تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه خودتان و تمایلات غذایی تان را بهتر بشناسید و بدانید که آیا از افرادی هستید که می توانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چقدر دچار وسوسه غذایی می شوید؟

پرسشنامه ای درباره وسوسه غذایی

برای اینکه خودتان و تمایلات غذایی تان را بهتر بشناسید و بدانید که آیا از افرادی هستید که می توانند خوراکی مورد تمایلشان را مصرف کنند، یا از گروه دوم یعنی افرادی هستید که می بایست مصرف خوراکی مورد تمایل خود را ترک نمایند، به پرسش های ذیل پاسخ دهید:

شکلات خوردن

1- فرض کنید دوستی، یک جعبه کاکائو به شما هدیه دهد. شما تعداد کاکائوهای داخل جعبه را می شمارید و با خود می اندیشید که: من می توانم با خوردن هفته ای 3 تا 4 عدد از این کاکائوها، طی سه هفته آن را تمام کنم. سپس شما یکی از موارد زیر را اجرا می کنید:

الف) چند روز در هفته، بعد از ظهرها هنگام مطالعه ی روزنامه، یک عدد از این کاکائوها را می خورید و طی سه هفته، جعبه خالی می شود.

ب) ابتدا یک عدد کاکائو می خورید و در اواخر روز هم، یک عدد دیگر می خورید. لذا طی یک هفته، کاکائوها تمام می شوند.

ج) یک عدد کاکائو می خورید و سپس یک عدد دیگر و به همین ترتیب. سپس تعجب می کنید، زیرا می بینید در عرض چند دقیقه، دیگر اثری از کاکائوها نیست و همه را خورده اید.

2- در یک مهمانی، بعد از صرف غذا، میزبان تنقلات شور (مثل چیپس و پفک) مورد علاقه تان را به همراه یک کاسه بزرگ سالاد جلوی شما قرار می دهد. واکنش شما چیست:

الف) مقداری از سالاد را در بشقاب تان می ریزید. 10 عدد چیپس هم برمی دارید و می خورید.

ب) سه مُشت از خوراکی های شور را می خورید و بعد از آن احساس می کنید کالری زیادی دریافت کرده اید. سپس یک لیوان نوشابه رژیمی می نوشید.

ج) به قدری مشغول صحبت می شوید که اصلا متوجه نمی شوید، چقدر خوراکی خورده اید.

3- در حالی که مشغول قدم زدن در پیاده رو هستید، بوی خوش پیراشکی یا نان شیرمال به مشام تان می خورد و هوس خرید آن را می کنید. در این شرایط، یکی از سه کار زیر را انجام می دهید:

الف) از استشمام بو لذت می برید، اما با عجله از آنجا می گذرید، یا به سمت مغازه دیگری می روید که اجناس آن توجه شما را جلب کنند و ذهن شما را از بوی پیراشکی منحرف نمایند.

ب) یک عدد پیراشکی یا نان شیرمال می خرید، ولی آن را با فرد دیگری شریک می شوید، به عبارتی آن را دو قسمت می کنید و فقط نصف آن را می خورید و نصف دیگر را به شخصی که همراهتان است می دهید. ولی اگر تنها باشید، نصف آن را برای صبحانه روز بعد نگه می دارید.

ج) یک عدد پیراشکی یا نان شیرمال می خرید و سعی می کنید نصف آن را بخورید، ولی قبل از رسیدن به مقصد ، آن را تمام می کنید.

سُس زیاد روی سالاد

4- در یک رستوران، جوجه کباب به همراه سالاد سفارش می دهید، ولی دوست شما پیتزایی را که به نظر خوشمزه می آید، می خورد و به شما هم تعارف می کند. شما چه می کنید:

الف) از خوردن جوجه کباب خودتان لذت می برید و پیتزا نمی خورید. سالاد را نیز به همراه کمی سس کم چرب می خورید.

ب) یک برش از پیتزای دوست تان را می خورید.

ج) شما هم برای خودتان پیتزا سفارش می دهید.

5- یک هفته بسیار پر مشغله را پشت سر گذرانده اید و اکنون آخر هفته کاری فرا رسیده و بعد از ظهر پنج شنبه یا صبح جمعه است و شما خسته اید، بنابراین:

الف) برای تفریح قدری پیاده روی می کنید و یا همراه با خانواده، به پارک می روید.

ب) به یک کافی شاپ یا رستوران می روید و یک فنجان قهوه و کمی بیسکویت یا کیک مورد نظرتان را در آنجا می خورید.

ج) یک جعبه کاکائو می خرید و می خورید.

6- از جشن تولد دیروز یک برش کیک در یخچال شما باقی مانده است. واکنش شما در برابر آن چیست؟

الف) طوری مشغول کارهایتان هستید که به کل فراموش می کنید کیکی در یخچال تان باقی مانده است.

ب) می دانید که مقداری کیک در یخچال باقی مانده و زیاد فکر کرده اید که چه زمانی آن را بخورید، ولی سعی می کنید فعلا خودتان را با کامپیوتر و دیگر چیزها سرگرم کنید.

ج) از آنجا  که فکر خوردن کیک، به شدت ذهن شما را مشغول کرده است، یک قطعه از کیک را می خورید.

نتایج آزمون

* اگر پاسخ شما به اغلب سئوالات گزینه (الف) است ، نشان می دهد تمایل و هوس غذایی شما تحت کنترل است و می توانید حتی با خرید قدری شکلات و شیرینی، وزن خود را کنترل کنید.

* اگر اغلب پاسخ های شما گزینه (ب) است، نشان می دهد در مورد غذا خوردن خیلی بی توجه نیستید، ولی گاهی اوقات کمی بیشتر از حد مجاز می خورید. لذا مجاز به مصرف خوراکی مورد تمایلتان هستید. البته باید بدانید که برخی غذاها به قدری وسوسه انگیز هستند که موقع مصرف آنها، کنترلتان را از دست می دهید و به طور ناخواسته مقادیر زیادی از آنها را می خورید. در این مواقع باید این خوراکی ها را در دسترس و معرض دیدتان قرار ندهید.

*اگر اغلب پاسخ های شما گزینه (ج) است، نشان می دهد شدیدا مستعد این مسئله هستید که بیش از حد مجاز، غذا بخورید. لذا توصیه می کنیم تا زمانی که قادر به کنترل امیالتان نیستید، از استفاده و خرید مواد غذایی وسوسه انگیز پرهیز نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

*مطالب مرتبط:

میل زیاد به مواد کربوهیدراتی طبیعی است؟

میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات كنید

چه غذاهایی را باید کم مصرف کرد؟

علاقه شدید به مواد شیرین و افسردگی

غذاهای مفید در حالات روحی مختلف

مقابله با غذا خوردن ناشی از احساسات

غذا خوردن از روی احساسات

پُرخوری در اثر عصبانیت

(bulimia)پُرخوری روانی

مقابله با پُرخوری عصبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.