این مقاومت را از طریق غیرمستقیم مثل به تعویق انداختن، فراموش کردن، وقت تلف کردن و ... اعمال می کنند. آنان پوششی عاریتی برای پنهان کردن خشم و دشمنی خود دارند. عقاید خود را اصولی می دانند و اتفاقات اطراف باید مطابق خواسته آنها به وقوع بپیوندد. آنان همچنین در قبال نظرات و سلایق دیگران نیز واکنش منفی نشان داده و هیچ استقبال گرم و صمیمی به خرج نمی دهند.

نمایشی ها خیلی سریع عاشق می شوند و در شرایطی بی جا روابط زناشویی خود را به هم می زنند. و در کل حالات هیجانی آنان در نوسان شدید است

ضد اجتماعی

3- اختلال شخصیت ضداجتماعی:نشانه اصلی این اختلال وجود رفتارهای نابهنجار از قبیل دزدی، دروغ، کلاهبرداری است که کنترلی بر آنها ندارند. جرم این افراد به نظر  بی هدف و تکانه ای است. مشخصه دیگر این اختلال نبود شرم و پشیمانی برای رفتارهای منفی گذشته است. آنها توانایی عشق و وابستگی دائمی ندارند و بی رحمانه نسبت به کسانی که به آنها اعتماد کرده اند، تعرض و ظلم می کنند.

علاوه بر این اختلالات می توان شخصیت های دیگری را معرفی کرد که رفتارشان به صورت برجسته غیرعادی به نظر نمی رسد بلکه ویژگی های رفتاری آنان مشکلاتی را در زندگی و ارتباطات آنان به وجود می آورد. در این گروه می توان شخصیت های دوری گزین را خاطرنشان ساخت که تمایل به برقراری روابط اجتماعی دارند اما از ترس عدم پذیرش توسط دیگران از برقراری ارتباط امتناع می کنند. کمرو و خجالتی هستند و نسبت به سرزنش و انتقاد و تحقیر حساسیت خاصی دارند.

از تیپ های دیگر شخصیتی وابسته ها هستند که به خاطر پذیرفته شدن از سوی اطرافیان دارای مسامحه فراوان در رفتار هستند. تصمیم های خود را بر دوش دیگران می گذارند. تسلیم خواست های دیگران هستند و آن را بر تمایلات شخصی ارجح می دانند و به دلیل عدم طرد از سوی آنها از ابراز خواسته های خود پرهیز می کنند و ضعف اعتماد به نفس در آنها مشهود است.

دوستان و همراهان همیشگی تبیان هدف از آشنا نمودن شما با نابهنجاریهای شخصیتی و رفتاری این است که با چشمانی باز انتخاب کنید. هدف ما ایجاد بدبینی و سوءظن نیست بلکه می خواهیم در صورت برخورد با علائم رفتاری غیرعادی با آگاهی بیشتری آنها را بررسی کنید و به کند و کاو بپردازید و در صورت امکان از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید. مقصود ما این است که ازدواج های آگاهانه را ترویج نماییم تا از آشنایی های سطحی و احساسی ممانعت کنیم و افراد را در مسیر گزینش های معقولانه و منطقی هدایت نماییم.

فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

آسیب شناسی روانی/ دکتر آزاد

مقالات مرتبط

ازدواج موقت خوب است ، اما...

عشق ورزی حلال از نظر اسلام

جدایی با دلی آکنده از وابستگی

ازدواج به شیوه مدرن یا امروزی؟

معیار های جدید ازدواج

ازدواج دانشجویی، خوب یا بد؟

ازدواج های درست و درمون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.