تبیان، دستیار زندگی
كتاب «غدیر در احساس ملت‌ها (مقالات دانش‌پژوهان غیر ایرانی درباره غدیر از 36 كشور به 27 زبان)» از سوی انتشارات دلیل‌ما به چاپ سوم رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كليد طلايي حل همه مشكلات
کتاب

كتاب «غدير در احساس ملت‌ها (مقالات دانش‌پژوهان غير ايراني درباره غدير از 36 كشور به 27 زبان)» از سوي انتشارات دليل‌ما به چاپ سوم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجموعه حاضر با تلاشي مستمر توانسته گامي تازه در راه غدير بردارد و جلوه‌اي نو از آن ارائه كند كه مي‌توان آن را «غدير در احساس ملت‌ها» ناميد.

غدير سال 1423 براي نخستين‌بار، برنامه بي‌سابقه‌اي را تجربه كرد. افرادي از مليت‌هاي مختلف جهان فرا خوانده شدند تا در برنامه‌اي كه گفتمان ملت‌ها درباره غدير را تداعي مي‌كرد، احساس خود را از اين واقعه‌ در مقاله‌اي به تصوير كشند.

در اين برنامه 214 نفر از 36 كشور جهان با 27 زبان مختلف شركت كردند و همه سعي كرده بودند دريافت دروني‌شان را از واقعه عظيم غدير نشان دهند و برداشت خود را با ذوق و سليقه‌اي كه ظرافت اين ماجرا مي‌طلبد، با زيباترين كلام به رشته قلم درآورند.

براساس مطالب كتاب، اين دانش‌پژوهان از كشورهاي چين، نيجريه، انگلستان، سودان، تركيه، افغانستان، هلند، تانزانيا، قزاقستان، اتيوپي، تايلند، گرجستان، آمريكا، الجزاير، پاكستان، يمن، فيليپين، آذربايجان، هند، عراق، بوسني، كشمير، تركمنستان، استراليا، مالي، تاجيكستان، ميانمار(برمه)، بلغارستان، روسيه، نيجر، ساحل عاج، اوكراين، بنگلادش و اندونزي بودند.

زبان‌هايي كه اين مقالات به آنها نوشته شده عبارت‌اند از: عربي، فارسي افغاني، فارسي تاجيكي، اردو، انگليسي، هندي، گجراتي، بلتستاني، تركي آذري، تركي استانبولي، تركي تركمني، تركي داغستان، تاي، فيليپيني، مالايو، چيني، برمه‌اي، اوكرايني، چچني، روسي، بلغاري، قزاقي، گرجي، هلندي، بوسنيايي، سواحلي، اتيوپيايي، بامبارا و بنگالي.

اين مقالات را اهل هر مليتي ابتدا به زبان و خط رسمي كشور خودشان نوشته‌اند و اين مقالات سپس به زبان فارسي ترجمه شده‌اند كه چند نمونه از اصل نوشته‌ها در كتاب حاضر آمده است.

در مجموعه حاضر براي تعادل حجم كتاب، گزينشي از همه مقالات انجام گرفته است. سپس براي آمادگي خواننده در دستيابي به اهداف آن، عنواني زيبا و مقدمه‌اي كوتاه در آغاز هريك قرار داده و نام نويسنده و كشورش نيز در آغاز مقاله ذكر شده است. ترتيب مقالات جهت خاصي ندارد و تنها جنبه تنوع و نشاط فضاي كتاب در نظر گرفته شده است. فهرستي از مقالات در آخر كتاب با شماره و نام كشور و نويسنده هر مقاله تنظيم شده است.

اقدام حاضر به عنوان گام‌هاي نخستين در راه جهاني‌سازي غدير به شمار مي‌رود. مي‌توان بنيانگذار اين فكر را ابرمرد علم و فضيلت «علامه اميني» رضوان‌الله تعالي عليه دانست كه با تاليف گرانقدر خودش كتاب «الغدير في‌الكتاب والسنة والادب» آن را در گسترده‌ترين شكلي كه تاكنون سابقه دارد جهاني ساخت. حركتي كه به دست علامه آغاز شد، تا آنجا پيش رفت كه كتابش به زبان‌هاي مختلف ترجمه شد و در شمارگان بسيار گسترده‌اي در همه كشورهاي جهان راه پيدا كرد. بعد از آن قسمت‌هاي مختلف كتاب او به صورت ملخص و مجزا نيز انتشار يافت. او به حق سفارش پيامبر(ص) را درباره غدير به بهترين شكلي عملي ساخت كه فرمود: «فليبلغ‌ الحاضر الغائب» و راه را به نسلي كه بعد از او آمدند نشان داد؛ به گونه‌اي كه صدها كتاب تحقيقي درباره غدير بعد از اقدام آن عالم بزرگ تاليف شد.

فراگيري طبيعي غدير در سايه ارتباطات جهاني و مليت‌هايي كه پيام واقع‌گرايانه آن را مي‌شنوند، روندي است كه با سرعتي بيش از انتظار پيش مي‌رود. ابراز احساسات ملت‌ها و مليت‌هاي مختلف كه در شرايط گوناگون جغرافيايي و تاريخي زندگي مي‌كنند و در فرهنگ‌هاي متفاوتي پرورش يافته‌اند، دريچه‌اي تازه به روي برداشت‌هايي است كه انسان‌ها به عنوان انسانيت از غدير درك مي‌كنند و در فكر خود بدان دست مي‌يابند. البته ما مسلمانان معتقديم غدير فراتر از احساس و فكر بشر است. خداوند از اين بركه، دريايي را به جوش آورده و آن را به اقيانوس بي‌كرانه‌اي متصل كرده، كه هر قدر انسان‌ها در آن غوص كنند و هر چند از ذخاير گرانقيمت آن استفاده برند؛ آن را پاياني نخواهد بود.

اما امروز، روزي است كه غدير مظلوم -كه در طول چهارده قرن از چشم ملت‌ها پنهان مانده- خود را به جهانيان نشان دهد و ملت‌ها با مطالعه آن و شنيدن بنيادهاي كارسازش در امر دين و دنيا و آخرتشان، گمشده خود را بيابند و با آغوشي باز به استقبالش آيند و بر جهانيان معلوم شود كه غدير عيد جهاني به خاطر بدست آوردن كليد طلايي حل مشكلات همه مردم عالم است.

دهه غدير سرسبزتر از آن است كه به نظر مي‌آيد. آنجا هم بهشت است و هم راهي به سوي بهشت! خدا با غدير بهشت را در اين دنيا به ما ارزاني داشته است. از عيد قربان كه مقدمات غدير فراهم شده تا روز هجدهم كه آيات غدير پي ‌در پي نازل شده، از كنار بركه و درختان غدير، نسيم روح‌بخشي بر دل و جان سرازير مي‌شود و عقل را تا آنجا كه نرفته مي‌برد. آنجاست كه آرزوي دل غديريان بر زبانشان جاري مي‌شود كه اي كاش در غدير بودند و به چهره مباركش مي‌نگريستند و مي‌گفتند: «يا علي! ولايتت مبارك باد»، و آنگاه از مولايشان صداي لبيك مي‌شنيدند.

از اين رو هميشه زند‌انده روزهايي كه به دست فرزند خليل(ع) كعبه محبت ساخته شد و چشمه‌اي زلال جوشيد كه تا ابد تشنه دلان حقيقت را سيراب كند؛ و انفجار نوري رخ داد كه هيچ ذره‌اي در عالم از تابش آن محروم نماند. از آن روز انسانيت نيازمند غدير و تشنه وجود علي(ع) است.

ستاد بزرگداشت دهه فرخنده غدير، به مناسبت عيد غدير 1428 قمري در اطلاعيه‌اش مي‌نويسد: «عجب روزي بود كه پيامبر(ص) فورا آن را عيد مسلمين اعلام فرمود: "عيد غدير خم افضل اعياد امتي"؛ و اكنون كه بالاترين عيد است جا دارد بيش از يك روز به جشن نشينيم، چه آنكه مراسم غدير سه روز با حضور پيامبر(ص) ادامه داشته و آغاز آن از عيد قربان با آماده‌سازي زمينه‌هاي اين اعلام جهاني توسط آن حضرت بوده است.

امام صادق(ع) مي‌فرمايد: "شيعيان ما پاره تن ما هستند و از طينت ما خلق شده‌اند. آنچه ما را محزون كند آنان را محزون مي‌كند و آنچه ما را مسرور كند آنان را شاد مي‌نمايد". بر فراز اين اعتقاد است كه از اول محرم با كاروان حسيني همراه مي‌شويم و مي‌سوزيم و اشك مي‌ريزيم تا اوج آن كه روز عاشوراست و فرياد "يا حسين" به آسمان مي‌رود. بر پايه همين اعتقاد نيز در دهه غدير، با كاروان پيامبر(ص) همراه مي‌شويم و از مناي حج تا مناي ولايت در غدير خم مي‌آييم؛ و با نزول هر آيه در ابلاغ ولايت تبسمي بر چهره ما مي‌نشيند، تا اوج آن كه عيد غدير است و نواي "يا علي" آسمان شهرها را نور باران مي‌كند.»

اين ايام‌الولاية از خطابه پيامبر(ص) درباره ثقلين در مسجد خيف در ايام حج آغاز شد و سپس سوره نصر در روز دوازدهم ذي‌الحجة نازل شد. روز چهاردهم لقب «اميرالمومنين» به عنوان اختصاص آن به علي(ع) از سوي خداوند نازل شد، و ودايع انبياء(ع) توسط پيامبر(ص) به علي(ع) سپرده شد، و آنگاه پيامبر(ص) خطابه بلندي كنار كعبه ايراد كرد. سپس اعلان عمومي براي حركت به سوي غدير داده شد.

براساس مطالب كتاب، روز پانزدهم قافله عظيم به سوي غدير حركت كرد در حالي كه آيات قرآن پي در پي پيمان غدير را پشتيباني مي‌كرد. تا لحظه‌اي كه در روز هفدهم آيه «يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك ...» نازل شد، و صبح روز هجدهم، سرزمين غدير با قدوم پيامبر و علي و فاطمه و حسن و حسين(ع) يك پارچه نور شد.

بعد از نماز ظهر، خطابه بلند حضرت در كنار بركه و زير درختان ايراد شد، و در پايان پيامبر(ص) به دست خود عمامه‌اي بر سر علي(ع) بست و مراسم بيعت آغاز شد. آن روز مردم از آسمان ندايي درباره ولايت علوي شنيدند و روز نوزدهم مراسم بيعت ادامه يافت، و اولين شعر غدير توسط حسان‌بن ثابت سروده شد، و جبرئيل در برابر ديدگان مردم ظاهر شد.

روز بيستم، بيعت همچنان ادامه داشت و در كنار آن سندي مكتوب براي غدير نوشته شد، و سنگ آسماني بر سر منكر غدير نازل گرديد؛ و در پايان روز بيستم با حركت كاروان از غدير، توطئه قتل پيامبر(ص) خنثي شد.

به ياد آوريم كه در سال‌هاي گذشته اسلام، در همين روزها، فدك به حضرت زهرا(س) اهدا شد و ماجراي مباهله در جريان بود.

اگر در دهه غدير اين همه وقايع رخ داده، بايد بزرگداشتي به عظمت آنها برگزار كنيم؛ و سراسر اين ده روز را به جشن نشينيم؛ و هر روز آن را با واقعه اعتقادي كه در آن اتفاق افتاده احيا كنيم. جا دارد جشن‌هاي اين ده روز سراسري شود و مردم در پاسداشت اين ركن اعتقادي آنچه در توان دارند به عنوان افضل اعياد امت به كار گيرند، تا اين نداي عالمگير را به گوش جهانيان برسانند كه «الحمدلله الذي جعلنا من‌المتمسكين بولاية اميرالمومنين والائمة‌المعصومين(ع)».

فقيه اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) آيت‌الله نظري خادم‌الشريعه (بنيانگذار دهه فرخنده غدير)، به مناسبت عيد سعيد غديرخم و آغاز جشن‌هاي پرشكوه دهه مباركه غدير در سطح كشور، به ويژه مناطق مازندران، خاصه شهرستان مذهبي ساري، بيانيه‌اي صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «الحمدلله‌الذي جعلنا من‌المتمسكين بولاية اميرالمومنين و الائمه(ع)؛

عيد سعيد و فرخنده غدير، عيد اعلام و اعلان ولايت و امامت حضرت امير(ع) در زمين براي زمينيان است، و گرنه در ملكوت اعلي و عالم ذر علي(ع) امير و امام بود.

