تبیان، دستیار زندگی
فروش فیلم‌های سینمایی در سال 1388 نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته که بخشی از این افزایش به بالا رفتن قیمت بلیت‌ها و بخش دیگر به جذابیت بیشتر فیلم‌ها برای تماشاگران بازمی‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«درباره الی» فروش «اخراجی‌ها 2» را می‌شکست اگر...

اصغر فرهادی

مرور فروش فیلم‌های سال 1388

فروش فیلم‌های سینمایی در سال 1388 نسبت به دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته که بخشی از این افزایش به بالا رفتن قیمت بلیت‌ها و بخش دیگر به جذابیت بیشتر فیلم‌ها برای تماشاگران بازمی‌گردد.

به گزارش سایت خبر، فروش رکوردشکن «اخراجی ها2» به کارگردانی مسعود ده نمکی آغاز خوبی برای اکران در سال 1388 بود، رونق سالن های سینما با داغ شدن بازار انتخابات ریاست جمهوری و در ادامه آن مسائل پس از انتخابات جای خود را به رخوتی داد که تا نیمه های مرداد ماه نیز ادامه داشت و بالاخره با افزایش فروش «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و پس از آن اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان جان تازه ای گرفت.

امیرحسین علم الهدی، کارشناس سینما در مورد وضعیت اکران عمومی فیلم ها در سال 1388 و فروش آثار به خبرآنلاین، گفت:« هرچند که فروش بالای «اخراجی ها2» یک استثنا بود اما در ادامه هم مجموع فروش فیلم ها و میزان استقبال صورت گرفته از آثار نسبت به یکی دو سال گذشته رشد داشته است.»

او با تاکید براینکه تعداد فیلم هایی که فروشی بالاتر از 500 و 600 میلیون تومان داشته نسبت به سال های گذشته بالاتر بوده، در مورد دلیل افزایش فروش فیلم ها گفت:« بخشی از دلیل افزایش فروش فیلم های سینمایی می تواند به بالاتر رفتن قیمت بلیت های مربوط باشد اما واقعیت این است که تعداد تماشاگرانی هم که در سالن های سینما حاضر شده اند، نسبت به یکی دو سال قبل بیشتر بوده اند.»

فروش رکوردشکن «اخراجی ها2» به کارگردانی مسعود ده نمکی آغاز خوبی برای اکران در سال 1388 بود، رونق سالن های سینما با داغ شدن بازار انتخابات ریاست جمهوری و در ادامه آن مسائل پس از انتخابات جای خود را به رخوتی داد که تا نیمه های مرداد ماه نیز ادامه داشت و بالاخره با افزایش فروش «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و پس از آن اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان جان تازه ای گرفت.

«اخراجی ها2»، «درباره الی»، «زندگی شیرین»، «دو خواهر»، «بی پولی»، «کتاب قانون»، «محاکمه در خیابان» و «نیش زنبور» هشت فیلم پرفروش امسال هستند که بخش عمده ای از آن را فیلم های کمدی تشکیل می دهد. این کارشناس سینما در مورد این فیلم ها گفت: «نکته خوشحال کننده در مورد فهرست فیلم های پرفروش سینمای ایران، این است که می توان اسامی فیلم های فرهنگی تر و متفاوت تر را در این لیست دید. وجود «درباره الی» و «بی پولی» در این فهرست نشان می دهد که تماشاگران سینمای ایران علاقمند به دیدن این گروه از فیلم ها هم هستند.»

او این را نشانه ای می داند که می توان به ژانرهای دیگر غیر از کمدی هم توجه کرد و به این ترتیب تعداد بیشتری از تماشاگران را به سالن های سینما آورد.

علم الهدی در مورد تاثیر برنامه طراحی شده برای اکران ماه رمضان بر افزایش فروش فیلم های سینمایی گفت: «زمانی که پیشنهاد اکران فیلم ها به صورت شبانه در ماه مبارک رمضان مطرح شد، کمتر کسی تصور می کرد که به این میزان از موفقیت دست پیدا کند اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و دیدیم که برنامه ای درست در مورد اکران فیلم ها تا چه حد می تواند بر میزان فروش حتی در فصل های کم رونق اکران تاثیر بگذارد.»

او همچنین در مورد تاثیر پردیس های سینمایی بر بالا رفتن تعداد تماشاگران و فروش فیلم ها گفت: «جدول فروش فیلم های سینمایی نشان می دهد که پردیس های سینمایی همانند رازی، تماشا و آزادی تا چه حد موفق به جذب تماشاگران شده اند به این ترتیب که حدود 30 تا 40 درصد فروش فیلم ها وابسته به این پردیس ها است.»

او ادامه داد: «60 تا 70 درصد کل فروش فیلم ها در تهران مربوط به سینماهای فرهنگ، پردیس رازی، تماشا، آزادی، اریکه ایرانیان و سینما ایران است. البته باید این مساله را در نظر  داشت که مخاطبان مراجعه کننده به پردیس ها اغلب همان مخاطبان سال های دیگر هستند که با وجود سالن های با کیفیت مجموعه های تازه تر را انتخاب کرده اند. براساس آمار موجود، 80 تا 90 درصد این سالن ها همان مخاطبان قبلی سینما هستند و 10 تا 20 درصد به واسطه وجود این پردیس ها به تازگی به سینماها آمدند.»

علم الهدی وضعیت اکران فیلم ها را تا پایان سال چنین ارزیابی کرد: «تصور نمی کنم امسال تا پایان سال با پدیده تازه ای در اکران روبرو شویم . اما برای بهبود اوضاع اکران سال آینده باید شورای صنفی نمایش آیین نامه اکران را قبل از پایان بهمن ماه تدوین کند.»

او در نگاهی کلی به اکران فیلم ها در سال 1388 گفت:« برنامه ریزی دقیق در مورد اکران، نمایش فیلم ها در مدت زمانی طولانی تر و کاهش سالن ها می تواند روی فروش آثار تاثیر زیادی داشته باشد. به گونه ای که می توان گفت فروش «اخراجی ها2» در صورتیکه «درباره الی» همزمان با آن اکران می شد، هیچ گاه به این رقم نمی رسید.»

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی