تبیان، دستیار زندگی
توقیف بعضی فیلم‌ها كارشكنی‌هایی بوده است كه صورت می‌گرفته و 17آذر هم برای بعضی فیلم‌ها انجام می‌شود.او در توضیح رفع توقیف از فیلم‌هایی همچون «به رنگ ارغوان» و «كتاب قانون» و دیدار با هنرمندانی همچون محمد‌رضا گلزار، اظهار داشت: كسانی كه از این اقدامات تعجب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توقیف فیلم‌ها، كارشكنی بود

اگر نبردیم، خودزنی نكنیم

نخستین نشست رسانه‌ای معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان‌ رسانه‌ها در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد،جواد شمقدری گفت: توقیف بعضی فیلم‌ها كارشكنی‌هایی بوده است كه صورت می‌گرفته و 17آذر هم برای بعضی فیلم‌ها انجام می‌شود.او در توضیح رفع توقیف از فیلم‌هایی همچون «به رنگ ارغوان» و «كتاب قانون» و دیدار با هنرمندانی همچون محمد‌رضا گلزار، اظهار داشت: كسانی كه از این اقدامات تعجب كردند، دچار بیماری فرهنگی هستند.

خواست خدا بود كه حجاب‌ها و نقاب‌ها كنار رفت و مشخص شد تصوری كه در مورد من وجود داشته، اشتباه بوده است. او همچنین در پاسخ به این سؤال كه حریم‌های اخلاقی را چه كسی تعیین می‌كند چون به اعتقاد بسیاری، فیلم «اخراجی‌ها» كه مورد حمایت شماست، این حریم‌ها را شكسته است، گفت: «اخراجی‌ها» فیلم خوبی است.

رعایت حریم اخلاقی یعنی اینكه وقتی اعضای خانواده در كنار هم به تماشای یك فیلم می‌نشینند از تماشای آن شرمنده نشوند!شمقدری رویكردها و برنامه‌هایی را كه در 50 روز كاری گذشته تدوین كرده، برشمرد و افزود: طبیعی است در دوره جدید انتظار تحول و اصلاح رویكرد را داشته باشیم. من نوید تحول در عرصه سینمایی كشور را می‌دهم چون سینمای ایران بعد از 3 دهه مسیر خودش را پیدا كرده است.

شمقدری رونق دادن به بخش‌های مختلف تولید و نمایش فیلم را یكی از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان كرد و گفت: رونق سینمای ایران یكی از مهم‌ترین هدف‌های ماست. سینمای ایران دوران پر اوج و فرودی را پشت سر گذاشته و ما تلاش كرده‌ایم در این دوران رونق را در بخش‌های تولید، نمایش، عرضه فیلم‌ها در شبكه نمایش خانگی، صدور پروانه ساخت و نمایش به‌وجود بیاوریم.

معاون سینمایی افزود: در سینما هم برنامه ما ترویج عدالت‌محوری است، توجه به شهرستان‌ها و مراكز استان‌ها و رونق نمایش فیلم‌ در نقاط مختلف كشور و استفاده از ظرفیت‌های خارج از تهران از برنامه‌های ماست.

این برنامه‌های فرهنگی را با هدف رونق سینما در شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، همدان، شیراز و كرمان اجرا می‌كنیم و در تهران هم منطقه‌ای فرهنگی تشكیل می‌دهیم.

ركورد نمایش فیلم را می‌شكنیم

جواد شمقدری با اعلام اینكه قصد داریم امسال با نمایش 60 فیلم ركورد نمایش فیلم را بشكنیم، گفت: تا پیش از این سالی 45 فیلم در سینماها اكران می‌شد و در دوره مرحوم سیف‌الله داد 33 فیلم اكران عمومی شدند، اما ما در مسیر رشد حركت كردیم و ظرفیت‌های اكران را افزایش دادیم.

