تبیان، دستیار زندگی
«آواز در باران» عنوان یك سریال نمایشی است كه به احتمال زیاد در دهه فجر از شبكه 4 سیما پخش می‌شود. داستان این سریال درباره زندگی پرافت‌واخیز یك سرهنگ تبعیدی در دوران پهلوی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی یك سرهنگ تبعیدی در دوران پهلوی

آواز در باران

«آواز در باران» عنوان یك سریال نمایشی است كه به احتمال زیاد در دهه فجر از شبكه 4 سیما پخش می‌شود. داستان این سریال درباره زندگی پرافت‌وخیز یك سرهنگ تبعیدی در دوران پهلوی است.

به گزارش جام جم  ، این سریال نمایشی در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای برای پخش از این شبكه آماده شده است.

نویسندگی و كارگردانی آن را صدرالدین شجره انجام داده و بازیگران اصلی كار اكبر زنجان‌پور، بهزاد فراهانی، میكائیل شهرستانی، سامیه لك، رسول نجفیان، زهرا سعیدی، فرخ نعمتی، آزیتا لاچینی و... هستند.

شجره در گفتگو با خبرنگار جام جم ،  توضیح می‌دهد كه مراحل فنی كار تمام شده و فقط خرده‌كاری‌هایی نظیر؛ صداگذاری بعضی قسمت‌ها و اصلاحات كوچكی از این دست باقی‌مانده تا سریال برای پخش از آنتن آماده بشود.

تدوین این كار بر عهده حسین احمدی است كه كارگردانی تلویزیون، «آواز در باران» را هم بر عهده داشته است.

«آواز در باران» به نوعی اولین سریال نمایشی شبكه 4 سیما هم به حساب می‌آید.

وقتی این خبر به مقامات بالاتر گزارش می‌شود، سرهنگ خلع درجه می‌شود و به زاهدان تبعید می‌شود. او بعد از 25 سال سكونت در زاهدان با یك تاجر چای، دوست می‌شود و این باعث می‌شود كه در تجارت با هم همكاری ‌كنند.

او اهل بوشهر است و وابستگی‌هایی به رئیسعلی دلواری دارد. علاوه بر این سرهنگ كه ذوق نویسندگی هم دارد، شروع به نوشتن رمانی با موضوع مشكلات اجتماعی می‌كند. مجموع این اتفاقات باعث می‌شود ساواك و نیروهای امنیتی نسبت به او حساس‌تر شوند.

پس از آن فردی كه به عنوان رئیس سازمان امنیت زاهدان منصوب می‌شود، قبلا نیز مناسباتی با سرهنگ داشته است. او فرزند یكی از گماشتگان اوست كه كودكی‌اش را در خانه او گذرانده و مجموع اتفاقاتی كه در آن زمان افتاده، باعث شده او بخواهد در این موقعیت با سرهنگ تسویه‌حساب كند...

«آواز در باران» عنوان یك سریال نمایشی است كه به احتمال زیاد در دهه فجر از شبكه 4 سیما پخش می‌شود. داستان این سریال درباره زندگی پرافت‌واخیز یك سرهنگ تبعیدی در دوران پهلوی است.

صدرالدین شجره را به‌عنوان یكی از فعالان نمایش‌های رادیویی می‌شناسیم و در زمانی هم كه برای تكمیل این خبر با او تماس می‌گیریم مشغول ضبط نمایش رادیویی «اسب فروش شوریده» بر اساس نوشته‌های یك نویسنده روسی است.

با این حال این سومین تجربه كارگردانی او بعد از فیلم 90 دقیقه‌ای «شبی كه او ناپدید شد» و سریال «آفتاب بر بام» به حساب می‌آید.

او تاكید می‌كند كه همیشه در هر دو رسانه رادیو و تلویزیون كار كرده و در این مدت 118 عنوان برنامه را به عنوان مجری، تهیه‌كننده یا كارگردان در پرونده كاری‌اش ثبت كرده است.

«آواز در باران» نیز در آذر 87 جلوی دوربین رفته و تصویربرداری‌اش در دی‌ماه همان سال به پایان رسیده است تا اولین سریال نمایشی شبكه 4 سیما هم به ثبت برسد.

لوكیشن‌های اصلی كار روستای كن ، منطقه ده‌ونك و مكان‌هایی در داخل شهر بوده و به گفته شجره بیشتر صحنه‌ها داخلی بوده‌اند و در بانك تجارت مركزی در میدان امام خمینی (توپخانه سابق)‌ جلوی دوربین رفته‌اند.

وی دلیل كم‌بودن لوكیشن‌ها را این می‌داند كه از ابتدا قرار بود این متن به صورت تله‌تئاتر كار شود؛ اما زمانی تصمیم به تولید آن به صورت یك سریال گرفته شده كه دیگر وقتی برای تغییر ساختار باقی نبوده است.

برخی عوامل و دست‌اندركاران دیگر این سریال نمایشی هم عبارتند از: تهیه‌كننده: صدیقه صحت ، مدیر تصویربرداری: مصطفی احمدیان، ناظر كیفی: لیلا لاریجانی، طراح گریم: علیرضا باقربیگی، موسیقی: مرتضی ساعدی، مدیر برنامه‌ریزی و مشاور تولید: شهرام باباپور و صدابردار: تیرداد سخایی.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی