تبیان، دستیار زندگی
وجود گل‏ها و گیاهان موجب شادی و آرامش و کاهش استرس در افراد می‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهانه دیگه بسه

گیاه آپارتمانی

شما چه‌قدر به نگهداری از گل‏ها و گیاهان علاقه دارید؟ اصلا در خانه یا آپارتمان‏تان از گل و گیاه نگهداری می‏کنید؟ این روزها خیلی‏ها نداشتن حیاط و بالکن و کوچک بودن فضای آپارتمان را بهانه می‏کنند و می‏گویند نگهداری از گل‏ها و گیاهان در فضای کوچک آپارتمان‏های امروزی کار آسانی نیست و به دردسرش نمی‏ارزد اما اگر بدانید نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی چه‌قدر فایده دارد، برای اینکه پای گل و گیاه را به خانه‏تان باز کنید، هیچ بهانه‏ای نمی‏آورید. در مقالات بخش خانواده/ هنر در خانه سعی نموده ایم گیاهان مختلف را همراه با نحوه پرورش آنها به شما معرفی کنیم و در این مقاله شما را با آثار مطلوب گیاهان آشنا می کنیم.

گیاهان دی‏اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می‏کنند. هوا را تصفیه می‏کنند و قادرند آلاینده‏های مضر را از بین ببرند. با وجود گیاهان هوا تمیزتر شده و رطوبت هوا به‌طور طبیعی حفظ می‏شود. گیاهان از نظر روانی هم فوایدی دارند. وجود گل و گیاه موجب شادی و کاهش استرس و افزایش کارایی می‏شود. وجود رنگ سبز گیاه در یک اتاق زیبایی و انرژی بیشتری در فضا ایجاد می‏کند. بررسی‏ها نشان داده است علایمی مانند سردرد، استرس، خواب‏آلودگی و سرماخوردگی در صورت وجود گل و گیاه در خانه کاهش پیدا می‏کند.

گیاهان هوای خانه را تمیز می‌کنند

هوای تمیز در خانه در سلامت افراد خانه تاثیر زیادی دارد. وجود گیاه در خانه موجب تصفیه هوا می‏شود. گیاهانی مانند پیچک، فیکوس، شیپوری، زنبق، سرخس، گل داوودی و نخل مرداب در از بین بردن آلاینده‏های شیمیایی موجود در هوای خانه مانند رنگ، محلول‏های شوینده و دود سیگار موثرترند. بررسی‏ها نشان داده است که گل و گیاهان آپارتمانی می‏توانند کیفیت هوا را بهتر ‏کنند. در واقع گیاهان آپارتمانی قادرند 87 درصد سموم هوا را طی 24 ساعت از بین ببرند.

در واقع این گیاهان آپارتمانی فیلترهای طبیعی تصفیه هوا هستند.

گیاهان شادی می‏آورند

وجود گل‏ها و گیاهان موجب شادی و آرامش و کاهش استرس در افراد می‏شود. برونو کورتیس، متخصص قلب دانشگاه شیکاگو می‏گوید: «گیاهان موجب می‏شوند افراد احساس آرامش بیشتری کنند و مثبت اندیش‏تر شوند.» بررسی‏ها نشان داده است بیماران بستری در بیمارستان که تخت‏شان روبه‌روی پنجره‏ای با نمای باغ است، خیلی سریع‏تر از بیمارانی که تخت‏شان رو به دیوار هستند بهبود پیدا می‏کنند.

گیاهان موجب افزایش کارایی می‏شوند

بررسی‏ها نشان داده است در محیط‏های کاری که از گیاه استفاده شده سلامت جسم و روان کارکنان ارتقا پیدا کرده است. طبق مطالعه‏ای که نتایج آن در مجله هنر و توان‌بخشی آمریکا به چاپ رسیده‏است خلاقیت و کارایی کارمندان شرکت‏ها و موسساتی که در دفاتر کاری‏شان گیاه قرار می‏دهند، بیشتر است.

گیاه آپارتمانی

گیاهان خستگی و سرماخوردگی را از بین می‏برند

طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه نورتو، گل‏ها و گیاهان آپارتمانی می‏توانند با افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار مشکلاتی مانند خستگی، سرفه، گلودرد و سایر علایم و مشکلات مرتبط با سرماخوردگی را تا 30 درصد کاهش دهند. فرمالدیید در محصولات چوبی، دود سیگار، گاز طبیعی و نفت وجود دارد. تماس با آن موجب تحریک بینی، چشم و گلو می‏شود. بنزن در جوهر، روغن و برخی انواع رنگ وجود دارد و تماس طولانی مدت با آن موجب سردرد، خواب آلودگی و در برخی افراد کاهش اشتها می‏شود. رنگ و جلادهنده‏ها هم منبع اصلی تریکلرواتیلن در خانه هستند. این مواد در تمیزکننده‏ها، عطرها و مبلمان و وسایل خانه هم وجود دارند. با استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی می‏توان علایم ناشی از تماس با این آلاینده‏های شیمیایی را که شبیه علایم سرماخوردگی هستند کاهش داد.

با قرار دادن یک یا دو گیاه می‏توان هوای یک اتاق را تازه نگه‏داشت و برای مساحت 9 مترمربع حداقل یک گیاه آپارتمانی لازم است اما هنگام نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی لازم است نکات ایمنی و بهداشتی هم مورد توجه قرار گیرد. مثلا برخی گیاهان سمی‏اند. قرار دادن گلدان‏ها جایی دور از دسترس کودکان و عدم استفاده از سنگ‏ها و وسایل تزئینی جذاب در خاک گلدان‏ها از دیگر مواردی است که برای پیشگیری از حوادثی مانند خفگی و مسمومیت در کودکان باید به آنها توجه داشت.

سلامت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

سبز بمانید

روش نگهداری گل های مختلف

سایبان باغچه

طراحی باغچه

باغچه داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.