تبیان، دستیار زندگی
سال 1976 بود که «پت ومت» به دنیا آمدند و البته بدون کلاه؛ و از همان موقع، آن کارها، آن گیج بازی ها و آن شلوغ و پلوغ کردن ها برای حل کردن یک موضوع ساده چنان برای مردم جذاب شد که «لوبومیر بنش» تصمیم گرفت ساخت این مجموعه را ادامه بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پت و مت چگونه زندگی می کنند؟
درباره ی پت و مت

گره ای که با دندان باز می شود

سال 1976 بود که «پت  ومت» به دنیا آمدند و البته بدون کلاه؛ و از همان موقع، آن کارها، آن گیج بازی ها و آن شلوغ و پلوغ کردن ها برای حل کردن یک موضوع ساده چنان برای مردم جذاب شد که «لوبومیر بنش» تصمیم گرفت ساخت این مجموعه را ادامه بدهد. ایده اولیه را از خرابکاری خودش و دوست قدیمی اش «ولادیمیر ژیرنک» گرفت که طراحی و ساخت عروسک های «پت و مت» را او انجام داده است.

درباره ی پت و مت

استقبال از پت با صورت گرد و دماغ بزرگ و مت با صورت کشیده و البته دماغ بزرگ چنان زیاد شد که سازندگان این مجموعه را به فکر واداشت که ساخت آن را ادامه بدهند و تا سال 1979 ساخت این مجموعه ادامه یافت. البته تغییراتی در شکل، و اجرا و محتوای عروسک ها داده شده و از همان موقع پت و مت صاحب کلاه شدند و البته کارهایشان هم شلوغ تر و حسابی خنده دارتر شد.

محبوبیت این مجموعه عروسکی ادامه یافت و تا به امروز بیش از 80 قسمت از این سریال ساخته شده است و قصه، همان قصه همیشگی است به اضافه دعواها و سربه سر گذاشتن پت و مت.

این پت و مت دوست داشتنی

درباره ی پت و مت

برای خیلی از مردم، کشور چک به ساخت فیلم ها و سریال های عروسکی معروف است و البته به «پت و مت».

ساده لوحی و شیرین کاری این دو و این که برای باز کردن هر گره کوچک از دندان استفاده می کنند و از همه مهم تر آزمایش و تکرار یک کار تا رسیدن به راه حل بهتر، از جمله ویژگی های این مجموعه است.

ما در هر گام به کارهای آنها می خندیم و البته در آخر از راه حل های آنها شگفت زده می شویم، آخر کسی فکر می کند که می توان موکتی را که روی آن جوهر ریخته، با تیغ برید و با لاستیک ماشین گلدانی از گل درست کرد و آن را در جای خالی موکت گذاشت؛ حتی اگر وسط خانه باشد؟ شاید هم با دیدن کارهای آنها یاد اشتباه های خود و اطرافیانمان می افتیم.

 یک نکته مهم

پت و مت حرف نمی زنند، یعنی دیالوگ ندارند و از همین راه توانسته اند با تمام کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جهان، ارتباط بگیرند. البته این دو نفر در هر کشور اسمی دارند که این هم نشانه جالبی است چرا که اسامی آن دو به اسامی خاص آن کشور تبدیل شده است. آنها مثلاً در آلمان به پیتر و هادل و در برزیل به زکا و ژکا معروفند.

آنها چگونه زنده شدند؟

درباره ی پت و مت

عروسک های خمیری به عروسک هایی گفته می شود که از یک اسکلت فلزی به عنوان بدنه و قابلیت حرکتی ساخته شده اند و برای پوشش آنها از یک نوع خمیر مخصوص استفاده می شود. این عروسک ها بدون استفاده از نخ یا میله حرکت داده می شوند و حرکت آنها از طریق دست صورت می گیرد.

تکنیک کار هم، تک فریم است؛ یعنی این که عروسک گردان ها برای راه رفتن، یک حرکت کوچک به پا و دست می دهند، سپس یک عکس می گیرند و مجدداً پا را کمی جلوتر می آورند و دوباره عکس می گیرند و این کار را ادامه می دهند تا حرکت راه رفتن به وجود بیاید، تکنیک انیمیشن «پت و مت» همین است.

یک استودیو کوچک

استودیو مکانی است که در آن فیلم برداری می شود و البته دکورها هم در آن برپای می شود. بد نیست بدانید که استودیوی «پت ومت» یک میز متوسط است و البته برای هر قسمت از مجموعه «پت و مت» که هفت دقیقه است، ده هزار و 80 فریم گرفته شده است؛ یعنی برای هر ثانیه 24 فریم. یعنی چیزی نزدیک به فیلم برداری یک فیلم واقعی.

و همینه!

درباره ی پت و مت

«پت» همان عروسکی است که لباس زرد پوشیده و کلاه صافی بر سر دارد و «مت» همان عروسکی است که قرمز پوشیده با یک کلاه منگوله دار. هر جفتشان شلوار جین پوشیده اند با کفش های مشکی و هر وقت کار اشتباهی ازشان سر می زند پس سرشان را می خارانند.

آن وقت است که موزیک معروف «پت و مت» که این روزها آهنگ موبایل خیلی هاست به گوش می رسد!

این اینمیشن در ایران به اسم «همینه» معروف است و خیلی ها وقتی کسی اشتباه می کند یا دسته گل به آب می دهد. اسمش را «پت و مت»، یا همینه می گذارند یا برایش آهنگ پت و مت را با دهان می زنند.

اگر این روزها ساعت 13 پای شبکه تهران بنشینید می توانید حسابی به دست و پا چلفتی بودن پت و مت معروف بخندید.

همشهری

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

******************************************

مطالب مرتبط

دنیای رنگی آقای بالتازار

پت و مت

پلنگ صورتی

الفی اتكینز

سگی به نام بوشوگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.