غدير سر فصل امامت امامان از اميرالمومنين(ع) تا مولايمان حضرت صاحب‌الزمان ارواحنا فداه است. غدير روز اكمال دين مبين اسلام و اتمام نعمت لايزال پرودگاري است.

غدير روز تعيين نگهبان كامل‌ترين كتاب آسماني قرآن، و معرفي نگهدار جامع‌ترين شريعت خداوندي اسلام است. غدير روز تعيين و نصب شايسته‌ترين معلم قرآن در بيان مجملات و متشابهات و توضيح راز و رموز ملاكات احكام الهي است، يعني علي و اولاد معصومش كه "الراسخون في‌العلم" هستند و من خوطب به‌القرآن شريف‌اند، در حالي كه ديگران فقط شاگرد در تنزيل‌اند.

غدير روز نصب نگهبان قوي و امين براي دين از انحراف و تحريف غالين و انتحال مبطلين و تاويل جاهلين است، بدين معني كه نبي خاتم(ع) دين را به امر خدا تكميل و ابلاغ نمود، ‌اما در جهت بقاي شريعت و مصونيتش از خطرات و آفات نياز به شخصيت پيامبر گونه‌اي دارد كه در علم و عصمت و ديگر شرايط لازم الهي نظير پيامبر باشد، با اين تفاوت كه جانشين پيامبر است و وحي ندارد. چنين شخصيتي بعد از نعمت رسالت از دين نگهداري و نگهباني مي‌نمايد كه بنابر نصوص صادره متواتره از ناحيه مقدسه حضرت رسالت پناه(ع) خاصه خطبه غراء و جامع و حماسي آن حضرت در بيان سوزان غدير در آن اجتماع تاريخي و بي‌نظير، نفس نفيس و شخص شخيص و وجود نازنين و شريف يعسوب‌الدين قائدالغرالمحجلين اميرالمومنين مطلوب كل طالب اسدالله‌الغالب امام‌المشارق والمغارب حضرت علي‌بن ‌ابي‌طالب و اولاد طاهر و معصوم آن بزرگوار(ع) هستند.

غدير يعني فضاي وسيع و عميق تربيت نفوس آماده و پرورش افكار با استعداد و موفق در شوون توحيد و خداپرستي و انسانيت و معنويت. غدير يعني آهنگ موزون و دل‌نواز و آينده‌ساز و سعادت‌بخش عدالت و تعادل و اعتدال در محيط تكميل و تكامل و استكمال براي كل موجود امكاني به خصوص بشريت، چون در همه كمالات و تكاملات اعتدال اثر بخش است، و بدون اعتدال و توازن عادلانه در حركات هستي خيري نيست؛ به خاطر آنكه حركت غير عادلانه و غير معتدل در خط مستقيم نيست و در مسير مناسب حركت نمي‌كند، لذا حركت بي‌اثر و بي‌ثمر بلكه ناقص و نامطلوب و موجب لغويت و اضرار در حدود وجودي موجودات و مرزهاي حقوقي و قوانين اجتماعي مي‌شود.

غدير تداوم رشحه زلال معنويت و عدالت بر تارك انسانيت در طول تاريخ بشريت است، كه با معرفي انسان كامل يعني علي عادل به امر رب حكيم و با بيان معجزه آساي عقل كل، هادي سبل، خاتم رسل، هدايت امت تضمين و طريق رسيدن به خير دارين و سعادت نشاتين پس از وجود نازنين و با بركت سيدالنبيين(ص) تبيين گرديد. آري، هدايت الهي اعظم نعم است چون وسيله وصول به مقصود است.»

در انتهاي كتاب حاضر، فهرستي با شماره‌گذاري مقالات، نام كشورها و نويسنده‌ها و سپس عنوان مقالات نيز درج شده است.

چاپ سوم كتاب «غدير در احساس ملت‌ها» در شمارگان 3000 نسخه، 464 صفحه و بهاي 38000 ريال راهي بازار نشر شد.