تبیان، دستیار زندگی
این رنگ برخلاف عقیده ی همگان رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران این رنگ هستید مسلماً به شخصیت اطرافیان خود احترام می گذارید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما چه رنگی هستید؟

حتماً تجربه کرده اید که گاهی اوقات با ورود به مکانی، ناخودآگاه احساس خاصی به شما دست می دهد مثلاً اگر در آن مکان رنگ ها با هم هماهنگی داشته باشند، احساس شادی، نشاط، آرامش و... در شما به وجود می آید و همین طور در مکان های تنگ و تاریک با رنگ های سرد... احساس افسردگی، ترس، غم و... می کنید. این در واقع گویای تأثیرپذیری ما انسان ها از رنگ هاست. این تأثیر، ماهیت کاملاً روانی دارد و به طور غیرمستقیم بر روی رفتارها، واکنش ها و حتی افکار ما تأثیر می گذارد.دانستن تأثیر رنگ ها به ما کمک می کند تا در انتخاب رنگ و استفاده آن در محیط اطرافمان دقت بیشتری کنیم. تأثیرپذیری موجودات از رنگ ها به قدری زیاد است که استفاده از آن برای درمان و اصلاح بسیاری از ناهنجاری ها مفید است. در این مقاله سعی داریم نکاتی را در باب آثار برخی از رنگ ها بر روح و روان صفات شخصیتی افراد علاقمند به هر رنگ شرح دهیم با این تفصیل که برخی از این مطالب شاید از لحاظ علمی ثابت نشده و میزان کاربری آنها به صورت مطلق نباشد.

رنگها

برای مثال رنگ آبی، رنگی است صاف، روشن، با طراوت، آرام، ساکت و امیدوار کننده می توان گفت که رنگ آبی در دین اسلام رنگی مقدس است چون آسمان به رنگ آبی است و جایگاه فرشته ها و موجودات پاک است. گنبدهای آبی رنگ و مناره های آبی همانند پلی بین زمین و آسمان است. امام جعفر صادق(ع) خطاب به مفصل می فرمایند: «تفکر شما در رنگ آسمان که خداوند آن را به این رنگ آفریده است و موافق ترین رنگ هاست، دیده و نور بصر را تقویت می کند.» اطباء می گویند که اگر کسی را ضعفی در دیده پدید آمده باشد باید نظر کند به کبود مایل به سیاهی. حضرت می فرمایند: «پس تفکر کن که چگونه رنگ آسمان را کبود مایل به سیاهی گردانیده که مکرر نظر کردن به آسمان به دیده ها ضرر نرساند.» رنگ آبی از لحاظ روانی نوعی تسکین دهنده بوده و برای دردهای عصبی بسیار مفید است. این رنگ چون نوعی حالت سرد کنندگی دارد و نبض و تنفس را متعادل می کند، نوعی آرامش درونی به فرد می دهد.

برخی روانشناسان عقیده دارند که با توجه به رنگ برگزیده و دلخواه فرد می تواند تا حدی به خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او پی برد. حتماً هر یک از ما رنگی را بیش از بقیه ی رنگ ها می پسندیم. شما چه طور؟ رنگ مورد علاقه تان چیست؟ تشخیص رنگ دلخواهتان می تواند ساده باشد، به در و دیوار اتاقتان نگاه کنید، یکبار دیگر با دقت کمد لباس هایتان را ببینید، به طور کلی چه رنگی بیشتر دیده می شود احتمالا این همان رنگ مورد علاقه تان است. برای نمونه رنگ هایی را در زیر آورده ایم که می توانند معرف برخی از خصوصیات و صفات اخلاقی شما باشند:

رنگها

سبز و کنجکاوی

رنگ سبز رنگ طبیعت و تازگی است. اگر به این رنگ علاقه دارید زندگی با شما آسان است. نقطه اشتراک فراوانی با افراد علاقمند به رنگ پرتقالی دارید. روابط شما با دیگران بر پایه ی اصول و قرارداد است. دوست ندارید که در زندگیتان حوادثی رخ دهد اما کنجکاوانه به ماجراهای زندگی دیگران توجه دارید.

فیروزه ای: اسرار آمیز و پند ناپذیر

دوستداران این رنگ اسرار آمیز و احساساتی هستند . کارهای شخصی خود را به خوبی اداره می کنند. پشتکار دارند و باثباتند و به نصایح دیگران در مورد کارهای خود کمتر توجه دارند. فیروزه ای معمولاً رنگ مورد علاقه ی خانم هاست.

سیاه: خوش ذوقی و ظرافت طبع

این رنگ برخلاف عقیده ی همگان رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران این رنگ هستید مسلماً به شخصیت اطرافیان خود احترام می گذارید و برای آنکه دیگران را با ارزش و برجسته نشان دهید از هیچگونه کمکی به آنها دریغ نمی کنید و هرگز خود را به دیگران تحمیل نمی نمایید همچنین عقاید و نظریات دیگران را به آسانی می پذیرید.

رنگها

پرتقالی: صداقت آری، هوسبازی هرگز

رنگی است ترکیبی و آنهایی که این رنگ را رنگ دلخواه خود می دانند متکی به نفس نیستند. اجتماعی و خوش خلقند و با مردم خوب رفتار می کنند. اگر با کسی دوستی کنند صداقت و فداکاری دارند.

خاکستری: احساس بی نیازی

این رنگ مظهر چشم پوشی از خوشی های دنیاست. کسانی که به این رنگ علاقه دارند اغلب در زندگی احساس رضایت می کنند، خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می کنند در واقع خود را هم شأن و هم طراز اشخاص کهنسال می دانند و در زندگی احساس بی نیازی می کنند. در دوستی به افراد مسن تر تمایل دارند و اغلب کسانی که از نظر فکر و ایده بر آنها برتری دارند خیلی آسان طرف توجهشان قرار می گیرند.

قهوه ای: قابل اعتماد

اگر رنگ قهوه ای را دوست دارید کاملاً می توان روی شما حساب باز کرد. با ثبات و مقدس، شما هنرپیشه و کمی فیلسوف مآب هستید به ندرت تغییر عقیده می دهید و با آن کمتر تصمیم می گیرید اما هر بار که تصمیمی اتخاذ کنید به آن عمل می کنید. شما در نگهداری پول و اسرار دیگران قابل اعتماد هستید. میل دارید مدام در عالم خودتان باشید و گاهی اوقات با اطرافیان خود رفتار خشونت آمیزی در پیش می گیرید.

رنگ قرمز کشش عضلانی بدن را افزایش می دهد و بر اعصاب سمپاتیک تأثیر می گذارد.

آبی: نظم، پشتکار، نهایی

رنگ آبی طرفداران زیادی دارد. اگر به این رنگ علاقه دارید، کاملا می توانید احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. ظاهر آرامش شما دیگران را وادار می کند که به شما احترام بگذارند و دوست دارید همیشه مورد احترام و ستایش دیگران باشید.  میل دارید اغلب تنها باشید. کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه ی قواعد معینی انجام می دهید، یکی از خصوصیات شما پشتکار شماست.

قرمز: خوش قلب اما خودپرست

این رنگ مظهر شدت و زیاده روی است که گاهی در جهت مخالف آن است. قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش است. کسی که به این رنگ علاقه دارد هرگز نمی تواند در زندگی بی تفاوت باشد. این گونه افراد تند و سرکش و در عین حال فعال و شجاع و کمی عجول هستند. قضاوت های عجولانه و ناگهانی در مورد دیگران اغلب سبب از بین رفتن دوستی هایشان می شود، دو عیب بزرگ خودپرستی و عدم کنترل، در نفس آنهاست و دو صفت ممتازشان خوش قلبی و حس بزرگ طلبی است.افراد عصبی و با فشار خون بالا نباید در معرض این رنگ قرار بگیرند.به طور کلی دوستداران رنگ قرمز دارای خصوصیات متضادی هستند.

رنگها

صورتی: مورد علاقه دیگران

رنگ صورتی در واقع همان قرمز است که کمرنگ شده باشد. اگر به این رنگ علاقه دارید تمام خصوصیات رنگ قرمز را کمی ملایم تر دارا هستید، با گذشت هستید و در عشق، تندی نشان نمی دهید. دیگران را خوب درک می کنید و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می کنید و به دلیل نشاط و شادی تان مورد علاقه اطرافیان خود هستید.

شاهد جوان

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

برای زیباتر كردن دكوراسیون منزل از چه رنگهایی استفاده كنیم؟

با رنگ های زنده بیشتر آشنا شویم

آسمان را به خانه بیاورید

دنیای رنگی اطراف ما

تأثیر رنگ ها بر سلامت شما

نوجوانان! رنگ مناسب انتخاب کنید

رنگها و دنیای روابط

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.