افزایش مخاطبان سینمای ایران یكی از برنامه‌های فراموش شده است، ایران سرزمینی با 70 میلیون جمعیت است و 10 میلیون نفر رقم مطلوبی برای تعداد مخاطب سینما نیست.

افزایش تولید در برنامه‌ای طولانی مدت، فراهم آوردن امكان فعالیت برای سینماگران، نزدیك‌شدن به استانداردهای جهانی در زمینه توزیع و نمایش، حمایت ویژه از متقاضیان اكران عمومی و ایجاد تجهیزات و امكانات برای اكران مناسب فیلم‌ها، تولید بازی‌های رایانه‌ای و شركت در بازار جهانی از دیگر برنامه‌هایی بود كه معاون سینمایی به آنها اشاره كرد.

جشنواره‌های جهانی، دغدغه ما نیست

جواد شمقدری با اشاره به سیاسی بودن اكثر جوایز بین‌المللی، از سینماگران ایرانی خواست موفقیت در اسكار را دغدغه خود نكنند. او در ادامه گفت: شكی وجود ندارد كه تعدادی از این موفقیت‌ها با اهداف غیر‌فرهنگی اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بعضی از این جوایز ارزش و اعتبار هنری ندارند.

رونق سینمای ایران یكی از مهم‌ترین هدف‌های ماست. سینمای ایران دوران پر اوج و فرودی را پشت سر گذاشته و ما تلاش كرده‌ایم در این دوران رونق را در بخش‌های تولید، نمایش، عرضه فیلم‌ها در شبكه نمایش خانگی، صدور پروانه ساخت و نمایش به‌وجود بیاوریم.

بعضی از این جوایز مثل جایزه‌ای كه اصغر فرهادی از جشنواره برلین برای «درباره الی» دریافت كرد معتبر و ارزشمند بود اما نگاه سینماگران ایرانی نباید به جشنواره‌های خارجی و اسكار باشد.

سینمای ایران تا به حال موفقیتی در اسكار كسب نكرده، به هر حال اسكار با اهداف و سیاست‌های دولت آمریكا همسو است. حضور در جشنواره‌های خارجی باید همسو با اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد. با وجود این سینمای ایران باز هم نماینده به اسكار معرفی می‌كند و در جشنواره‌های خارجی هم حضور دارد.

این كارگردان درباره دلایل ممانعت از پخش جهانی «كتاب قانون» گفت: این فیلم بخش‌هایی از فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد و ممكن است مخاطب خارجی تصور كند این تصویر متعلق به همه ایرانی‌هاست، نمایش این فیلم در سینماهای خارج از كشور و برای مخاطب غیرایرانی مناسب نیست چون تصویری نادرست از جامعه و فرهنگ ایرانی ارائه می‌دهد.

تعرض به دین و امنیت خانواده

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای شیوه‌های منطقی و عقلانی درباره ممیزی خبر داد و گفت: فیلم‌ها در 2 صورت ممیزی می‌شوند؛ فیلم‌هایی كه به دین تعرض می‌كنند و فیلم‌هایی كه امنیت روانی خانواده‌ها و نسل جوان را هدف می‌گیرند. البته تا آنجا كه ذهنم یاری می‌كند تا به حال چنین نمونه‌هایی در سینمای ایران نداشته‌ایم چون سینماگران خود به این موضوع‌ها حساس هستند. با این تعریف جدید قطعا تعداد زیادی فیلم رفع توقیف می‌شوند.

جهانی شدن حق سینماگر ایرانی است

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توانایی‌های سینماگران ایرانی را فراتر از مرزهای ایران و جهانی شدن را حق آنها دانست و گفت: تشكیل شورای‌عالی سینماگران از نقاط طلایی تحولات آینده است. از برنامه‌های ما در این شورا حفظ شأن و جایگاه هنرمندان است، ممكن است حتی هنرمندان چارچوب كاری خود را نشناسند، ما به‌دنبال پاسداری از منزلت هنر و تكریم هنرمندان هستیم.

او سر و سامان دادن به وضعیت جشنواره‌ها را یكی دیگر از برنامه‌های معاونت سینمایی عنوان كرد و گفت: تشكیل سازمان جشنواره‌ها كه هنوز مراحل قانونی آن كاملا طی نشده، در این راستاست.

استقلال دبیر جشنواره فیلم فجر در راستای سامان دادن به اوضاع جشنواره و حرفه‌ای برگزار شدن آن است، این سازمان از جشنواره‌های كودك، فیلم كوتاه، فیلم فجر و سینما حقیقت حمایت می‌كند.

معاون سینمایی وزیر ارشاد از برپایی مراسم افتتاحیه، اختتامیه و بازار فیلم بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌ها و مجموعه برج میلاد خبر داد و گفت: میهمانان خارجی جشنواره نیز در برج میلاد مستقر می‌شوند.

با 400 هنرمند دیدار كردم

شمقدری با اشاره به اینكه در همین مدت كوتاه روی كار آمدن با 400 هنرمند دیدار كرده، گفت: در این روزها جلسه‌های مختلفی با گروه‌های مختلف سینماگران و هنرمندان داشتم، نمایندگان شورای‌عالی تهیه‌كنندگان، كانون كارگردانان و گروه‌های مختلف در این دیدارها، دیدگاه‌ها و مشكلات خود را بیان كردند.

او در پاسخ به این سؤال كه چرا هنوز نشستی با مدیرعامل خانه سینما نداشتید، اظهار كرد: آنها هم باید با ما در تعامل باشند. چرا خانه سینما هیچ گزارشی از سفر 10 روزه به هالیوود ارائه نداد؟ قرار نیست این اتفاقات مكتوم بماند.

معاونت سینمایی خانه سینماگران است و با همه اقشار و گروه‌ها ارتباط و مراوده وجود دارد، معاونت سینمایی در بخش‌های تحقیق و پژوهش، جهانی شدن سینمای ایران، تولید مشترك با كشورهای مختلف و فراتر رفتن هنرمندان ایرانی از مرزهای ایران برنامه دارد.

باید سینمای ایران را از جغرافیای محدود خارج كنیم و امكان دیده شدن فیلم‌ها در كانال‌های خارجی را به‌وجود بیاوریم، البته تحریم‌ها  علیه ایران این مسیر را سخت می‌كند اما تلاش ما معرفی سینمای ایران به دنیاست.

100 فیلم ایرانی به 5 زبان  دوبله می‌شوند

100 فیلم باارزش ایرانی انتخاب و به 5 زبان، زیر‌نویس و دوبله می‌شوند. شمقدری با اعلام این مطلب گفت: بنا به خواسته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 100فیلم را از بین 1500 فیلم انتخاب كردیم تا مخاطب خارجی با مجموعه‌ای از آثار نفیس سینمای ایران آشنا شود.

جواد شمقدری همچنین به تلاش برای افزایش بودجه سینما اشاره كرد و گفت: تلاش ما این است كه سهم سینمای ایران از بودجه افزایش پیدا كند، اما سینماگران و رسانه‌ها هم باید در این زمینه تعامل داشته باشند، باید همفكری و تعامل صورت بگیرد تا اعتبارات لازم برای سینما در بودجه در نظر گرفته شود.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه درباره هنرمندانی كه ممنوع‌الخروج و ممنوع‌الورود هستند چه برنامه‌ای دارید، عنوان كرد: هنرمندانی كه ممنوع‌الخروج هستند نباید ناراحت شوند چون در مام‌میهن باقی می‌مانند؛

از سوی دیگر هیچ قانونی وجود ندارد كه مانع از ورود یك ایرانی به كشورش شود. گفتنی است در این نشست علیرضا سجادپور مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی، شفیع آقامحمدیان مدیركل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر نیز حضور داشتند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی