تبیان، دستیار زندگی
زنان ایرانى چگونه وارد استادیوم آزادى شدند؟ به نظر مى رسد تابوى ورود زنان به ورزشگاه هاى فوتبال در حال شكسته شدن است. در بازى ایران - ژاپن اگر چه تعداد بانوانى كه به ورزشگاه رفتند و در كنار تماشاگران ژاپنى جا گرفتند آنقدر نب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشى از حضور بانوان در بازى ایران - ژاپن

زنان ایرانى چگونه وارد استادیوم آزادى شدند؟

به نظر مى رسد تابوى ورود زنان به ورزشگاه هاى فوتبال در حال شكسته شدن است. در بازى ایران - ژاپن اگر چه تعداد بانوانى كه به ورزشگاه رفتند و در كنار تماشاگران ژاپنى جا گرفتند آنقدر نبود كه همه تماشاچیان متوجه حضور آنها شوند اما همین حضور چنان حساسیت برانگیز و البته خوشحال كننده هست كه توجهات بسیارى را برانگیزد. سایت BBC طى گزارشى به این حضور خوش یمن پرداخته و با خدیجه سپنجى معاون فدراسیون فوتبال گفت و گویى انجام داده كه در ادامه مطلب مى خوانید:

ما بارها شاهد این بودیم كه بعد از پیروزى تیم ملى ایران در مسابقات بین المللى، خانمها در كنار آقایان چطورى به شادى پرداختن وتیم كشورشون را مورد تشویق قرار دادن، و ازاینكه نمى تونن به استادیوم ها برن و از نزدیك مسابقه ها رو ببینن همیشه ناراحت بودن.

اما هفته گذشته قبل از مسابقه بین دو تیم ایران و ژاپن، از سرى مسابقات مقدماتى جام جهانى یییى آلمان در ورزشگاه آزادى تهران، با شایعاتى كه شده بود تعدادى از زنان به سمت«آزادى» رفتن به امید اینكه بتونن از نزدیك این مسابقه مهم رو ببینن. اما این اجازه به اونها داده نشد و اونها مجبور شدن مسابقه را از صفحه تلویزیون دنبال كنن.

ولى در هنگام بازى ما گروهى از زنان ایرانى روهم در كنار ژاپنى ها دیدیم كه به ورزشگاه اومده بودن و تیم ایران رو تشویق مى كردن. این سؤال براى خیلى ها پیش اومد كه آیا ورود زنان به استادیوم هاى فوتبال آزاد شده؟

براى جواب دادن به این سؤال خبرنگار ما گفت و گویى داشت با خانم سپنجى، نایب رییس فدراسیون فوتبال و مسئول رشته فوتبال بانوان ایران.

سپنجى: البته این براى اولین بار نیست كه خانمها رو در استادیوم مى بینیم ، تعدادى از خانمها در زمان مسابقه بین ایران و آلمان هم به ورزشگاه رفته بودن، ولى فعلاً براى عموم آزاد نشده و به طور آزمایشى داره انجام مى شه.

چه كسانى اجازه ورود به استادیوم دارن؟

البته مسأله ورود خانمها به استادیوم فوتبال در حال بررسى هست وسازمان تربیت بدنى باید تصمیم گیرى بكنه ولى با مكاتباتى كه ما با سازمان انجام دادیم تونستیم اجازه ورود گروهى از خانمها رو بگیریم كه اغلب این خانمها از كارشناسان و داوران و بازیكنان تیم فوتبال خانمهاى ایران بودن كه در واقع حضورآنها در ورزشگاه مثل یك كلاس آموزشى بود چون فوتبال رو از تلویزیون دیدن با دراستادیوم دیدن براى آنها خیلى فرق داره.

علت اینكه با ورود خانمها موافقت نمى شه چى هست؟

بیشتر به خاطر مسائل اخلاقى هستش، خب در ورزشگاههاى بزرگ، آدمهاى مختلفى میان و بعضى وقتها احساساتى وعصبانى مى شن و گاهى اوقات حرفهاى زشتى هم از آنها شنیده مى شه كه شاید براى خانمها مورد قبول نباشه.

به نظر شما چى كار باید كرد ؟

البته این مشكل در تمام دنیا هست ولى به نظر من اگر با ورود خانمها موافقت بشه ، حضور خانمها در ورزشگاه در رفتار آن عده از تماشاچیان مؤثر خواهد بود و این در فرهنگ ما ایرانیها هست كه وقتى دركنارآقایون، خانمى هست ، خیلى چیزها رو رعایت مى كنن و حتى اگه با كسى هم دعواشون بشه و خانمى هم با آنها باشه ، به خاطر بودن آن خانم حرف زشتى نمى زنن و كوتاه میان.

خانم سپنجى شما به عنوان یك خانم كه در ورزشگاه آزادى بودین فضاى ورزشگاه رو چطورى دیدین؟

خیلى خوب بود، ما بدون هیچ مشكلى رفتیم وقسمتى رو در كنار تماشاچیان ژاپنى براى ما در نظر گرفته بودن كه براى ما و خانمهاى اهل فوتبال مثل یك كلاس درس بود مخصوصاً براى داوران زن.

عكس العمل دیگران چطور بود؟

خیلى عادى بود و باور كنید خیلى ها اصلاً توجه نمى كردن. انگار این مسأله براى تماشاچیان هم عادى شده

آیا این امید هست كه به زودى با ورود خانمها در ورزشگاه ها موافقت بشه؟

البته به طورآزمایشى این مسأله داره انجام مى شه و امیدوارم كه سازمان تربیت بدنى هم این اجازه رو بده و مطمئناً نتیجه خوبى خواهد گرفت.

آیا خانواده بازیكنان تیم ملى هم مى تونن جزو این گروهى باشند كه به ورزشگاه میان؟

البته آمده بودن و من خودم تعدادى از آنها رو دیدم، حتى من براى آقاى دادكان هم نامه نوشتم وخواهش كردم كه در این بازیهاى مهم با ورود خانواده بچه هاى تیم ملى موافقت بشه. بودن آنها حتى در بازى كردن بازیكنان هم بى تأثیر نخواهد بود، چون وقتى آنها مى بینن خواهر و همسر و مادر خودشون در ورزشگاه هستن و آنها رو تشویق مى كنن مسلماً انگیزه آنها هم بیشتر مى شه.

ورود خانمها در ورزشگاه چه تأثیرى درپیشرفت رشته فوتبال خانمها در ایران مى ذاره؟

مطمئناً تأثیر بسزایى خواهد گذاشت وهمین الان هم ما با استقبال خانمهاى زیادى در فوتبال بانوان مواجه هستیم و اگر تیم ملى ایران به جام جهانى بره كه مطمئن هم هستم مى ره تعداد خانمهایى كه به این ورزش روى خواهند آورد چند برابر مى شه و این رو بدونین كه در ایران تعداد خانواده هاى علاقه مند به فوتبال خیلى زیاد هست.