تبیان، دستیار زندگی
وی متهم به عدم حمایت از تولید و تعطیلی صنعت کشور، نبود برنامه و استراتژی مناسب کاری در وزارتخانه، ارائه آمارهای غلط و خویشاوند‌سالاری در وزارت صنایع و معادن شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین استیضاح دولت دهم

مهرابیان

استیضاح محرابیان، وزیر صنایع و معادن دولت دهم به اندازه رای اعتمادش آنقدر حاشیه و متن دارد که مورد توجه قرار گیرد. وی متهم به عدم حمایت از تولید و تعطیلی صنعت کشور، نبود برنامه و استراتژی مناسب کاری در وزارتخانه، ارائه آمارهای غلط و خویشاوند‌سالاری در وزارت صنایع و معادن شده است.

با اینکه گفته شده این استیضاح با 60 امضا تقدیم هیات رئیسه خواهد شد اما بعید نیست تعداد امضا کنندگان مطابق رسوم گذشته کاهش یابد. در این بین نقش و یا به عبارتی بازی کمیسیون صنایع مجلس بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

شهریور امسال که محرابیان با چند رای بیشتر توانست دوباره به وزارتخانه راه یابد شایع شد اعضای کمسیون در برابر تامین نظرات آنها در انتصابات و تغییرات حاضر شده‌اند به محرابیان رای موافق دهند. وزیر به وزارتخانه رفت و البته نه در قضیه وارد کردن پوستین‌دوز در هیات مدیره گروه سایپا به عنوان مدیرعامل و نه در ماجرای کنار گذاشتن قلعه‌بانی از سازمان گسترش و نوسازی به نظر اعضا کمیسیون توجهی نکرد. کمیسیون البته همچنان راه تعامل را ترجیح می‌دهد اما اگر بخواهد بار دیگر در برابر نمایندگان مجلس قرار گیرد و رایی دیگر دهد قدرت چانه‌زنی‌اش را در آینده به مقدار زیادی از دست خواهد داد.

همچنین اگر موضع‌گیری مشخصی نداشته باشد و یا اعضا، پراکنده عمل کنند به علت انفعال در موردی که مستقیم به آنها ارتباط دارد مورد انتقاد قرار خواهد گرفت و اگر مخالفت با وزیر را به عنوان راه سوم در پیش گیرد نمایندگان دیگر را جلوتر از خود خواهد دید.

وی متهم به عدم حمایت از تولید و تعطیلی صنعت کشور، نبود برنامه و استراتژی مناسب کاری در وزارتخانه، ارائه آمارهای غلط و خویشاوند‌سالاری در وزارت صنایع و معادن شده است.

نباید فراموش کرد کاهش ظرفیت تولید نه تنها مورد قبول صنعتگران بلکه مورد تایید رئیس دولت هم هست که چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی از کارخانه‌های یک شیفتی و ظرفیت تولید 40 درصدی سخن گفت. کمیسیون با شرایط فعلی نمی‌تواند توجیه کند که بسیاری از مشکلات فعلی صنعت علاوه بر وزارت صنایع و معادن، در سازمان‌ها و نهادهای دیگری هم ریشه دارد که باعث شده محرابیان قربانی اصلی شود.

در واقع کمسیون تحت فشار زیاد نه تنها در حوزه تخصصی خود میدان‌داری را از دست داده به نظر می‌رسد در صورت عدم همراهی با نمایندگان دیگر دچار انفعال نیز شود. درک این مطلب که افکار عمومی در پرونده ثبت اختراع اتاق امن زلزله قانع نشده فشار مضاعفی است بر اعضای کمیسیون اگر بخواهند در برابر سایر نمایندگان بایستند.

شاید بتوان این گونه تحلیل کرد که اگر استیضاح وصول شود محرابیان از شانس کمی برای ادامه وزارت برخوردار خواهد بود چرا که کمیسیون صنایع مجلس نیز مجبور به پیوستن به آن خواهد شد. در این بین رایزنی‌های این چند روزه که حتی ممکن است از سوی اعضای کمیسیون صنایع با دیگر نمایندگان نیز صورت بگیرد علی‌رغم انتقادات بسیاری که آنها از وزارتخانه دارند ممکن است استیضاح را به زمانی دیگر موکول کند که در این صورت پیروز اصلی این ماجرا کمسیون صنایع مجلس خواهد بود که هم هشداری به وزیر داده و در آینده می‌تواند مورد مشورت قرار گیرد و هم میدان‌داری خود را حفظ کرده است.

تنظیم:س.آقازاده