تبیان، دستیار زندگی
چرا باید این مصوبه معطل بماند؟ چرا باید با دخالت دادن نظرات شخصى، شوراى دیگرى تشكیل شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلی طرح حجاب در دولت نهم?!

حجاب

اخیرا یک عضو شورای انقلاب فرهنگی با انتقاد از تعطیلی مصوبه شورای حجاب و عفاف ،از نحوه و فرآیند کنار گذاشتن این طرح در دولت نهم پرده برداشت.

به گزارش جهان دکتر منیره نوبخت از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در خصوص طرح عفاف و حجاب می گوید:توسعه فرهنگ عفاف از اولین موضوعاتى بوده كه در شوراى فرهنگى - اجتماعى زنان پرداخته شده است.این شورا از سال 66 شروع به كار كرده است. آن طور كه من یادم است از حدود سال 70 بود كه بحث حجاب در اكثر جلسات شورا بررسى مى‏شد.

وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای دهه 70 در دستور کار شورا قرار داشته است اما هیچ گاه اجرایی نشد به مصوبه حجاب و عفاف اشاره می کند و ادامه می دهد:پس از اجرا نشدن مصوبات مربوط به حجاب در سالهای دهه 70 ،ما در شورا پروسه‏اى طولانى را طى كردیم و بار دیگر مصوبه‏اى را به صورت مشروح در شوراى فرهنگى اجتماعى زنان تهیه و به شوراى عالى انقلاب فرهنگى فرستادیم كه نام این مصوبه هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى شد: «راهبردهاى گسترش فرهنگ حجاب و عفاف» نوبخت ادامه می دهد :البته سند پیشنهادى ما مفصل بود. هم راهبردها را گفته بودیم و هم راهكارها را. مثلا به صورت دستگاهى گفته بودیم كه صدا و سیما چه كند، وزارت ارشاد چه كند، سازمان تبلیغات چه اقدامى انجام دهد و... ما همه اینها را در كنار سیاست‏ها، به صورت راهكار ارائه دادیم و احصاء كردیم. این پیشنهاد ما نیز در تاریخ 4/5/84 یعنى اواخر دوره دوم ریاست جمهورى آقاى خاتمى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى تصویب شد. این مصوبه ما جزء آخرین مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى در دولت آقاى خاتمى بود كه با امضاى ایشان، این مصوبه هم براى اجرا ابلاغ شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این مصوبه در زمان خاتمی تا حدی اجرایی شد اضافه می کند :در آن زمان، این مصوبه تا چه حد اجرایى شد و حتى جلسات این كمیته هم در شوراى فرهنگ عمومى كه زیر نظر وزارت ارشاد است، برگزار شد. ما در جلسات كمیته آمدیم و براى هر یك از وزارتخانه‏ها و سازمان‏ها نقش و وظیفه خاص تعیین كردیم.حدود 22 دستگاه واجد مسئولیت شدند.

در رابطه با اجرای این مصوبه در ماههای پایانی دوران خاتمی می گوید:ما فکر می کردیم كه در ماه‏هاى پایانى دولت آقاى خاتمى ، همكارى جدى نشود. اما همه دستگاه‏ها آمدند و به صورت فعال در این جلسات شركت كردند.

وی در رابطه با اجرای این مصوبه در ماههای پایانی دوران خاتمی می گوید:ما فکر می کردیم كه در ماه‏هاى پایانى دولت آقاى خاتمى ، همكارى جدى نشود. اما همه دستگاه‏ها آمدند و به صورت فعال در این جلسات شركت كردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به وضعیت این طرح در دولت نهم اشاره می کند و ادامه می دهد: دولت جدید كه آمد، دیگر جلسات ما كه به مرحله اجرایى و ابلاغ این وظایف به دستگاههاى اجرایى رسیده بود، با یك وقفه طولانى مواجه شد.

حدودا یك سال این وقفه ادامه داشت تا جایى كه من بعد از آغاز به كار دولت آقاى احمدى‏نژاد، هر دو، سه ماه یك بار در شوراى عالى انقلاب فرهنگى این وقفه در برگزارى جلسات را تذكر مى‏دادم.

