تبیان، دستیار زندگی
در هفته نوزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور که از فردا (پنجشنبه) آغاز می شود، پرسپولیس به شکستن طلسم ناکامی‌اش در اهواز می‌اندیشد و استقلال به فرار از بحران ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ فوتبال در ایستگاه نوزدهم

پرسپولیس - استقلال اهواز

در هفته نوزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور که از امروز (پنجشنبه) آغاز می شود، پرسپولیس به شکستن طلسم ناکامی‌اش در اهواز می‌اندیشد و استقلال به فرار از بحران.

هفته نوزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از امروز (پنجشنبه) با برگزاری دو بازی آغاز می شود.

سایر بازی‌های این هفته كه حساس‌ترین آن جدال استقلال تهران با مقاومت شیراز جمعه انجام خواهد شد. در زیر نگاهی گذار به دیدارهای این هفته خواهیم داشت:

راه‌آهن شهرری - ملوان بندرانزلی

زردپوشان شهرری پس از تحمل دو شکست پی در پی در مصاف با مقاومت سپاسی شیراز و فولاد خوزستان به منطقه ناامن جدول رده‌بندی لیگ رسیده‌اند و با تیم شانزدهم فقط 3 امتیاز اختلاف دارند. این تیم برای دور شدن از شرایط موجود آیا چاره‌ای به غیر از برتری در دیدار خانگی مقابل ملوان بندرانزلی دارد؟ ملوان هم در شرایطی مقابل راه‎آهن صف‏آرایی می‎کند که هنوز مشخص نیست محمد احمدزاده روی نیمکت این تیم خواهد نشست یا خیر. غیبت احمدزاده بدون شک بر روند حرکتی تیم ملوان همچون دیدار با شاهین بوشهر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

استقلال اهواز - پرسپولیس

با پیروزی قاطع مقابل مس کرمان تیم پرسپولیس سه پله در جدول صعود کرد و به رده چهارم رسید. اختلاف اندک امتیاز پرسپولیس با تیم‌های پایین دستی‌اش حاشیه امنیت مناسبی برای این تیم نیست و با یک شکست و تساوی بازهم سرخپوشان به میانه جدول سقوط می‎کنند. با این وجود اگر کرانچار می‎خواهد تیمش در زمره تیم‎های بالای جدول بماند باید در دیدارهای پیش رو به پیروزی برسد، حتی اگر حریف این تیم استقلال اهواز باشد که پرسپولیس سالها موفق به شکست این تیم در خوزستان نشده است.

استقلال اهواز - پرسپولیس

تیم فوتبال پرسپولیس عصر پنجشنبه میهمان استقلال اهواز است. سرخپوشان که سال‎هاست در اهواز استقلال را شکست نداده‌اند برای شکستن طلسم این ناکامی به خوزستان پرواز می‏کنند. حریف پرسپولیس البته تیمی غیرقابل پیش‎بینی است که قابلیت شکست استقلال در تهران را دارد و در عین حال می‎تواند مغلوب ابومسلم قعرجدولی هم بشود. این تیم که در خانه کمتر تیمی یارای مقاومت برابرش را دارد، پنجشنبه می‎تواند روزی سخت را برای پرسپولیس 29 امتیازی رقم بزند.

تیم پرسپولیس تهران روز پنجشنبه در حالی دومین بازی دور برگشت را برابر استقلال اهواز برگزار می‎کند که طی 6 سال اخیر در اهواز پیروز نشده است. این تیم در دیدارهای مقابل استقلال اهواز در لیگ برتر هیچگاه موفق به پیروزی نشده است و آخرین پیروزی سرخپوشان در اهواز مربوط به فصل 81 لیگ برتر است که در هفته پایانی لیگ برتر مقابل فولاد در اهواز پیروز شد. پرسپولیس در هفت دوره اخیر لیگ برتر مقابل هیچ کدام از تیم‎های اهوازی در این شهر پیروز نشده است و روز پنجشنبه نیز کار سختی برای شکستن این طلسم پیش روی دارد.

پیکان قزوین - فولاد خوزستان

درخشان و تیمش این هفته در خانه از فولادخوزستان پذیرایی می‌کنند که موتورش را برای جدا شدن از انتهای جدول روشن کرده است. تقابل این دو تیم در قزوین می‌تواند یکی از دیدارهای جذاب هفته را رقم بزند، دیداری که شاید حساسیت آن کمتر از دیگر بازی‎های روزهای پایانی هفته جاری باشد.

سپاهان به مس رسید

مس کرمان - سپاهان اصفهان

جدال این دو تیم را می‎توان رویارویی بحران‎زده‏ترین تیم با آماده‎ترین تیم امروز فوتبال خواند. سپاهان بدون توقف جاده قهرمانی را طی می‎کند و حریفان را یک به یک از پیش رو بر می‎دارد. از سوی دیگر مس کرمان راه سقوط به انتهای جدول را پیش گرفته و هفته به هفته به تعداد شکست‌هایش افزوده می‎شود. این دو تیم در شرایطی کاملا متفاوت مقابل یکدیگر صف‏آرایی می‎کنند.

وجه تشابه مس کرمان و سپاهان در دیدار روز جمعه البته یکسان است. هر دو تیم سه امتیاز مسابقه حساس روز جمعه را می‎خواهند، میزبان برای فرار از بحران و میهمان برای تثبیت جایگاه خود در صدر جدول. مهدی محمدی که سایه لوکابوناچیچ را بالای سر خود می‎بیند(که به نظر می رسد حضور بوناچیچ در کرمان قطعیت پیدا کرده است)، برای اثبات توانایی‌اش به مدیران مس باید در مسابقه عصر جمعه پیروز شود، حتی اگر حریف این تیم سپاهان باشد.

پاس همدان - ابومسلم خراسان

به نقل از مهر، این بازی را می‎توان دربی قعرجدولی‌ها خواند. پاس و ابومسلم که چند هفته‌ای است با هدف جدایی از انتهای جدول نتایج خوبی کسب کرده‌اند، این هفته در همدان رودرروی هم می‌ایستند. تیم برنده این بازی می‎تواند به جدایی از انتهای جدول امیدوار باشد و در عین حال تیم بازنده محکوم به قعرنشینی خواهد بود.

صبای قم - استیل آذین تهران

صبای قم هم از بحران‎زده‏ترین تیم‎های امروز فوتبال ایران است. مسئولان این تیم که امیدوار بودند با آمدن کربکندی تیم‌شان از بحران خارج شود، کم کم امیدشان به یاس تبدیل می‏شود. صبا با کربکندی هم می‎بازد. این تیم پس از دو بازی خارج از خانه مقابل سایپا و تراکتورسازی، این تیم در خانه مقابل استیل آذین صف‎آرایی خواهد کرد. کربکندی امیدوار است در اولین دیدار خانگی خود با صبا طلسم ناکامی این تیم را بشکند.

تراکتور و ذوب آهن

ذوب‌آهن اصفهان - تراکتورسازی تبریز

سبزپوشان اصفهانی با تحمل شکست برابر سایپا از صدر جدول فاصله گرفتند. آنها که تحت تاثیر غیبت منصور ابراهیم‎زاده ثبات نیم فصل اول را در دیدارهای اخیر نداشته‌اند، این هفته میزبان تراکتورسازی هستند و برای حفظ اختلاف امتیاز خود با سپاهان صدرنشین باید در این مسابقه به پیروزی برسند. تراکتورسازی با وجود برتری مقابل صبای قم هفته‎ای نه چندان آرام را پشت سرگذاشته است. کمالوند که پس از این پیروزی به ناگاه از سمت خود استعفا کرد، بدون شک تاثیر این تصمیم خود را در بازی مقابل تیم دوم جدول رده‎بندی لیگ خواهد دید.

شاهین بوشهر - سایپا کرج

محمد مایلی کهن در آستانه اخراج از تیم سایپا با دو پیروزی مقابل صبای قم و ذوب‌آهن اصفهان به آرامش رسید. تیم او این هفته در بوشهر به مصاف شاهین می‌رود. حریف روز جمعه سایپا که در لیگ کج دار و مریض می‎کند و پیش می‎رود، در خانه تیمی خطرناک که با حمایت تماشاگرانش حتی مقابل تیم‎های مدعی لیگ هم ایستاده است. به همین خاطر مایلی کهن و تیمش نمی‎توانند خود را در این بازی از پیش برنده بدانند.

استقلال ، مقاومت سپاسی

استقلال - مقاومت شهید سپاسی شیراز

تحمل سه شکست پی در پی استقلال را غرق در بحران کرده است. باخت به سپاهان تبعات زیادی برای این تیم داشته که شاید کمترین آن سقوط آبی‎پوشان به رده هفتم جدول بوده است. محرومیت و جریمه عنایتی، اکبرپور و کاظمی، افکار مشوش مرفاوی و نیمکت لرزان او و... همه و همه حکایت از اوضاع نه چندان آرام استقلال دارد. این تیم برای رهایی از بحران فعلی باید در دیدار روز جمعه مقابل مقاومت سپاسی برنده شود، در غیر این صورت مرفاوی بازهم صدای اعتراض را از روی سکوهای آزادی خواهد شنید. هواداران استقلال از شرایط موجود تیم‎شان ناراضی هستند و کمترین کار آنها اعتراض به عملکرد تیمی است که با داعیه قهرمانی وارد لیگ شده بود.

- برنامه دیدارهای هفته نوزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور به شرح زیر است:

پنجشنبه - 19/9/88

* راه‌آهن شهرری - ملوان بندرانزلی، ساعت 14، ورزشگاه راه‌آهن اکباتان تهران

* استقلال اهواز - پرسپولیس، ساعت 14، ورزشگاه تختی اهواز

جمعه - 20/9/88

* مس کرمان - سپاهان اصفهان، ساعت 14، ورزشگاه باهنر کرمان

* پیکان قزوین - فولاد خوزستان، ساعت 14، ورزشگاه شهید رجایی قزوین

* پاس همدان - ابومسلم خراسان، ساعت 14، ورزشگاه قدس همدان

* صبای قم - استیل آذین تهران، ساعت 14، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

* شاهین بوشهر - سایپا کرج، ساعت 14، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر

* ذوب‌آهن - تراکتورسازی تبریز، ساعت 14، ورزشگاه ذوب‌آهن فولاد شهر

* استقلال - مقاومت شهید سپاسی شیراز، ساعت 15، ورزشگاه آزادی تهران

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری