تبیان، دستیار زندگی
دست رد اردوغان به سینه اوباما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست رد اردوغان به سینه اوباما

رئیس‌جمهوری آمریكا گفت كه تركیه می‌تواند نقش مهمی در برنامه هسته‌ای ایران ایفا كند.

باراك اوباما پس از آنكه از محل دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه بیرون آمد، این جمله را گفت. اوباما همچنین توضیح داد كه در این دیدار بر اهمیت حل مسئله هسته‌ای ایران، به‌گونه‌ای كه ایران اجازه یابد انرژی غیرنظامی هسته‌ای را دنبال كند، تاكید كرده است.

اردوغان و اوباما

پیش از آن رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه در دیدار با اوباما از عملكرد غرب در قبال ایران و واكنش منفی كشورهای غربی در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این كشور انتقاد كرد و گفت: تركیه مسیر تحریم‌های پیشنهادی غرب علیه ایران را دنبال نخواهد كرد.

میانجی ترك

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، نخست‌وزیر تركیه در دیدار با اوباما گفته است: آنكارا آمادگی لازم را برای ایفای نقش یك میانجی در برنامه هسته‌ای ایران دارد.

اردوغان اعلام كرد كه آنكارا آماده است برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیك در این مورد هر كاری كه می‌تواند انجام دهد. نخست‌وزیر تركیه روز یكشنبه از آنكارا راهی واشنگتن شد.

نخست‌وزیر تركیه در دیدار با اوباما گفته است: آنكارا آمادگی لازم را برای ایفای نقش یك میانجی در برنامه هسته‌ای ایران دارد

بدرقه در آنكارا

2 روز پیش از آن، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران كه از سفر دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باز می‌گشت، بدون اعلام قبلی به رسانه‌های ایرانی به آنكارا رفت.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به محض فرود در آنكارا در محل اقامت نخست‌وزیر تركیه حاضر شد تا با او دیدار و گفت‌وگو كند. واحد مركزی خبر صدا و سیما درباره این سفر نوشت كه جلیلی «در مسیر بازگشت از سوریه وارد فرودگاه آنكارا شد».

اختلاف روایت‌های تركی و فارسی
اردوغان

واحد مركزی خبر همچنین در خبری كه از این دیدار 2ساعته منتشر كرد، نوشت كه جلیلی به اردوغان گفته است: اكنون شاهد موفقیت روزافزون جریان مقاومت برای عدالت هستیم و همكاری‌های راهبردی 2 كشور ایران و تركیه گسترش رایزنی‌ها را اقتضا می‌كند.اردوغان نیز در این دیدار با تاكید بر ادامه روند مقاومت، خواهان افزایش رایزنی‌ها و همكاری‌های كشورهای منطقه شد.

واحد مركزی خبر، خبری از گفت‌وگوی هسته‌ای در این دیدار منتشر نكرد. اما تلویزیون تركیه با حساس خواندن این دیدار، گزارش داد كه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اردوغان درباره مسئله هسته‌ای كنونی ایران سخن گفته است. جلیلی پس از گفت‌وگو با نخست‌وزیر تركیه راهی تهران شد.

تركیه مسیر تحریم‌های پیشنهادی غرب علیه ایران را دنبال نخواهد كرد

به‌سفارش همسایه

این دیدار دو روز پیش از سفر رجب طیب اردوغان به آمریكا و دیدار وی با باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا انجام شد.به گزارش تلویزیون تركیه، آنكارا برای صدور اجازه تهران برای بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از پایگاه تازه غنی‌سازی سوخت هسته‌ای ایران در نزدیكی قم، نقش مهمی داشت.

پس از پاسخ منفی ایران به غنی‌سازی اورانیوم ایران در روسیه و فرانسه، محمد البرادعی مدیركل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تركیه را به‌عنوان گزینه سوم میزبانی اورانیوم غنی‌شده ایرانی پیشنهاد كرد.

همیشه آماده معاوضه سوخت‌هستیم

تهران پیش از این با رد گزینه تركیه در پیشنهاد البرادعی، اعلام كرده بود كه تبادل سوخت هسته‌ای كمتر از 5 درصد ایرانی با سوخت 20درصد مورد نیاز ایران، در خاك ایران انجام بگیرد.

17آذر اما پس از دیدار اردوغان با اوباما، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران حاضر گفت: اگر اعتماد ایران جلب شود همیشه آمادگی معاوضه سوخت را داریم.

ضرب‌الاجل اوباما

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اظهار نظر اوباما كه پایان سال میلادی – اواسط دی‌ماه – را پایان فرصت ایران و آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران دانسته است، تاكید كرد: فرصتی كه اعلام شد در ادامه رویه نادرست قبلی است و مهلت‌های تهدیدآمیز برای اعمال فشار كارایی ندارد.

این جملات پس از دیدار اردوغان با اوباما و جلیلی با اردوغان، از تریبون سخنگویی وزارت خارجه ایران منتشر شد، در حالی كه هم‌اكنون 21 روز تا پایان سال میلادی باقی است.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور