تبیان، دستیار زندگی
طبیعی است وقتی دختر و پسری به یکدیگر علاقه دارند و به عقد یکدیگر در می آیند اشتیاق زیادی برای ملاقات یکدیگر دارند. اما باید در نظر داشت که اگر در ملاقاتها ناشیانه عمل شود و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایدها و نبایدهای دوران عقد

چگونه دوران عقد موفقی را برنامه ریزی کنیم؟

باید ها و نبایدهای دوران عقد

انسان موجودی است اجتماعی و نخستین بستر فعلیت یافتن این ویژگی برترین مخلوق الهی، به طور قطع کانون مقدس خانواده است. خانواده اولین، مهمترین و پربرکت ترین نهاد اجتماعی در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی است.

در فرهنگ اسلامی، خانواده به مثابه دژی استوار و نهادی مقدس، بیشترین مسئولیت را در رشد و تحول، تربیت و تعالی و سعادت وجود انسان بر عهده دارد.

خانواده با پیمان ازدواج و پیوند همسری زن و مردی هوشمند و آگاه و برخوردار از بلوغ فکری و قابلیت های اجتماعی پایه گذاری می شود و این زوج ستون اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی یعنی "خانواده" را تشکیل می دهد. بنابراین سلامت و سعادت جامعه به ازدواج به موقع و آگاهانه جوانان وابسته است. اما به رغم تمام ویژگی های مثبتی که ازدواج به موقع به همراه دارد، طولانی شدن دوران تحصیل، فقدان درآمد لازم برای تشکیل زندگی مشترک، انجام خدمت نظام وظیفه و مشکلاتی مشابه، ازدواج را برای جوانان مشکل تر ساخته و به ناچار بسیاری از افراد، ناگزیرند تا تثبیت شرایط خود، ازدواج به موقع را به تعویق بیندازند. بنابراین سعی می کنند دوران تحصیل خود را به پایان برسانند، خدمت سربازی را بگذرانند، در یک شغل مناسب مشغول به کار شوند، پس انداز لازم را جمع آوری کنند و...و بعد برای ازدواج اقدام کنند.

به تعویق افتادن ازدواج در جوانان نه تنها آسیبهای روحی فراوانی به همراه دارد بلکه بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند دوستی های خیابانی، دوستی های اینترنتی و بسیاری از انحرافات اجتماعی دیگر در جامعه شکل گیرد.

مسایلی که عنوان شد موجب می گردد بسیاری از جوانان به خصوص پسران، بعد از 30 سالگی بتوانند این شرایط مناسب را کسب کنند و به تبع آن و با ازدواج نکردن آنان، سن ازدواج دختران هم بالاتر می رود. به تعویق افتادن ازدواج در جوانان نه تنها آسیبهای روحی فراوانی به همراه دارد بلکه بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند دوستی های خیابانی، دوستی های اینترنتی، روابط نادرست دختر و پسر وبسیاری از انحرافات اجتماعی دیگر در جامعه شکل گیرد.

لذا در این یادداشت سعی می گردد به جوانان توصیه شود که اگر در شرایطی هستید که مشکلات تحصیلی و شغلی و... داشته و از طرف دیگر نیاز به ازدواج را در خود احساس می کنند، با مشورت و صلاحدید والدین برای ازدواج اقدام کنید وتا زمان مهیا شدن شرایط لازم برای ازدواج دوران نامزدی و عقد خو را طولانی تر از افراد دیگر که دارای شرایط کامل ازدواج هستند، قرار دهید.

از طرف دیگر لازم است که حتما یک سری از اصول و موازین را در این دوران رعایت کنید تا طولانی شدن این دوران باعث ایجاد مشکلاتی برای خودتان و خانواده طرف مقابل نگردد.

باید ها و نبایدهای دوران عقد

در این بخش به ارائه نکاتی در مورد رفت و آمد در دوران عقد می پردازیم:

طبیعی است وقتی دختر و پسری به یکدیگر علاقه دارند و به عقد یکدیگر در می آیند، اشتیاق زیادی برای ملاقات یکدیگر دارند، اما باید در نظر داشت که اگر در ملاقاتها ناشیانه عمل شود و ضوابط خاصی برای آنها در نظر گرفته نشود، قطعا می تواند به ادامه روند سالم در دوران عقد لطمه بزند و زوجین جوان را در ادامه زندگی دچار مشکل کند و یا زندگی مشترک آینده آنها را دستخوش مخاطره کند. بنابراین رعایت این نکات ضروری به نظر می رسد:

1- تلاش شود که در ابتدای دوران عقد جهت وقت های ملاقات توافقی حاصل شود. این امر مانع بروز چالش های بعدی می گردد. مثلا پسر می تواند از همسر خود سوال کند که نظر خانواده شما در خصوص دفعات ملاقات چیست؟ و دختر هم پس از کسب نظر خانواده خود، نظر آنها را اعلام کند و یا نظری را اعلام کند که حاصل توافق او با خانواده باشد.

اگر در دوران عقد در ملاقاتها ناشیانه عمل شود و ضوابط خاصی برای آنها در نظر گرفته نشود، قطعا می تواند به ادامه روند سالم در دوران عقد لطمه زده  و زوجین جوان را در ادامه زندگی دچار مشکل کند

در هر صورت خوب است برای دیدار، روزی مشخص قرار داده شود که داماد و عروس و خانواده آنها با یکدیگر جهت برنامه ملاقات، توافق کرده باشند. وجود چنین توافقی می تواند محاسن زیر را به همراه داشته باشد:

- تنظیم وقت ملاقات از قبل باعث می شود که کمتر احتمال اعتراض بین طرفین صورت گیرد زیرا این برنامه ریزی با مشارکت صورت گرفته است.

- به علت اطلاع خانواده عروس از زمان حضور داماد، تمهیدات لازم دراین  خصوص به عمل آمده و لذا آمادگی لازم را جهت پذیرایی از وی دارا هستند.

- حفظ احترام متقابل نیز حاصل توافق در وقت ملاقات است. مسلما شرایط پذیرایی و تکریم از مهمان دعوت شده و با قرار ملاقات، بسیار بهتر و مناسب تر از مهمان سرزده است.

- به هم نخوردن برنامه خانواده عروس، حسن دیگر برنامه ریزی در ملاقات است.

فراهم کردن تمهیدات لازم برای ملاقات

برای انکه در دوران عقد دیداری موفق داشته باشید به این مطالب توجه کنید:

1- از رفت و آمدهای افرطی، وقت و بی وقت و برنامه ریزی نشده جدا خودداری کنید. طوری رفتار نکنید که هم خانواده شما و هم همسرتان از این همه رفت وآمد  زبان به شکایت باز کنند.

2- به آراستن ظاهر خود توجه داشته باشید یعنی هم مرد باید ازلباسی مرتب و تمیز برای دیدار با همسر خود استفاده کند و هم زن به آرایش ظاهر، مو، چهره و لباس خود اهمیت دهد. گمان نکنید مثلا اگر 2 سال از دوران عقد شما گذشته است این مساله ضرورت ندارد.

3- قبل از دیدار، در صورت امکان به خانواده همسر خود خبر دهید. مثلا سوال کنید که آیا آمادگی لازم جهت پذیرایی شما را دارند یا خیر؟

4- بهتر است اوقاتی که با همسرتان ملاقات دارید، منظم باشد حتی اگردوران عقد شما طولانی شده باشد. مثلا هفته ای یکبار، آن هم در بعد از ظهر یا غروب، در شبها یا روزهای جمعه. توجه به این مساله در عقدهای طولانی مدت باعث حفظ احترام همه افراد می گردد.

باید ها و نبایدهای دوران عقد

5- تهیه هدیه مناسب برای همسر در دوران عقد کاری است که باید به آن توجه شود. مراد از تهیه هدیه الزاما خرید چیزی گرانبها و پر زرق و برق نیست. بلکه منظور بیان احساسات گرم و صمیمانه به همراه یک هدیه کوچک حتی یک شاخه گل است.

6- اگر قرار است با همسر خود به گردش  برنامه ریزی شده بروید، حتما به اندازه کافی پول بردارید. اصلا درست نیست که در دوران عقد انتظار هزینه کردن و تامین مخارج گردش را از ناحیه خانم  داشته باشید. اگر پول به اندازه کافی ندارید سفر یا گردش را به تعویق بیندازید و آن را به موقعی مناسب منتقل کنید.

ادامه دارد...

مریم عطاریان- بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

آمادگی فرزندتان برای ازدواج

دختر و پسرای دم بخت ، کلیک کنند

نامزدی ،بهترین فرصت عاشقی

عشق و عاشقی های دوران نامزدی

روزهای خوش نامزدی

چند قانون برای دوران نامزدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.