تبیان، دستیار زندگی
روز انتظارتان مبارک.یک هفته به امید این روز وگفتنی های از جنس آسمانی با شما عزیزان سراسر وجودمان را لبریز کرده بود .اکنون و در سومین قسمت از مطلب ویژگی های یاوران امام زمان (عج)در آیینه روایات به بررسی بردباری،یک دلی ،ایثار،علم و نظم این یاوران راستین م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاوران حضرت مهدی(عج) درآیینه روایات(3)

امام زمان(عج)

کاربران گرامی سلام .

روز انتظارتان مبارک.یک هفته  به امید این روز و گفتنی‌های از جنس آسمان با شما عزیزان سراسر وجودمان را لبریز کرده بود . اکنون و در سومین قسمت از مطلب ویژگی‌های یاوران امام زمان (عج)در آیینه روایات به بررسی بردباری، یک دلی ، ایثار، علم و نظم این یاوران راستین می پردازیم. امید و آرزوی ما همراهی این سرور است. انشاءالله

آنچه گذشت : قسمت اول  ؛  قسمت دوم

6- بردباری

در راه تحقق آرمان های جهانی امام مهدی (علیه السلام) مشکلات و مصائب فراوانی را به جان می خرند ولی از سر اخلاص و تواضع، عمل خود را هیچ می پندارند و به جهت هجوم سختی ها و تحمل مشقت ها، بر خداوند منت نمی گذارند: امام علی (علیه السلام) می فرمایند:

«قوم ... لم یمنّوا علی الله بالصبر و لم یستعظموا بذل انفسهم بذل انفسهم فی الحق»1؛ «یاران مهدی (علیه السلام) کسانی اند که به جهت بردباری شان بر خداوند منت نمی گذارند و از این که نقد جان خویش را در کف اخلاص نهاده اند، احساس بزرگی نمی کنند.»

7- یک دلی

یاوران امام مهدی (علیه السلام)، یک رنگ و یک دل اند: امام علی (علیه السلام) در مورد آنان می فرمایند:

«قلوبهم مجتمعه بالمحبّه و النّصیحه»؛ «یاران مهدی (علیه السلام) دلهایی متحد دارند.»

امام صادق (علیه السلام) در مورد آنان می فرمایند:

«انّ اصحاب القائم (علیه السلام) یلقی بعضهم بعضاً کانّهم بنو أب و امّ»2؛ «اصحاب قائم (علیه السلام) به گونه ای با هم معاشرت می کنند مانند این که از یک پدر و مادر هستند.»

و این نیست مگر به این سبب که هواها و خودخواهی ها از جانشان رخت بربسته و به جای آن، خداخواهی و خداپرستی نشسته است. با این اتحاد و یک رنگی است که می توان به اهداف جهانی دست یافت و آرمان های الهی را تحقق بخشید. سپاهی که از اختلاف و چند دلی رنج می برد، چگونه می تواند سرافرازانه بام دنیا را فتح کند، در دعای افتتاح هم، ما خود را راغب و مشتاق دولتی می خوانیم که نفاق و دو رویی در آن خوار و ذلیل است.

«اللهم انّا نرغب الیک فی دوله کریمه .... تذلّ بها النّفاق و أهله »

یاران مهدی (علیه السلام) کسانی اند که به جهت بردباری شان بر خداوند منت نمی گذارند و از این که نقد جان خویش را در کف اخلاص نهاده اند، احساس بزرگی نمی کنند.

8- ایثار

آن حرکت گسترده، برای هدایت و سازندگی است، نه جهان گشایی و زمین گیری. جهاد، مقدمه ی این آرمان الهی است و آن چنان که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از حق اهل بیت خود چشم می پوشاندند تا دیگران به رفاه برسند و از این رهگذر، دل های کافران را نرم و نسبت به دین متمایل می کردند. یاران حضرت مهدی (علیه السلام) نیز، سختی ها را به جان می خرند و از خوشی ها و لذایذ چشم می پوشند و با دست های مهربانشان، خوبی ها و خوشی ها را به دیگران هدیه می دهند؛ تا از این رهگذر، قلب ها را نرم کنند و رهیدگان را به دامان پر از مهر و محبت دین برگردانند.

9- علم و بصیرت

امام علی (علیه السلام) در سخنان زیبایی، مراتب فضل و کمال علمی یاران موعود آخرالزمکان را چنین توصیف می کنند:

«لیشحذنّ فیها قوم شحذ القین النّصل، تجلی بالتّنزیل بصائرهم، و یرمی بالتّفسیر فی مسامعهم، و یغبقون کأس الحکمه بعد الصّبوح»3؛ «پس گروهی در آن فتنه‌ها صیقلی می‌شوند. مانند صیقل دادن آهنگر، شمشیر را، دیده‌های آنها به نور قرآن جلا داده و تفسیر در گوش هایشان جا گرفته است. در شب، جام حکمت را به آنها می نوشانند بعد از این که در بامداد هم نوشیده باشند.»

امام سجاد (علیه السلام) نیز در مورد قوت عقل و اندیشه ی یاوران امام می فرمایند:

«إنّ الله تبارک و تعالی أعطاهم من العقول و الأفهام و المعرفته ما صارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده»4؛ «خداوند تبارک و تعالی آنها را آن چنان از عقل و فهم و شناخت برخوردار کرده است که غیبت امام برای آنان به منزله‌ی مشاهده و حضور در آمده است.»

آری، یاران امام (علیه السلام)، همچنان که در بالاترین درجه ی تقوی و پرهیزگاری قرار دارند، از نظر کمال علمی نیز در

بالاترین درجه قرار گرفته و از جام حکمت الهی و معرفت دینی، چنان که باید، سیراب گشته اند.

امام زمان

10- نظم

امام علی (علیه السلام) در مورد نظام عمومی که بر یاوران حضرت (علیه السلام) حاکم است می فرمایند: «کانّی أنظر إلیهم و الزّی واحد و القدّ واحد و الجمال واحد و اللباس واحد»5 ؛ «گویا آنان را می نگرم، در شکل و هیاتی یکسان، قد و قامتی برابر و در جمال و برازندگی همانند و هم لباسند.»

«اللهم اجعلنی من أنصاره و أعوانه»

تهیه و تنظیم برای تبیان: رضا سلطانی


1- کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص 226.

2- فخر رازی، تفسیر برهان، ج 2، ص 20.

3- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 64.

4- همان، ص 122.

5- سید بن طاووس، ملاحم و الفتن، ص 148.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.