تبیان، دستیار زندگی
باستان‌شناسان با بررسی آثار و اشیا به دست آمده از محوطه باستانی تل بندو توانستند اولین «قلم كتابت» مربوط دوران عیلام میانه كه برای نوشتن كتیبه‌ها از آن استفاده می‌شده را كشف كنند. میراث خبر- باستان‌شناسان با بررسی آثار و ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین قلم كتابت در ایران كشف شد


باستان‌شناسان با بررسی آثار و اشیا به دست آمده از محوطه باستانی تل بندو توانستند اولین «قلم كتابت» مربوط دوران عیلام میانه كه برای نوشتن كتیبه‌ها از آن استفاده می‌شده را كشف كنند.

میراث خبر- باستان‌شناسان با بررسی آثار و اشیا به دست آمده از محوطه باستانی تل بندو توانستند اولین «قلم كتابت» مربوط دوران عیلام میانه (1550 تا 1000 پیش از میلاد -3000 تا 3550سال پیش) كه برای نوشتن كتیبه‌ها از آن استفاده می‌شده را كشف كنند.

محوطه باستانی تل بندو یكی از محوطه‌های مهم استان فارس است كه در منطقه نور‌آباد جای گرفته است. در كاوش‌های باستان‌شناسی انجام گرفته در این محوطه آثاری از بقایای معماری، اشیا سفالی و فلزی و اطلاعاتی از زندگی اقتصادی و اجتماعی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی و سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری به دست آمده است.

«احسان یغمایی» استاد باستان‌شناس دانشگاه آزاد و رئیس هیأت كاوش در محوطه باستانی تل بندو، گفت: «در جریان دو فصل كاوش در محوطه باستانی تل بندو آثار و اشیا باستانی تازه ای را كشف كردیم. پس از بررسی روی این اشیا به اولین نمونه «قلم كتابت» در این دوره برخورد کردیم. این قلم ها در سالیان دور برای نگارش كتیبه‌های گلی مورد استفاده می گرفت.»

این باستان شناس با اشاره به این نکته كه قلم کشف شده به راحتی در بین انگشتان جا می‌گیرد، گفت: «قلم كتابت به دست آمده ساختاری بسیار ساده دارد. این قلم دو سر دارد. یک سر این قلم كمی پهن و مثلثی شكل و سر دیگر آن برجسته و تیز است.»

قلم كتابت كشف شده در تل بندو 9 سانتیمتر طول دارد و از سنگ آهك ساخته شده است. به اعتقاد كارشناسان؛ این قلم طوری ساخته شده كه با فشار كمی روی گل نم‌دار خط میخی را به آسانی حك می‌كند.

پیش از كشف قلم كتابت و با توجه به کتیبه های به دست آمده از دیگر محوطه های باستانی بسیاری از كارشناسان از جمله «پروفسور دمرگان» فرانسوی سعی كرده بودند شكل كلی قلم‌های كتابت كه به اعتقاد آنها از چوب نی یا فلز ساخته می‌شده را ترسیم كنند.»

به گفته یغمایی قلم شناسایی شده با قلم‌های پیشنهادی از سوی كارشناسان تفاوت زیادی ندارد.

با وجود كشف قلم كتابت در محوطه باستانی تل بندو تاكنون كارشناسان به هیچ نمونه‌ای از كتیبه یا سفال نوشته در محوطه باستانی تل بندو برخورد نكرده‌اند.

كاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی تل بندو توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد كازرون و با همكاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور انجام می‌شود.