تبیان، دستیار زندگی
با قرعه کشی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا ، تیم های ایرانی حاضر در این مسابقات حریفان خود را شناختند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به قرعه کشی لیگ آسیا

 لیگ قهرمانان آسیا

با قرعه‌كشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های ایرانی حاضر در این مسابقات حریفان خود را شناختند.

مراسم قرعه‌كشی لیگ 2010 قهرمان آسیا، عصر روز دوشنبه در محل دائمی كنفدراسیون فوتبال آسیا در كوالالامپور مالزی برگزار شد و چهار تیم استقلال، ذوب‌آهن، سپاهان و مس به ترتیب در گروه‌های A تا D جای گرفتند.

1 - استقلال: پرامید و كم‌دردسر

آبی‌پوشان پرطرفدار تهرانی در گروه A با الاهلی عربستان، الغرافه قطر و الجزیره امارات هم‌گروه هستند و با نگاهی اجمالی به تیم‌های حاضر به نظر می‌رسد اگر استقلال به همان فرم شروع لیگ نهم خود برگردد، مشكل چندانی برای صعود نداشته باشد.

توقف استقلال مقابل الاتحاد

الاهلی متعلق به فوتبال عربستان است ولی همگان می‌دانند كه الهلال و الاتحاد دو قدرت اصلی باشگاهی این كشور هستند و بقیه تیم‌ها در سطحی به مراتب پایین‌تر قرار دارند، الجزیره هم فصل گذشته دو بار با استقلال بازی كرد و نشان داد كه تیم چندان قدرتمندی نیست و در این فصل هم ویژگی بارزی از خود نشان نداده است و بالاخره الغرافه هم كه ثابت كرده تیمی پرنوسان است.

آنها فصل گذشته در تهران مقهور پرسپولیس شدند ولی در بازی برگشت طی نمایشی عجیب و همراه با اشتباهات مضحك عناصر دفاعی پرسپولیس پنج گل به قرمزها زدند. الغرافه هم نمی‌تواند تیمی سخت و صعب‌العبور باشد ولی نگرانی اصلی علاقه‌مندان استقلال به وضعیت خود این تیم برمی‌گردد چرا كه استقلال این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد و با كسب تنها پنج امتیاز از هشت بازی اخیرش تا رده هفتم جدول رده‌بندی سقوط كرده است. عبدالصمد مرفاوی اعلام كرده كه برای لیگ آسیایی نیاز به بازیكن خارجی دارد ولی نگاهی به اوضاع استقلال نشان می‌دهد كه مشكلات این تیم فقط به بضاعت انسانی برنمی‌گردد بلكه تفكرات حاكم بر كادر فنی هم كمی تا قسمتی نیاز به پالایش دارد.

2 - ذوب‌آهن: مرثیه‌ای پیشاپیش

بدون كمترین شك و تردید، ذوب‌آهن سخت‌ترین قرعه را بین تمام نمایندگان ایرانی آورده چرا كه در گروه B باید با الاتحاد عربستان،‌ بنیادكار ازبكستان و برنده بازی پلی‌آف بین الوحده امارات و الكرامه سوریه مصاف دهد.

 تیم فوتبال ذوب آهن

كاری به الوحده و الكرامه و سطح فنی و قدرتی آنها نداریم چون دو تیم دیگر این گروه برای ترساندن هر تیمی در سطح قاره كهن كافی است. الاتحاد هیچ نیازی به توضیح اضافی ندارد كه نصف تیم ملی عربستان همراه با چند لژیونر خوب خارجی را در اختیار دارد و جدا از برتری قاطع فصل گذشته‌اش مقابل استقلال موفق شد تا فینال لیگ آسیایی صعود كند كه در این مرحله مغلوب پوهانگ استیلرز كره‌جنوبی شد و به نایب قهرمانی رضایت داد. بنیادكار هم حداقل هشت ملی‌پوش ازبك را همراه با ریوالدو و ادیلسون در اختیار دارد و فصل گذشته هم در مرحله پلی‌‌آف موفق شد پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی در حضور بیش از 95 هزار تماشاگر از پیش‌رو بردارد. حالا كیفیت تیم چهارم این گروه اعم از اینكه الوحده امارات باشد یا الكرامه سوریه فرق چندانی نمی‌كند چون حریفان اصلی همین الاتحاد و بنیادكار هستند. البته با این قرعه‌كشی و تحمل فشار روحی اولیه حالا ذوبی‌‌ها می‌توانند با آرامش به سراغ این حریفان بروند چون با این قرعه‌، كسی انتظار چندانی از شاگردان ابراهیم‌زاده ندارد ولی اگر شرایط برعكس شود و... باید ذوب‌آهن را طلا گرفت.

3 - سپاهان: معمولی برای پرستاره‌ترین تیم ایران

روی كاغذ معمولی‌ترین قرعه بین نمایندگان ایران نصیب سپاهان شده است كه در گروه C باید با تیم‌های العین امارات، الشباب عربستان و پاختاكور ازبكستان مصاف دهد.

 سپاهان در لیگ قهرمان آسیا

پاختاكور گرچه نصف بقیه تیم‌ملی ازبكستان را در اختیار دارد ولی از لحاظ قدرت فنی به پای بنیادكار نمی‌رسد، البته فراموش نكنیم كه برادران تاجیف و الكساندر گنریخ در این تیم می‌توانند خطرناك باشند، اما الشباب هم مثل الاهلی یك تیم معمولی عربستانی است كه فصل گذشته حتی نتوانست از پس پرسپولیس پرمشكل هم برآید و العین هم حتی اگر قدرتمندترین تیم امارات هم باشد نمی‌تواند دردسر چندانی متوجه سپاهان كند. فراموش نكنیم كه سپاهان در حال حاضر صدرنشین و پرمهره‌ترین تیم لیگ ایران است و یك مربی حالا پرتجربه به نام امیر قلعه‌نویی را روی نیمكت خود می‌بیند. مجموعه سپاهان هم تجربه سال‌ها حضور مستمر در لیگ آسیایی را دارد و با بازیكنان مطرحی چون رحمتی، عقیلی، حسینی، كریمیان، نویدكیا، حاج صفی، آل‌نعمه، جمشیدیان، توره و عمادرضا كمترین كاری كه زردپوشان اصفهانی باید انجام دهند، صعود از این گروه و رسیدن به مرحله حذفی لیگ آسیایی است. از تیمی كه ملی‌پوشان پرتعداد و ستاره‌های گرانقیمت خارجی لیگ برتر را در اختیار دارد و به قول سرمربی خود به صورت كاملا كارشناسی، بسته شده و از هر لحاظ تجربیات زیادی بابت حضور در میادین بین‌المللی دارد انتظار دیگری نداریم.

مس در انتظار معجزه

4 - مس كرمان: در انتظار معجزه

مس كرمان از لحاظ بضاعت انسانی قابلیت حضور در عرصه آسیایی آن هم از نوع آبرومندش را دارد. قرعه نسبتا مناسبی هم دارد و در گروه D با الهلال عربستان، السد قطر و الاهلی امارات باید روبه‌رو شود. اگر حساب تیم متمول و پرستاره الهلال را كه کلكسیونی از ملی‌پوشان عربستانی به همراه لژیونرهای اسم و رسم‌دار كره و سوئد و... را در اختیار دارد، از بقیه جدا كنیم، السد و الاهلی نمی‌توانند حریفان مهم و غیرقابل عبوری باشند ولی مشكل اینجاست كه مس برخلاف ظاهر تیمی و اسم و رسم نفراتش در لیگ نهم اصلا حال و روز خوبی ندارد و اگر طرفداران و مسوولانش از ما دلخور نشوند، این تیم در حال حاضر جزو مدعیان سقوط به لیگ دسته اول است.

تیمی كه نفرات خوبی چون عباس محمدی، پیروز قربانی، فرزاد آشوبی، مهدی رجب‌زاده، ادینهو لوسیانو، روح‌ا... بیگدلی، علی سامره و... را در اختیار دارد، از ابتدای فصل آن قدر بد نتیجه گرفته كه پرویز مظلومی، سرمربی موفق فصل گذشته‌اش بركنار شده ولی باز هم تغییری در روند این تیم حاصل نشده است. در واقع تیمی كه در 18 مسابقه لیگ داخلی، 35 گل دریافت كرده است، در این شرایط نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی پیش روی خود و فوتبال ایرانی قرار دهد مگر اینكه طی فرصت باقی مانده تا شروع لیگ آسیایی معجزه‌ای رخ دهد و مس متحول شود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری