تبیان، دستیار زندگی
با توجه به دو مورد توقف کشتی‌های ایرانی و صادرات سلاح در آنها اشاره کرده که بر این اساس، مفاد قطعنامه 1747 شورای امنیت علیه ایران را نقض می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلسه ای برای تحریم ایران

شورای امنیت سازمان ملل

قرار است، اعضای 5+1 روز پنجشنبه هفته آینده در یکی از کشورهای اروپایی گردهم آمده و نوع تحریم‌های موجود در پیشنهاد قعطنامه از سوی فرانسه را بررسی کنند.

در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، نماینده کشور ژاپن که ریاست «کمیته تحریم سازمان ملل متحد» را در اختیار دارد، مواردی را که از سوی ایران در چند ماه گذشته در زمینه تحریم‌های سازمان ملل متحد نقض شده است، گزارشی به شورای امنیت ارایه داد.

پس از آن، «مارک لا یال»، نماینده انگلستان، در گزارش دیگری به شورای امنیت، موارد نقض قعطنامه‌های پیشین از سوی ایران را به شورای امنیت ارایه داد.

او در نطق خود در شورای امنیت، با توجه به دو مورد توقف کشتی‌های ایرانی و صادرات سلاح در آنها اشاره کرده که بر این اساس، مفاد قطعنامه 1747 شورای امنیت علیه ایران را نقض می‌کند.

او همچنین عدم پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را از دیگر موارد نقض تعهدات ایران و همچنین استفاده‌های نظامی و به‌کارگیری محرمانه مجتمع غنی‌سازی اورانیوم «فردو» را به عنوان نقض تعهدات قانونی ایران برشمرد.

با توجه به دو مورد توقف کشتی‌های ایرانی و صادرات سلاح در آنها اشاره کرده که بر این اساس، مفاد قطعنامه 1747 شورای امنیت علیه ایران را نقض می‌کند

او همچنین به رد معامله هسته‌ای ایران با غرب و خارج نکردن بخش اعظم اورانیوم خود را از کشور اشاره کرده و آن را از مواردی برشمرد که ایران به توافقات خود پایبند نیست. در همین حال، او افزود: نمایندگان 5+1 در هفته آینده نشستی را در این زمینه برقرار خواهند کرد.

البته نشستی که قرار بود، چند روز زودتر انجام شود، به دلیل پیشنهاد وقت اوباما به ایران تا آخر ماه ژانویه سال میلادی جدید، هفته آینده پنجشنبه در یکی از شهرهای اروپایی برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد، تفاهمات لازم درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه در جلسه نمایندگان 5+1 در سازمان ملل متحد در یکی از شهرهای اروپا انجام و به دنبال آن، جلسه معاونان وزارت خارجه گروه 5+1 و سپس، جلسه وزاری خارجه شش کشور برای صدور چهارمین قطعنامه علیه کشورمان پس از تعطیلات کریسمس برای صدور قطعنامه علیه کشورمان در این ماه تشکیل شود.

منبع:تابناک

تنظیم:س.آقازاده