تبیان، دستیار زندگی
اروپایی‌ها مصرانه بیت‌المقدس شرقی را پایتخت فلسطین می‌دانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمنی اروپایی‌ها با اسرائیل

 اروپایی‌ها مصرانه بیت‌المقدس شرقی را پایتخت فلسطین می‌دانند

قدس

تنش در روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا بالا گرفته‌است. قریب به یک ماه پیش بود که جمعی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا سنت حمایت از اسرائیل را شکسته و با پشتوانه سخت‌گیری‌های باراک اوباما بر تل‌آویو اعلام کردند که بیت‌المقدس شرقی در حقیقت پایتخت فلسطین است که اسرائیل آن را غصب کرده‌است . همین یک جمله کافی بود تا خون اسرائیلی‌ها به جوش آید. زخم کهنه اما امروز برای چندمین بار سرباز کرده‌است.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اظهارات تند و تیز خود در خصوص به اشغال درآمدن بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل به رهبران تندرو تل‌آویو اثبات کرد که اروپایی‌ها دست از موضع خود برای تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین برنمی‌دارند.

یان آسلبورن پیش از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در این خصوص گفت: همه ما بارها به این مساله معترف شده‌ایم که بیت‌المقدس شرقی یک سرزمین اشغال شده است و به همین دلیل متعلق به اسراییل نیست. من این موضوع را درک نمی‌کنم که چرا اسراییل کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی را برای فلسطینیان به رسمیت نمی‌شناسد.

اتحادیه اروپا سنت حمایت از اسرائیل را شکسته و با پشتوانه سخت‌گیری‌های باراک اوباما بر تل‌آویو اعلام کردند که بیت‌المقدس شرقی در حقیقت پایتخت فلسطین است که اسرائیل آن را غصب کرده‌است

این مقام اروپایی حتی پا را از این اظهارات تند و تیز هم فراتر نهاده و از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواست تا موضعی آشکار در قبال این مساله اتخاذ کنند.

دیگر حاضران در این جلسه هم مواضعی کم و بیش یکسان اتخاذ کردند. فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا البته به زبان نرم‌تری متوسل شده و تاکید کرد که دو طرف باید از طریق توسل به مذاکرات کار خود را پیش ببرند . وزیران امور خاجره بروکسل گرد هم جمع شده اند تا با تصویب بیانیه‌ای سرنوشت بیت المقدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین یکسره کنند. در پیش نویس این بیانیه به شدت از وضعیت حاکم بر بیت‌المقدس شرقی که از سال 1967 تحت اشغال اسرائیل درآمده ابراز نگرانی شده است.

اتحادیه اروپا

همزمان شورای اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تا شهرک سازی‌هایش را به طور کامل در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری متوقف سازد. پیش نویس این بیانیه به شدت خشم مقام‌های اسرائیلی را برانگیخته است. پیش از این مقام‌های دولت نتانیاهو از اسرائیل اعتراض خود را نسبت به سند پیشنهادی سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی اعلام کردند.

انگلیس، ایرلند، بلژیک و تعداد دیگری از کشورهای اتحادیه اروپا با سند پیشنهادی سوئد موافق هستند و در مقابل فرانسه، جزو کشورهایی است که ایجاد موضع منسجم کشورهای اروپایی در خصوص بیت‌المقدس راخواستار است. نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه نیز دو سال پیش در پارلمان اسرائیل تاکید کرد که بیت‌المقدس بدون هیچ گونه تقسیمی، پایتخت دو کشور فلسطین و اسراییل باشد.

در آمریکا هم مواضع متفاوتی نسبت به این حرکت اروپایی‌ها اتخاذ شده‌است. یکی از نمایندگان حزب جمهوری خواه آمریکا نیز از وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خواست تا با طرحی که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت دو کشور فلسطین و اسراییل قرار می‌دهد، مخالفت کنند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اظهارات تند و تیز خود در خصوص به اشغال درآمدن بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل به رهبران تندرو تل‌آویو اثبات کرد که اروپایی‌ها دست از موضع خود برای تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین برنمی‌دارند

وی اظهار داشت: این حق اسراییل و هر کشور دموکراتیک صاحب حاکمیت است که بخواهد پایتخت خود را انتخاب کند و بیت‌المقدس نیز طی 42 سال تحت اداره و کنترل اسراییل بوده است و با این وجود نمادی برای آزادی دینی محسوب می‌شود؛ به طوری که تمامی افراد وابسته به طوایف و ادیان مختلف می‌توانند با آزادی از اماکن مقدس آن بازدید کنند و به انجام فرایض دینی بپردازند.

شیمون پرز رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز همزمان با اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل از همتاهای اروپایی خود خواست تا از پیگیری موضوع بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین خودداری کنند. شیمون پرز با انتقاد از اقدام‌های یکجانبه اتحادیه اروپا ،بررسی‌های در حال جریان در این اتحادیه در خصوص آینده بیت‌المقدس را تلاش جهت جایگزین شدن این اتحادیه به جای سازمان ملل متحد توصیف کرد.

از زمان روی کارآمدن بنیامین نتانیاهو در اسرائیل تا کنون که قریب به نه ماه از آن می‌گذرد، این دولت از نشستن بر پای میز مذاکره با فلسطینی‌ها خودداری کرده است و با این وجود پرز ادعا می‌کند که هر مساله‌ای که مورد اختلاف است باید از طریق مذاکرات بین طرفهای ذیربط و به صورت مستقیم حل و فصل شود .

منبع: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور