تبیان، دستیار زندگی
سایبان یكی از انواع متنوع پوشش پنجره است كه برای مدل های گوناگون پنجره مناسب بوده و می تواند در اشكال مختلف، به تنهایی و یا به همراه پرده های تزیینی مورد استفاده قرار گیرد. از سایبان ممكن است با اهداف كاربردی و یا تزیینی سود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایبان، پوششی مقرون به صرفه و زیبا

سایبان یكی از انواع متنوع پوشش پنجره است كه برای مدل های گوناگون پنجره مناسب بوده و می تواند در اشكال مختلف، به تنهایی و یا به همراه پرده  های تزیینی مورد استفاده قرار گیرد. از سایبان ممكن است با اهداف كاربردی و یا تزیینی سود برد و از آنجا كه برای تهیه آنها اغلب میزان پارچه كمتری نسبت به مدل های دیگر پرده مورد نیاز است، استفاده از سایبان را می توان روشی به صرفه برای پوشاندن پنجره  ها دانست كه آنها را برای طراحی دكوراسیونی بر پایه بودجه ای محدود، انتخابی مناسب می سازد.

اولین نمونه های سایبان با اهداف صرفاً كاربردی و تنها به جهت پوشاندن پنجره و سد نور شدید آفتاب مورد استفاده قرار می گرفتند. این سایبان ها كه اغلب از پارچه های نیمه شفاف مانند گاز دوخته می شدند ، برای حفاظت از پرده های گران قیمت اصلی در برابر نور شدید آفتاب ، و جلوگیری از رنگ پریدگی آنها بین پرده اصلی و پنجره نصب می شدند. اگرچه دنبال كردن تاریخچه دقیق تغییرات و تكامل سایبان ها كاری مشكل است اما شواهد به جا مانده حاكی از وجود دو نوع سایبان متفاوت در قرن هفدهم هستند. یكی به شكل پرده ای ساده كه با دو بند در بالا جمع شده و به صورت والانی در بالای پنجره قرار می گرفت و دیگری یك پارچه چهارگوش ساده و هم اندازه با ابعاد پنجره كه به تخته های چوبی متصل شده و در فرورفتگی قاب پنجره نصب می شد.

در قرن هجدهم فرم سایبان ها كمی پیچیده تر شد و در این زمان به تدریج سایبان نیز به نوبه خود جنبه زینتی یافته و در مدل های چین دار و والان مانند، تحت عنوان پرده های مدل ایتالیایی كه امروز با نام سایبان مدل اتریشی نامیده می شود، مورد استفاده قرار گرفتند. در همین زمان مدل های ساده و كاربردی سایبان به یك غلتك فنردار مجهز شدند كه بسیار شبیه به نمونه های غلتكی امروز این سایبان ها بودند.

امروزه مدل های بسیار متنوعی از سایبان ها وجود دارند كه می توان از میان آنها سایبانی متناسب با هر نوع دكوراسیون  و سلیقه ای یافت. مدل های گوناگون موجود برای ما امكان استفاده از انواع بسیار مختلف پارچه ها را فراهم آورده اند، از سایبان های كلاسیك مدل رومی با پارچه سفید نخی تا سایبان های مدل اتریشی از پارچه های نفیس ابریشمی یا سایبان های پیلی دار از پارچه های رنگین و طرح دار با خطوط تا شده منظم و مرتب.

به لحاظ مدل، سایبان ها را می توان به دو گروه اصلی ساده و چین دار تقسیم بندی كرد.

سایبان های ساده

شامل مدل هایی است كه وقتی باز هستند ، پنجره را با یك قطعه پارچه مستطیل شكل می پوشانند و زمانی كه به شیوه غلتكی یا به صورت چند تای متوالی پارچه ، جمع می شوند به صورت نوار پارچه ای باریكی در بالای پنجره قرار می گیرند و امكان ورود حداكثر نور از پنجره به داخل را فراهم می كنند.

سایبان های مدل غلتكی و رومی

نمونه های بارزی از این گروه هستند كه می توانند به منظور صرفاً كاربردی و به عنوان حفاظی در زیر پرده های اصلی مورد استفاده قرار گیرند و یا به تنهایی به عنوان پوشش اصلی پنجره، خصوصاً پنجره های كوچك در بخش هایی از خانه مانند حمام و دستشویی و یا آشپزخانه به كار گرفته شوند. این سایبان های ساده را می توان به اشكال مختلفی تزیین كرد و به جنبه زینتی آنها افزود. از جمله تزیینات مناسب برای این نوع سایبان ها می توان به دوخت نوارهای تزیینی در چهار طرف یا طرفین سایبان و یا نوارهای تزیینی ریشه دار در لبه پایین پرده اشاره كرد. استفاده از چاپ استنسیل بر روی این پرده ها و چاپ طرح های تزیینی به كار رفته در سایر اجزای دكوراسیونی اتاق بر روی آنها روش مناسب دیگری برای زیباسازی این سایبان هاست. انتخاب پارچه هایی با بافت های متفاوت و جالب توجه نیز خود می تواند بر جنبه تزیینی این سایبان ها بیفزاید ، اما بی شك زیبایی و خصوصیت ویژه این نوع سایبان ها «سادگی» است كه موجب می شود چه با مجموعه های دكوراسیونی كلاسیك و چه در فضاهای مدرن، متناسب و زیبا به نظر برسند. این سایبان ها ضمن پوشاندن پنجره و كنترل میزان نوری كه از آن به داخل می تابد، فرم و مدل خود پنجره را تحت الشعاع قرار نمی دهند و برای پنجره های مدل دار و زیبا پوششی بسیار مناسب محسوب می شوند. از آنجا كه این سایبان ها نسبت به پرده های معمولی و حتی سایبان های چین دار به مقدار پارچه كمتری نیاز دارند، پرصرفه تر بوده و روش دوخت آنها نیز ساده تر است.

