تبیان، دستیار زندگی
36 سال سن دارم. از دوران کودکی علاقه زیادی به مطالعه کتاب و مجلات داشتم. یادم می‏آید زمانی را که در شهرستان زندگی می‏کردیم ،من عضو کانون پرورش فکری بودم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

90 فیلم سینمایی، برای ‏90روز تعطیلی

مصاحبه با مدیر گروه کودک و نوجوان این شبکه آقای علی زارعان

علی زارعان

- از خودتان بگویید، چند ساله هستید؟ از دوران کودکی‏تان بگویید و اینکه چه شد جذب کار برای کودکان و نوجوانان شدید.

36 سال سن دارم. از دوران کودکی علاقه زیادی به مطالعه کتاب و مجلات داشتم. یادم می‏آید زمانی را که در شهرستان زندگی می‏کردیم ،من عضو کانون پرورش فکری بودم. وقتی برایم کتاب می‏فرستادند اسم من به صورت تایپ شده روی بسته پستی بود.

برای من که یک دانش‏آموز دبستان بودم دیدن اسم تایپ شده‏‏ام روی یک بسته خیلی جذاب بود. خیلی برایم مهم بود و حس خوبی به من داد. علاقه خیلی زیادم به ادبیات هم باعث می‏شد تا زیاد بخوانم. فکر می‏کنم تمام افرادی که در دوران کودکی با ادبیات رفاقت پیدا می‏کنند این دوستی در مراحل بعدی زندگی‏شان هم اثرات زیادی خواهد داشت.

خواندن‏های مکرر مرا به وادی ادبیات کشاند. در دانشگاه به تحصیل ادبیات پرداختم و کارشناسی ارشد خود را هم در این رشته گرفتم. همزمان دست به قلم هم بودم و برای تلویزیون می‏نوشتم. حدود ده سال در واحد طرح و برنامه گروه کودک و حدود 2 سال هم در مرکز تحقیقات صدا و سینما فعالیت کردم. می‏خواندم و می‏نوشتم. علاقه من به ادبیات و به نوشتن و از آنجا که نویسند‏گی از اساسی‏ترین کارهای آثار ترکیبی مثل برنامه‏های تلویزیونی است باعث شد به مرور برنامه‏سازی را شروع کردم و برنامه‏هایی مثل کبوتر دات کام و سرودهای زندگی را ساختم.

- چند سال است که به عنوان مدیر گروه کودک و نوجوان در شبکه 5 فعالیت می‏کنید؟

از حدود چهار سال پیش تاکنون در این شبکه مشغول به فعالیت هستم. وقتی به اینجا آمدم گروه کودکی بود که حدود یک ساعت برنامه برای پخش آماده می‏کرد. با همکاری مسئولان به گسترده کردن فعالیت پرداختیم و این یک ساعت به مرور افزایش پیدا کرد. بخشی برای نوجوانان تحت عنوان نردبان به آن اضافه شد که سال‏هاست مشغول به کار است. بخشی تحت عنوان تماشاخانه راه‏اندازی شد که اکنون پربیننده‏ترین برنامه نوجوان در تلویزیون کشور ماست و فیلم‏های سینمایی روز دنیا در این برنامه پخش می‏شوند.

در طول سال چیزی حدود 120 فیلم سینمایی از این شبکه بر روی آنتن می‏بریم.

- یعنی تقریباً هر سه روز یک فیلم سینمایی.

در طول سال تقریباً هر هفته یکی، و در فصل تابستان هر روز یک سینمایی داریم. غیر از برنامه‏هایی که نام بردم برنامه‏هایی هم برای رده سنی خردسالان داریم.

- شبکه 5 چه برنامه‏هایی برای تابستان 88 کودکان و نوجوانان ایران تدارک دیده است؟

تابستان امسال فصل پرباری برای آنهاست. مدت‏هاست همکاران من در تلاش هستند تا برنامه‏های خوب به بهترین نحو برای آنها پخش شود. هر روز چیزی حدود چهار ساعت برنامه داریم،باغ قصه، رنگین کمان، نردبان، تماشاخانه، یک سریال عروسکی...

- چقدر از این برنامه‏ها تولیدی است؟

عمدتاً فعالیت ما مبتنی بر تامین برنامه است. در این راه خیلی از برنامه‏ها هست که از کشورهای دیگر خریداری و پخش می‏کنیم. اما همزمان برنامه‏های تولیدی نیز داریم مانند مجموعه‏های نمایشی رنگین کمان و نردبان. برنامه رنگین کمان هر ساله میزبان بیش از ده هزار کودک است که به عنوان مهمان در این برنامه حضور پیدا می‏کنند.

رنگین کمان

به غیر از کارتون‏های خارجی. کارهای تولیدی نیز داریم که در این برنامه پخش می‏شود، مانند برنامه زنبق که یک کار آموزشی فرهنگی است.

- کارتون‏ها و اینمیشن‏ها را بیشتر از کدام کشورها می‏خرید؟

کشورهای سازنده در درجه دوم اهمیت قرار دارند، آنچه برای ما خیلی اهمیت دارد این است که کارهای خوب دنیا را خریداری و پخش کنیم. می‏توان گفت که در کشور ما،این شبکه به روز‏ترین شبکه‏ای است که کار کودک انجام می‏دهد. خیلی از کارهای روز دنیا در این شبکه آماه سازی و پخش می‏شوند و همین باعث شده که محصولات ما حتی از خیلی از شبکه‏های ماهواره‏ای که برای کودک کار می‏کنند به روزتر باشد. از تعداد نود فیلم سینمایی که برای تابستان امسال فراهم کرده‏ایم، تعداد پنجاه عدد از آنها کارهای جدید است.

- پیش آمده است که بخواهید برنامه‏ای را بخرید و پخش کنید اما پول کافی برای خرید آن نداشته باشید؟

تقریباً تلویزیون هر وقت اراده بکند تا کارهای خوب را برای بچه‏ها بخرد این کار را می‏کند. حالا ممکن است گاهی بودجه به اندازه کافی وجود نداشته باشد اما به هر حال کمی دیرتر این کار را انجام می‏دهد. توپولوها را مثال می‏زنم. کمتر کودکی در دنیا هست که این مجموعه را ندیده باشد. درصدد بودیم که این مجموعه را خریداری کنیم، اما باید بودجه‏اش تامین می‏شد. اگر چه خرید این مجموعه به تعویق افتاد اما به هر حال بعد از مدتی خریداری و پخش شد.

- خودتان هم برنامه‏های کودک شبکه پنج را نگاه می‏کنید؟

من خیلی کارتون می‏بینم. حدوداً روزی چهار ساعت برنامه‏های کودک را تماشا می‏کنم، هم برنامه‏هایی که خودمان آنها را تدارک دیده‏‏ایم و هم سایر برنامه‏های کودک را. همچنین تازه‏های تولید را چرا که باید در جریان امور قرار بگیریم که در کجای دنیا چه کارهای جدیدی تولید شده تا به این طریق بتوانیم کارهای تولید شده خوب را انتخاب و برای کودکانمان خریداری کنیم.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*******************************************

مطالب مرتبط

مصاحبه با بازیگر خردسال:نیکی نصیریان

گپی با مجریان کودک

مصاحبه

گفتگو با خاله نرگس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.