تبیان، دستیار زندگی
فارسی بلدی بیا!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخدام جاسوس فارسی زبان در اسرائیل

جاسوس اسرائیل

روزنامه هاآرتص در شماره روز شنبه خود نوشت: «این هفته سرویس اطلاعاتی شین بت اسرائیل آگهی غیرمعمولی را در روزنامه‌ها چاپ کرده و در جست‌وجوی فارسی‌زبان‌ها است تا آنها را به عنوان جاسوس آموزش دهد».

این روزنامه در ادامه می نویسد : «به نظر می‌رسد که سرویس اطلاعاتی شین بت، هدف خود را یافتن افراد فارسی‌زبان برای خنثی‌سازی نفوذ ایران در میان اسرائیلی‌ها قرار داده است».

هاآرتس افزود: «پیش از این سرویس اطلاعاتی شین بت، آگهی‌های خود را با عنوان تقاضا برای "کارهای امنیتی جالب" مطرح می‌کرد. معمولا این آگهی‌ها توسط دفتر نخست وزیری اسرائیلی به امضا رسیده و یا بدون امضا بودند که با آدرس پستی مجهول این امکان را می‌دهد تا داوطلبان برگه‌های خود را بفرستند».

هاآرتس ادامه داد: «از پنج سال پیش تا کنون شین‌بت و موساد سیاست خود را در استخدام تغییر دادند و با راه‌اندازی وب‌سایت، جزئیات تاریخ و فعالیت‌های این دو موسسه را مطرح کردند».

این روزنامه افزود:‌ «با این حال کماکان این آگهی برای استخدام فارسی‌زبان‌ها عناصر جدیدی را شامل می‌شود. شین بت و اطلاعات نظامی اسرائیل هر دو مسئول جمع‌آوری اطلاعات از ایران هستند. مسئولیت شین بت جلوگیری از خرابکاری، جاسوسی و کارشکنی است».

فارسی بلدی بیا!!

هاآرتس این اقدام اسرائیل را احتمالا برای ممانعت از تلاش‌های ایران برای نفوذ در میان اسراییلی‌ها از طریق فلسطینی‌ها و اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی دانست و مدعی شد که این اقدامات ایران معمولا از طریق حزب‌الله صورت می‌گیرد.

هاآرتس سپس این سوال را مطرح می‌کند که «چرا اسرائیل نیازمند فارسی‌زبان‌ها است در حالی که ایران با عرب‌ها و اسرائیلی‌هایی که عربی را خوب صحبت می‌کنند، در ارتباط است؟».

هاآرتس در پاسخ به این سوال می‌گوید:‌ «یک توجیه احتمالی می‌تواند این باشد که شین بت سعی دارد مهاجرین جدیدی را از ایران به سرزمین‌های اشغالی بیاورد».

هاآرتس می‌افزاید: «یک جامعه اسرائیلی ـ پارسی بزرگ در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد که پس از سقوط شاه و تاسیس جمهوری اسلامی در 30 سال اخیر از ایران خارج شده‌اند. بیشتر این افراد هنوز خویشاوندانی در ایران دارند که با آنها در ارتباط هستند».

منبع:جهان نیوز

تنظیم:س.آقازاده