تبیان، دستیار زندگی
تربیت نیروی انسانی توانمند در عرصه‌ مدیریت فرهنگی از نیازهای جامعه اسلامی است که متاسفانه این امر در گذشته مورد غفلت قرار گرفته و باید در این مسیر گام‌های موثری برداشته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت مدیران فرهنگی توانمند، نیاز جامعه اسلامی
اسکندری

تربیت نیروی انسانی توانمند در عرصه‌ مدیریت فرهنگی از نیازهای جامعه اسلامی است که متاسفانه این امر در گذشته مورد غفلت قرار گرفته و باید در این مسیر گام‌های موثری برداشته شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در نشست مشترک با مسئولین مرکز خبر حوزه‌های علمیه، ضرورت توجه بیشتر به مباحث فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با تدوین طرحی جامع، در صدد ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان حوزه در عرصه فرهنگ هستیم تا بدین طریق، در آینده با شناسایی این افراد، در مدیریت‌های فرهنگی جامعه از آنان استفاده شود.

مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی، کادرسازی فرهنگی را از نیازهای کنونی جامعه برشمرد و ابراز داشت: حوزه علمیه قم در این زمینه، دارای ظرفیت‌های بسیار عظیمی است و می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم، از این ظرفیت‌ها برای سراسر کشور استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، تجهیز مبلغان به اطلاعات و مباحث روز را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آشنایی مبلغین با روش‌های نوین تبلیغی، می‌تواند در اثربخشی تبلیغ و جذب نسل جوان موثر باشد.

وی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، از طرق گوناگون مانند چاپ مجلاتی نظیر رخداد، بصائر و ... سعی در انتقال اطلاعات لازم به روحانیون مستقر و مبلغین را دارد، البته کاستی‌هایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، سازمان تبلیغات اسلامی را نهادی حوزوی دانست و بیان داشت: فعالیت‌های این سازمان به عنوان نهاد فرهنگی و دینی، دارای گستردگی فراوانی در سراسر کشور است و با استفاده از توانمندی روحانیون، تاکنون خدمات چشمگیری را به جامعه ارایه نموده است.

وی از تدوین چشم‌انداز فرهنگی در اداره کل تبلیغات اسلامی قم خبر داد و گفت: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، نیازسنجی‌های فرهنگی در سطح کشور مطالعه و جمع‌آوری می‌‌شود و یافته‌های این کارگروه‌ها با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه و دانشگاه در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و خروجی آن به عنوان مبنای عمل محسوب خواهد شد.

مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بر این اساس با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم حوزه به صورت کاربردی، با نگاه به آینده، محتوای فرهنگی کشور را تامین خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، مقابله با ترویج خرافات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: با ارایه آموزش‌های لازم به ائمه جماعات، روحانیون مستقر و طرح هجرت و نیز تشکل‌های مذهبی و مردمی، سازمان تبلیغات اسلامی با کمک حوزه‌ علمیه به صورت جدی با خرافات مقابله خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رسانه حوزه را نماد اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق دانست و گفت: این رسانه تاکنون رشد مناسبی داشته و با توجه به برخی محدودیت‌ها به توفیقات ارزشمندی دست یافته است.

مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: رسانه حوزه چارچوب‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد و شاید این امتیازات برای رسانه‌های دیگر وجود نداشته باشد، لذا همه باید در جهت پویایی آن از هیچ کمکی دریغ نورزند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: هفته‌نامه افق حوزه از جهت محتوایی بسیار غنی است و این امر نشان دهنده همت بالا و تلاش پرسنل و دست‌اندرکاران این مجموعه حوزوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری ادامه داد: مرکز خبر حوزه‌های علمیه در بین رسانه‌های دیجیتالی و خبرگزاری‌ها، فعالیت‌ ارزشمندی داشته است و در این راستا باتوجه به ظرفیت‌های موجود در سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه فضای مجازی و نرم‌افزاری، این سازمان می‌تواند کمک‌های شایانی به رسانه حوزه داشته باشد.

مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: هفته‌نامه افق حوزه و مرکز خبر حوزه‌های علمیه می‌توانند گستره فعالیت‌ خود را با تاسیس نمایندگی‌ها به سراسر کشور گسترش دهند و پیام حوزه را به همگان برسانند.