تبیان، دستیار زندگی
وقتی جامعه‌ای به سمتی می‌رود که به تراژدی تعلق خاطر بیشتر نشان می‌دهد، آن جامعه رو به فرهنگی شدن رفته است. وقتی بالای بام سینما می‌ایستم، احساس می‌کنم در این شهر به اندازه کافی تماشاگر دارم. همیشه به تماشاگران جدی سینما امیدوار بوده‌ام و می‌دانم حضور دارن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه‌ی فرهنگی ، تراژدی را می‌پسندد

مسعود کیمیایی

کارگردان فیلم سینمایی "محاکمه در خیابان" با اشاره به استقبال از فیلم تازه خود در نمایش عمومی تراژدی را گونه محبوب جامعه‌ای دانست که رو به فرهنگی شدن است.

مسعود کیمیایی با اشاره به فروش 500 میلیون تومانی "محاکمه در خیابان" به خبرنگار مهر گفت: وقتی جامعه‌ای به سمتی می‌رود که به تراژدی تعلق خاطر بیشتر نشان می‌دهد، آن جامعه رو به فرهنگی شدن رفته است. وقتی بالای بام سینما می‌ایستم، احساس می‌کنم در این شهر به اندازه کافی تماشاگر دارم. همیشه به تماشاگران جدی سینما امیدوار بوده‌ام و می‌دانم حضور دارند.

این کارگردان باسابقه سینمای ایران افزود: مردم منتظر فیلم جدی هستند، با آنکه بساط شادمانی در سینما به راه افتاده، این فیلم‌های پر از شکلک و خنده به نیازهای جامعه پاسخ نمی‌دهند. به اندازه کافی بیننده جدی وجود دارد، از مردم به خاطر دیدن "محاکمه در خیابان" ممنونم.

فیلم تازه کیمیایی سیاه و سفید تصویربرداری شده شیوه‌ای که یادآور فیلم‌های سال‌های دور این کارگردان است، وی با اشاره به این تجربه گفت: به هر حال با این شیوه به دنیای همیشگی‌ام برگشته‌ام، این را چند بار گفته‌ام که با "محاکمه در خیابان" به دوره سیاه و سفیدهایم برگشته‌ام. اما این سیاه و سفید با آثار دهه 50 تفاوت دارد.

وقتی جامعه‌ای به سمتی می‌رود که به تراژدی تعلق خاطر بیشتر نشان می‌دهد، آن جامعه رو به فرهنگی شدن رفته است. وقتی بالای بام سینما می‌ایستم، احساس می‌کنم در این شهر به اندازه کافی تماشاگر دارم. همیشه به تماشاگران جدی سینما امیدوار بوده‌ام و می‌دانم حضور دارند.

کارگردان "دندان مار" ادامه داد: این شکل فقط برای زنده کردن حس نوستالژیک انتخاب نشده و احساس می‌کنم جامعه به سوی سیاه و سفید شدن می‌رود، ما دوباره فضاهای سیاه و سفید را اطرافمان می‌بینیم، "محاکمه در خیابان" تصویری از این جامعه است. این داستان و طبقه‌ای که من برشی از زندگی‌شان را روایت می‌کنم را نمی‌شود با عکس‌های رنگی و شاد گرفت. سیاه و سفید بودن الزام فیلم‌نوشت "محاکمه در خیابان" بود.

مسعود کیمیایی

کیمیایی با اشاره به همکاری با تورج منصوری گفت: استفاده از دوربین دیجیتال پیشنهاد تورج منصوری بود، نگاه و سلیقه من با نگاتیو همخوانی دارد و همه عمر با نگاتیو کار کرده‌ام، حتی زمانی که در بیست و چند سالگی فیلم تستی برای برادران اخوان ساختم، تا "بیگانه بیا" را کارگردانی کنم، از نگاتیو استفاده کردم.

کارگردان "رد پای گرگ" افزود: اما این بار تورج منصوری وقتی فیلم‌نوشت را خواند، پیشنهاد کرد با دوربین دیجیتال بهتر می‌شود این فضا را خلق کرد. منصوری گفت چند روز با این دوربین کار می‌کنیم اگر راضی نبودی نگاتیو را انتخاب می‌کنیم. به نظرم در "محاکمه در خیابان" با دوربین دیجیتال به سینمای غیردیجیتال رسیدم.

این کارگردان با اشاره به بازی‌های فیلم گفت: کار پولاد در این فیلم دشوارتر از فیلم‌های قبلی بود، او با استفاده از تجربه‌های قبلی نقش امیر را به خوبی بازی کرد، محمدرضا فروتن سینما را با من شروع کرده، سال‌ها بود استعداد سرشارش دیده نشده بود و با این فیلم دوباره توانایی او دیده شد. نیکی کریمی سال‌ها قبل همکاری کوتاهی با من داشت حالا او پخته‌تر شده و نقشی دشوار را به خوبی در "محاکمه در خیابان" بازی کرده است.

کیمیایی درباره بازیگرانی که حضوری کوتاه در فیلم دارند گفت: بازیگرانی که در تک سکانس‌ها مقابل دوربین رفته‌اند حضوری قابل قبول دارند، حامد بهداد در تک سکانسش درخشیده و بازی شقایق فراهانی خوب است، این نقش‌ها را به صورت مستقل دیده‌ام و خوشبختانه زیر سایه نقش‌های دیگر محو نشده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی "حکم" با اشاره به ویژگی‌های "محاکمه در خیابان"‌ گفت: جنس عکس‌ها در این فیلم با آنچه در سینما معمول است تفاوت دارد، سینمای خیابانی دهه 40 و 50 که دیگر وجود ندارد را با این دوربین به دست آوردم، شاید اگر با دوربین 35 میلیمتری کار می‌کردم به این فضا نمی‌رسیدم.

کیمیایی افزود: در این فیلم درام در خیابان رخ می‌دهد، همه چیز را از جامعه و طبقه‌ای که قصه در آن اتفاق می‌افتد گرفته‌ام. هرگز در زندگی‌ام فیلم خاموش نساخته‌ام. دوربین را روبروی واقعیت می‌گذارم و البته عکس دلخواهم را منطبق با دیدگاه و نگاه خودم از جامعه می‌گیرم.

کارگردان "رئیس" گفت: تهرانی که در "محاکمه در خیابان" می‌بینید، این ازدحام، هجوم اتومبیل‌ها واقعی است. این شهری است که ما را کلافه کرده است، روز و شب با آن سر و کار داریم اما به ندرت به این شکل در سینما نشان داده شده است.

فیلم سینمایی "محاکمه در خیابان" با بازی محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، نیکی کریمی، نگار فروزنده، حمیدرضا افشار و شقایق فراهانی مدتی است اکران عمومی شده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی