تبیان، دستیار زندگی
گاهی دخالتهای بی جا و غیرمنطقی بزرگترها در دنیای شیرین کودک ، موجبات آزردگی او را فراهم می کند . تحمیل نوع بازی و یا اسباب بازی به کودک ، باعث می شود که او در فردایی نه چندان دور ، فردی بدون اعتماد به نفس و وابسته به دیگران باشد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر باور نکردنی بازی

بازی

کودکان هدیه های الهی هستند که با سرشتی پاک ، پا به جهان هستی می گذارند. از آنجا که کودکان فطرتی به دور از آلودگیها دارند ، برعهده والدین و مربیان است تا با تربیتی صحیح ، آنها را از انحراف مصون دارند . مهربانی و انس با کودک ، نقش مهمی در تربیت و شکوفایی استعدادهای نهفته او دارد . کودکان در سنین مختلف ، نیازمند توجه و احترام هستند . از این رو والدین باید با دقت خواسته آنها را پاسخ گویند . روح ظریف و حساس کودکان با رفتارهای نسنجیده ، ناراحت و پژمرده می شود . بنابراین باید از هرگونه تحقیر و تمسخر آنها و به زبان آوردن عیبها و خطاهایشان بویژه در میان جمع ، پرهیز کرد . گفته اند روزی مردی در حضور پیامبر ، به خاطر کاری که فرزندش انجام داده بود ، از او عیب جویی کرد . پیامبر از این مسئله ناراحت شد و فرمود : «‌ فرزندت تیری از تیرهای توست . » یعنی فرزندت سرمایه و ذخیره آینده توست و تو با اهانت به شخصیت او هم به خودت ضربه می زنی و هم فرزندی را تحقیر می کنی که در آینده مددکار و پشتیبان تو خواهد بود . پیامبر اسلام (ص) در سخنی فرمود : « فرزندان خود را احترام کنید تا ازآمرزش الهی برخوردار شوید .»

یکی از آموزه های اسلام ، مهرورزی به كودكان و نشاط بخشی به آنهاست . همراهی پدر و مادر در بازی کودک ، خریدن پوشاک مناسب برای او ، قصه گفتن هنگام خواب و یا دادن هدیه ، فرزند را شاد و خشنود می کند .

کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد می گیرد ، بر خویش می افزاید و این آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است و از بازی برای تعلیم و آموزش موضوعات علمی ، مهارتهای اجتماعی و اصول اخلاقی سود جست .

از نظر اسلام ، مسئولیت پدر و مادر تنها اداره زندگی مادی و تأمین نیازهای جسمانی کودک نیست . پاسخگویی به نیازهای عاطفی و روانی کودک و توجه به جنبه های تربیتی او نیز بر عهده والدین است . وظیفه والدین دربرابر فرزندان آن چنان حساس است که امام سجاد (ع) درجهت انجام این مسئولیت ، از خداوند کمک می طلبد و چنین درخواست می کند که : « خدایا مرا در تربیت و تأدیب فرزندانم یاری و مدد فرما. » اگر والدین بتوانند از ابتدای کودکی ، رابطه خوبی با فرزندان خود برقرار کنند ، در ارضای نیازهای عاطفی و روانی آنها موفق خواهند بود . بدون تردید ، در دوران نوجوانی و جوانی نیز ارتباط بهتر و سالم تری با آنها خواهند داشت .

بازی

از آنجا که وظیفه اصلی والدین ، شکوفا سازی استعدادهای کودکان است ، اسلام هر آنچه را برای رسیدن به این هدف مفید باشد ، پذیرفته است و از والدین می خواهد که زمینه رشد کودک را فراهم کنند . بازی و استفاده از اسباب بازی ازجمله زمینه های رشد برای کودک است و به او فرصت می دهد تا جنبه های جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و اخلاقی شخصیت خود را تقویت کند . از گذشته های دور تاکنون ، پدیده ای روانی ، اجتماعی و زیستی به نام بازی برای کسب لذت و تمدد اعصاب در زندگی انسان بویژه کودکان و نوجوانان وجود داشته است . به باور روان شناسان و جامعه شناسان ، بازی و اسباب بازی ، در روحیه و شخصیت کودکان اثر عمیقی برجای می گذارد . کودکان و نوجوانان از طریق بازی ، نقشهای اجتماعی را می آموزند و با الگوها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه خویش آشنا می شوند.

بنا بر تجربه و پژوهش های روان شناسانی چون پیاژه ، کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد می گیرد ، بر خویش می افزاید و این آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است . بازی مؤثرترین و اصلی ترین راه یاد گیری برای کودکان است . از این رو می توان با برنامه ریزی از پیش تعیین شده ، از بازی برای تعلیم و آموزش موضوعات علمی ، مهارتهای اجتماعی و اصول اخلاقی سود جست .

بازی نیاز طبیعی کودک است و بدون توجه به آن ، کودک رشد سالمی نخواهد داشت . بازی نقش مهمی در پرورش و شکوفایی استعدادهای کودک دارد و برخی از نیازهای اساسی او را ارضاء می کند . کودک سرشار از انرژی است و نیاز دارد که این انرژی ها را به شکلی تخلیه کند . وقتی در محیط زندگی کودک ، زمینه های مثبت و سازنده ای برای تخلیه این انرژی ها وجود نداشته باشد ، به بی قراری و ناهنجاری در کودک می انجامد . اما اگر از این انرژیها به گونه ای مثبت و سازنده استفاده شود ، درون کودک مانند یک ژنراتور فعال شروع به بازتوانی و تولید دوباره انرژی می کند . این مسئله می تواند به رشد خلاقیت در کودک منجر شود . بازی بهترین وسیله برای پرورش هیجانها و عواطف است . كودك در حین بازی ، چگونگی بروز عواطف ، کنترل و ارضای مناسب آنها را یاد می گیرد . کودکانی که فرصت بازیهای گروهی را دارند ، احساسهای همدلانه بیشتری از خود نشان می دهند . بازی از نظر جسمی نیز سبب هماهنگی عضلات و اعضای بدن می شود . کودکانی که فرصت بازی داشته باشند ، چالاک ترند و بیشتر برای رویارویی با سختی های زندگی آماده می شوند . کودکان درمورد افرادی که زمینه لذت و سرگرمی و تفریح آنها را فراهم می کنند ، احساسات بهتری دارند . اگر والدین محیطی امن و سرشار از نشاط را برای کودکان فراهم آورند ، احساس ناامنی در آنان کمتر می شود .

بازی

مسئله آزاد گذاشتن کودک برای بازی ، هم در آموزه های تربیتی اسلام و هم در دیدگاههای روان شناسی ، پذیرفته شده است . البته این آزادی نباید به معنای بی بند و باری تلقی شود . چرا که بازی و سرگرمی کودکان نیز باید با تدابیر لازم و همراه با برنامه ریزی باشد . اما گاهی دخالتهای بی جا و غیرمنطقی بزرگترها در دنیای شیرین کودک ، موجبات آزردگی او را فراهم می کند . تحمیل نوع بازی و یا اسباب بازی به کودک ، باعث می شود که او در فردایی نه چندان دور ، فردی بدون اعتماد به نفس و وابسته به دیگران باشد . پیامبر اسلام (ص) در سخنی می فرماید : « فرزند خود را تا سن هفت سالگی آزاد بگذار تا بازی کند . » ایشان حتی کودکان را در سنین بالاتر نیز به بازی تشویق می کرد . امروزه روان شناسان تصریح کرده اند که بازی به گونه ای باور نکردنی در رشد جسمی و ذهنی کودک و شکل دادن شخصیت او مؤثر است . به نظر بیشتر روان شناسان اساس و پایه شخصیت یک بزرگسال ، به بازی در دوران کودکی او مربوط است .

امام محمد غزالی می گوید : « بازی اختصاص به دوره کودکی ندارد . بلکه فرزند در دوران نوجوانی نیز پس از مطالعه کتاب ، باید بازی کند ، تا خستگی ناشی از مطالعه ، از تن او برود . الزام کودک به مطالعه دائمی درس ، سبب ركود ذهنی او می شود . لذا کودک درصدد بر می آید كه از مطالعه و درس فرار كند . »

وظیفه والدین دربرابر فرزندان آن چنان حساس است که امام سجاد (ع) درجهت انجام این مسئولیت ، از خداوند کمک می طلبد و چنین درخواست می کند که :«خدایا مرا در تربیت و تأدیب فرزندانم یاری و مدد فرما. »

روان شناسان ، منع كردن کودک از بازی را ، باعث اختلال در رشد او و نیز سرکوب غرایز و پیدایش عقده های روانی می دانند . البته همانطور که گفتیم ، بازی کودکان باید سنجیده و متناسب با سن آنها باشد .

از نکات مهم در بازی و همنشینی با کودکان این است که خود را همسان آنها قرار دهیم تا آنها بهتر ما را درك كنند . در سیره پیامبر اسلام (ص) آمده است که ایشان با کودکان مأنوس می شد و در بازی آنها شرکت می کرد . رسول خدا ، آن چنان مهربان و متواضع بود كه هر زمان کودکان آن حضرت را می دیدند ، اجازه عبور به ایشان نمی دادند ، مگر اینکه دقایقی با بازی آنها همراه شود . با داستانی از رفتار مودت آمیز پیامبر با کودکان ، این سخن را به پایان می بریم . روزی پیامبر اسلام (ص) عازم مسجد بود . در راه با گروهی از کودکان که سرگرم بازی بودند ، رو به رو شد . کودکان تا آن حضرت را دیدند ، دور ایشان جمع شدند و با اصرار از پیامبر خواستند كه در بازی آنها شركت كند . پیامبر از یک سو نمی خواست آنها را برنجاند و از سویی دیگر باید خود را برای اقامه نماز به مسجد می رساند . آن حضرت ، صلاح را در آن دانست تا دقایقی با کودکان همراه شود و از آنان دلجویی کند . در این حال ، بلال حبشی از مسجد بیرون آمد و به جستجوی پیامبر پرداخت . وقتی آن حضرت را کنار گروهی از کودکان یافت ، به علت تأخیر پیامبر پی برد . بلال خواست کودکان را مورد عتاب قرار دهد . اما پیامبر او را از این کار نهی کرد و به وی فرمود : به خانه برو و تعدادی گردو و خرما برای آنها بیاور . بلال چنین کرد . پیامبر ، گردوها را میان کودکان تقسیم کرد و بدین گونه کودکان راضی شدند که پیامبر آنها را ترک کند و به مسجد برود .

صدای جمهوری اسلامی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

وقت بازی است

انرژی های دردسر ساز

ارزش بازی کودکان

بازی های كودكانه را بازی نگیرید

بازی‌، راهی برای آموزش

بازی کردن ،تمرین استقلال

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.