تبیان، دستیار زندگی
دیود یک قطعه الکترونیکی می باشد که از عناصر نیمه هادی ساخته می شود و جریان را در یک جهت از خود عبور می دهد و در جهت دیگر، مقاومت زیادی در برابر عبور جریان از خود نشان خواهد داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیود، قطعه ی الکترونیکی پرکاربرد در پروژه ها

دانش پژوهان عزیز، یکی از قطعه های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد دیود است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

دیود یک قطعه الکترونیکی می باشد که از عناصر نیمه  هادی ساخته می شود و جریان را در یک جهت از خود عبور می دهد و در جهت دیگر، مقاومت زیادی در برابر عبور جریان از خود نشان خواهد داد. این خاصیت دیود باعث شده بود تا در سالهای اولیه ساخت، به این وسیله الکترونیکی نام دریچه یا Valve را نیز بدهند.

دیود

از لحاظ الکترونیکی یک دیود هنگامی عبور جریان از خود را ممکن می سازد که جریان درجهت درست یعنی قطب مثبت به آند دیود و قطب منفی به کاتد دیود متصل گردد.

در شکل زیر یک دیود به همراه نماد آن و جهت مجاز عبور جریان از آن را مشاهده می کنید.

دیود

اگر ولتاژ معکوس به دیود متصل می شود یعنی + به کاتد و – به آن دو وصل شود، جریانی از دیود عبور نخواهد نمود و دیود مانند مدار باز عمل خواهد نمود.

دیودها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

1- دیودهای سیگنال که جریانی در حد میلی آمپر را از خود عبور می دهند و در رادیو به کار می روند.

2- دیودهای یکسو کننده (Rectifier) که برای یکسو کردن جریان متناوب به کار می روند و می توانند جریانهای زیادی را از خود عبور دهند.

3- دیودهای زنر (Zener) که برای تثبیت ولتاژ بکار می روند.

دیود

دیود سیگنال

دیود

دیود یکسوکننده

دیود

دیودزنر

دیودها با توجه به مشخصات کاری و میزان جریان و ولتاژ عبوری در مدلهای مختلفی ساخته می شوند و عدد حک شده برروی آنها، مدل و مشخصات کاری آنها را بیان می نماید.

دیود

در فیلم های زیر توضیحاتی مفید به زبان انگلیسی درباره دیود آورده شده است.

فیلم 1                                 فیلم 2

دیود را می توان از فروشگاههای لوازم الکترونیکی تهیه نمود. در تهران مرکز فروش لوازم الکترونیکی خیابان جمهوری، اطراف پل حافظ می باشد. محل دو پاساژ در زمینه فروش قطعات الکترونیکی در نقشه زیر مشخص شده اند.

تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی