تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به مقامات معنوی و عرفانی مرحوم آیت‌الله اصفهانی از وجود برخی انحرافات در زمینه مهدویت و ارتباط با امام عصر (عج) در زمان فعلی و برخی فریب‌کاری‌ها در این زمینه انتقاد کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت‌الله مظاهری:جرأت در فتوا، امتیاز بارز آیت‌الله اصفهانی بود

آیت الله مظاهری: علاقمندان به بقای نظام اسلامی، واجب است در انتخابات شرکت کنند

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به مقامات معنوی و عرفانی مرحوم آیت‌الله اصفهانی از وجود برخی انحرافات در زمینه مهدویت و ارتباط با امام عصر (عج) در زمان فعلی و برخی فریب‌کاری‌ها در این زمینه انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مرکز خبر حوزه به اصفهان، معظم‌له در همایش بزرگداشت آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی تصریح کردند: این همایش بسیار مقدس است و امیداورم نظر مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) متوجه این جلسه باشد.

ایشان با اشاره به امتیازات مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی ابراز داشتند: تسلط بر فقه از امتیازات بارز ایشان است به گونه‌ای که جواب استفتاها را خودشان می‌دادند و شاید پاسخ نزدیک به یکصد استفتاء را طی حدود یک تا دو ساعت می‌دادند و امتیاز بالایی برای مرحوم سید بود.

معظم‌له سعه‌صدر این مرجع فقید را مورد توجه قرار داده و خاطرنشان کردند: سعه‌صدر از لوازم یک مرجع تقلید است به طوری که حضرت آیت‌الله اراکی به من می‌گفتند بزرگان نجف در مقطعی تصمیم گرفتند فردی را به عنوان مرجع، مطرح کنند، اما به دلیل اینکه آن فرد، سعه‌صدر نداشت، این اتفاق نیفتاد.

ایشان با تاکید بر اینکه تسلط بر غضب و هوا و هوس از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کردند: شاید بتوان گفت که امتیاز سعه‌صدر مرحوم سید از امتیاز تسلط بر فقه ایشان بالاتر بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان، جرأت در فتوا را از دیگر امتیازات بارز مرحوم سید برشمرد و افزود: برخی از بزرگان، مطالعات بالایی دارند و لذا بسیاری از آراء ایشان به احتیاط از نوع وجوبی یا استحبابی ختم می‌شود، اما مرحوم سید این گونه نبودند.

معظم‌له به فهم عرفی مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی اشاره و تصریح کردند: اینکه فهم عرفی مقدم بر فهم عقلی و تحقیقی باشد، بسیار ارزشمند است و از امتیازات مرحوم سید به شمار می‌رود و بزرگان نیز تاکید کرده‌اند که مناط در اعلمیت، فهم عرفی است.

ایشان ادامه دادند: ممکن است در زمان مرحوم سید برخی افراد همچون شیخ الشریعه، مرحوم نائینی و مرحوم عراقی بالاتر از ایشان یا هم‌سطح ایشان  از نظر تحقیق بوده باشند، اما هیچ کدام دارای فهم عرفی مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی نبودند و لذا شهرت مرحوم سید در بین اهل علم و دیگران، همین فهم عرفی است.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه اصفهان به باورهای قلبی مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی اشاره کرده و ابراز داشتند: خیلی مهم است که فرد، دارای تحقیق و اهل باورهای قلبی باشد و مرحوم صدرالمتالهین بارها در اسفار به باورهای قلبی در کنار امور تحقیقی تاکید می‌کند.

ایشان با بیان اینکه کسب باورهای قلبی نیازمند ریاضت است، اظهار داشتند: لازمه یقین، ریاضت‌های دینی همچون نماز اول وقت، انس با قرآن، دعا و توسل، اجتناب از گناه و توجه به مستحبات است.

حضرت آیت‌الله مظاهری افزودند: آن طور که نقل می‌کنند مرحوم سید از اوایل طلبگی در اصفهان اهل معنا و تقوا بودند.

معظم‌له توجه به دعا و توسل به اهل‌بیت (ع) را از خصوصیات مرحوم آیت‌الله اصفهانی برشمرده و گفتند: امتیاز اخیر از تمام امتیازات مرحوم سید بالاتر است.

ایشان از برگزار کنندگان این همایش خواستند که علاوه بر بیان ویژگی‌های علمی مرحوم سید، به برداشت‌های اخلاقی از زندگی ایشان نیز توجه داشته باشند.

رییس حوزه علمیه اصفهان یادآور شدند: مرحوم سید از نظر اقتصادی در وضع بدی بودند و شاید طلبه‌ای در آن زمان و این زمان به آن حد نداشته باشیم، اما به خوبی درس می‌خواندند و در تمام بحران‌ها علاوه بر تسلط بر علم، بر هواء و هوس نیز تسلط داشتند و در جنگ درون، صد در صد پیروز میدان بودند.

ایشان به تشرف فراوان مرحوم سید اشاره کردند و ابراز داشتند: متاسفانه الان وضع‌ بدی شده است، به طوری که عده‌ای حقه‌باز و دغل‌کار، گروهی از افراد ساده‌لوح مخصوصاً زنان را به نام تشرف، استثمار کرده‌اند.

معظم‌له ادامه دادند: من نمی‌خواهم درباره تشرف مرحوم سید صحبت کنم، زیرا سرمایه و بهانه‌ای برای افراد دغل‌کار می‌شود، اما همین مقدار عرض می‌کنم که ایشان مورد عنایت امام زمان (عج) بوده‌اندو در این باره هیچ مشکلی نیست.

حضرت آیت‌الله مظاهری تصریح کردند: مرجعیت تشیع با آن همه لطافت و برکت از عنایات خاصه امام زمان (عج) به ایشان بوده است، البته همه مراجع چنین‌اند؛ اما گویا مرحوم سید در این جهت از امتیاز خاصی برخوردار بوده‌اند.