ویژگی خاص سایبان های چین دار  و مدل دار

نمای زیبا و چین های والان مانند منظم و چشمگیر پارچه است. سایبان های مدل اتریشی كه با مقدار پارچه معادل دو برابر عرض پنجره تهیه می شوند، به هنگام جمع شدن والان های كوچك و زیبایی در بالای پنجره تشكیل می دهند.

نمونه دیگری از سایبان های مدل دار سایبان پیلی دار است كه اغلب از دو پارچه در رنگ هایی تضاد قابل توجه تهیه می شود و به هنگام جمع شدن پرده كه به وسیله دو ریسمان متصل به دو طرف پرده انجام می شود، پیلی رنگین باز شده و بر زیبایی پرده می افزاید.

برای تهیه سایبان های مدل اتریشی بهتر است از پارچه های ساده و بدون طرح استفاده كنیم تا طرح ِ، پارچه ، مدل نسبتاً شلوغ پرده را تحت الشعاع قرار ندهد. پارچه های نخی آهاردار و انواع حریر برای این منظور مناسب هستند. به جنس و طرح پارچه هنگام انتخاب آن برای دوخت هرنوع سایبان توجه كنید كه با مدل انتخابی شما متناسب باشد تا سایبان نمایی دلخواه داشته باشد.

سایبان ها همیشه زمانی كه طول آنها بیشتر از عرضشان باشد، زیباتر به نظر می رسند از این رو انتخاب سایبان برای پنجره های بلند نتیجه زیباتری خواهد داشت و بهتر است چنانچه مایلید پنجره ای عریض را با سایبان بپوشانید، به جای یك سایبان بسیار عریض از چند سایبان كه در كنار یكدیگر آویزان می شوند، استفاده كنید. به خصوص اگر پنجره خود از قاب های مجزا تشكیل شده است. سایبان های پیلی دار، به ویژه هنگامی كه به صورت یك جفت در كنار هم نصب می شوند، زیباترین نما را می یابند. سایبان های مدل اتریشی و سایبان های پیلی دار هر دو زمانی كه جمع می شوند، نیز بخشی از پنجره را می پوشانند. بنابراین انتخاب این مدل سایبان ها برای اتاق هایی كه نیاز به دریافت نور طبیعی بیشتری دارند، مناسب نیست و در چنین مواردی بهتر است از سایبان های ساده استفاده كنیم.

به طور كلی بهتر است برای تمیز كردن انواع سایبان از روش خشكشویی استفاده شود. زیرا اندازه پرده نسبت دقیقی با ابعاد پنجره دارد و در صورتی كه جنس پارچه از نوعی باشد كه بر اثر شست و شو آب برود و كوچك تر شود سایبان دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

روش دوخت سایبان ها اغلب بسیار ساده استو نیازی به تبحر خاصی در خیاطی ندارد. اما آنچه در تهیه و دوخت سایبان ها اهمیت فراوانی دارد، اندازه گیری دقیق، برش پارچه براساس اندازه گیری ها ، و دوخت تمیز و مرتب است. زیرا سادگی مدل این پرده ها اغلب توجه بیننده را به جزییات آن مثل خط دوخت كناره های سایبان جلب می كند. از آنجا كه این پرده ها در فرورفتگی قاب پنجره  نیز نصب می شوند، اندازه گیری دقیق در تهیه سایبان ها ، اهمیت می یابد زیرا كوچكترین اشتباه در صافی خطوط و اندازه آنها موجب می شود، پرده درست نصب نشود و نسبت به پنجره در وضعیت صحیحی قرار نگیرد.

سایبان ها اغلب به وسیله غلتك های فلزی در بالا جمع می شوند و یا با استفاده از ریسمان هایی كه از حلقه های دوخته شده به پرده عبور داده شده و در یك طرف آن جمع می شوند به بالا كشیده می شوند. نصب آنها نیز به وسیله تخته های چوبی كه در داخل فرورفتگی قاب پنجره یا در بالای آن نصب می شود، انجام می گیرد. تخته چوبی مخصوص نصب سایبان باید به خوبی و به طور كامل با پارچه پرده روكش شده پوشانده شود.

منبع : همشهری

لینک ها

نقش تابلو در دكوراسیون

نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی

توصیه ها و پیشنهاداتی در امر دكوراسیون

دكوراسیون و فضاهای عمومی آپارتمان

برای زیباتر كردن دكوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده كنیم؟

نكاتی درباره تزیین اتاق نشیمن

چگونه می توان با تزیین در و پنجره ها به خانه ی خود جلوه ببخشیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.