نوبخت

وی اضافه می کند: اولین اتفاقى كه افتاد این بود كه دیگر مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص گسترش عفاف و حجاب اجرا نشد. آن گروه ستادى كه در مصوبه پیش بینى شده بود، دیگر تشكیل جلسه نداد. بلكه به شكل دیگرى تشكیل شد. به این معنا كه وزیر محترم وقت آقاى صفارهرندى، خودشان تركیبى از افراد را انتخاب و به جلسه دعوت كردند. البته آقاى صفارهرندى در خلال برگزارى جلسات متبوع خودشان، معتقد بودند كه كار دارد انجام مى‏شود.

نوبخت می گوید: ستادى به عنوان نظارت بر اجراى این مصوبه تشكیل دادند و افرادى را هم مطابق نظرشان به این شورا دعوت كردند كه این جلسات هم در وزارت ارشاد برگزار مى‏شد یادم هست كه این جلسات نظارتى به طور منظم برگزار مى‏شد. حتى نماینده ما به عنوان شوراى فرهنگى اجتماعى زنان نیز در این جلسات به صورت دائم حضور پیدا مى‏كرد.

وی در گفت و گو با یالثارات درخصوص این سایه سنگین سیاست توضیح می دهد: من این طور متوجه مى‏شوم كه با اصل موضوع مخالفتى وجود ندارد، كسى مخالف نبود كه فرهنگ عفاف در كشور حاكم شود. در كنار این اعتقاد به موضوع، من دچار تناقض شدم كه چرا باید این مصوبه معطل بماند؟ چرا باید با دخالت دادن نظرات شخصى، شوراى دیگرى تشكیل شود. من دو عامل را مى‏توانم بگویم یكى همان سیاست و یكى هم نظرات و سلایق شخصى افراد.

وی در پاسخ به این سوال که "با این حساب ، كمیته‏اى كه مدنظر شورا بود، عملا ملغى و غیر اجرایى شده بود. شما به این مدل از تشكیل جلسات و اجراى اشتباه مصوبه شورا اعتراضى نداشتید" می گوید: چرا، من به كرات این موضوع را اعتراض مى‏كردم، اما متاسفانه هیچ وقت پاسخ روشن و شفافى به اعتراضات من از سوی دولت داده نمی شد.

نوبخت در ادامه توضیح می دهد که دولت به یقین با این مصوبه مخالف نبوده است اما من فكر مى‏كنم همان طور كه در خیلى از مسائل كشور سایه سیاست سنگینى مى‏كند، این مصوبه هم دچار همان سیاست بازى‏ها شد.

وی در گفت و گو با یالثارات درخصوص این سایه سنگین سیاست توضیح می دهد: من این طور متوجه مى‏شوم كه با اصل موضوع مخالفتى وجود ندارد، كسى مخالف نبود كه فرهنگ عفاف در كشور حاكم شود. در كنار این اعتقاد به موضوع، من دچار تناقض شدم كه چرا باید این مصوبه معطل بماند؟ چرا باید با دخالت دادن نظرات شخصى، شوراى دیگرى تشكیل شود. من دو عامل را مى‏توانم بگویم یكى همان سیاست و یكى هم نظرات و سلایق شخصى افراد.

وی در رابطه سرنوشت شورای نظارت در دولت نهم هم اضافه می کند:در دستگاههاى دولتى، یك ستادهایى براى رسیدگى به امر حجاب و عفاف تشكل دادند، ولى الان شما بروید ببینید آن ستادها كجایند؟ هستند؟ نیستند؟ سوال اینجاست كه چرا حتى كار خود آقایان در شوراى نظارت هم بسته و متوقف شده؟ من معتقدم براى اینكه آن ستادى كه در طرح شورا مدنظر بود دیگر تشكیل جلسه نداد. آن كمیته اجرایى كه ما با قوت و قدرت و حضور 24 نماینده وزیر پیش‏بینى كرده بودیم، از بالاى سر كارها برداشته شد. اینها هم یك سال كار كردند و این بخش نظارتى هم تعطیل شد. از زمان تعطیلى این شورا تا الان حدود دو سال و نیم است كه اینها هم فعالیت ندارند.

موسوی - بخش خانواده و زندگی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.