تبیان، دستیار زندگی
ادامه مصاحبه با دکتر عصام العماد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برادر کشی را متوقف کنید!

در مطلب قبل که با عنوانه " یک مصاحبه منتشر نشده" خدمتتان ارائه شد، بخش اول مصاحبه پایگاه خبری گفتگوی دینی با دکتر عصام العماد، استاد دانشگاه یمنی مقیم ایران که توسط حجةالإسلام و المسلمین حمیدرضا غریب رضا ترجمه شده است، آورده شد. حال ادامه مصاحبه به شرح زیر می باشد:

یمن

5. دکتر عصام شنیدیم که جامعه المصطفی(ص) العالمیه دارد برای شما دکتورا درست می کند.. شیعیان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و زین العابدین و الباقر و الصادق و الکاظم و الرضاء و الجواد و الهادی و الزکی و المهدی(ص) چطور این شخص!! سخنگوی شیعیان قرار می‌دهند؟

به این سوال پاسخ نمی دهم چون خارج از موضوع است. برای پاسخ به این مساله به زندگی نامه من در صفحه شخصی ام مراجعه کنید.

(این سوال را برخی از دشمنان آقای عصام العماد که از طرف حکومت یمن برای فشار به ایشان و تخریب چهره ایشان در ایران، تحریک شده اند، مطرح کرده اند. در سوال بعدی آقای عصام توضیحات مناسبی در این باره مطرح کرده است.  موسسه گفتگوی دینی)

حکومت عربستان پیش از ستمگری علیه حوثی ها، شیعیان عربستان را مورد ظلم قرار داده است. مسلما مظلوم است که فقط می تواند حال مظلوم را درک می کند

6. آقای دکتر عصام به جهت حمایت جوانمردانه از شیعیان مظلوم یمن مورد هجوم شدید و تخریب شخصیت از طرف حکومت یمن قرار گرفته است. به حمد الهی فضل و کمال آقای عصام برای محافل علمی و دینی ایران روشن است و هیچ کس نمی تواند  شخصیت بزرگوار ایشان را برای ما تخریب کند. آقای عصام لطفا هجماتی را که به شما در این راه شده، توضیح دهید.

از روزی که از مذهب وهابیت به شیعه دوازده امامی تغییر اعتقاد دادم مورد هجمه شدیدی از طرف شخصیت های دشمن مذهب اهل بیت قرار گرفته ام.

یمن

در خصوص دفاعم از شیعیان یمن نیز، هم از طرف وهابیت و هم از طرف حکومت یمن تحت فشار قرار گرفتم. سفارت یمن در تهران شخصی را مسوول مبارزه با من کرده است و تا امروز سایت های وهابی و سایت‌های مرتبط با حکومت یمن را پر از نوشته هایی علیه علامه حوثی و علیه بنده کرده است. همچنین حکومت یمن یکی از اعضای خانواده ام را به قم فرستاد و بعد از جنگ سوم علیه شیعیان در منزل من ساکن شد ولی بعد از گذشت مدتی شروع به صدور بیانه های تند علیه من کرد و حرکت همه جانبه ای را همراه با چند نفر یمنی دیگر در ایران علیه بنده شروع کردند. او هم اکنون به یمن برگشته و با رئیس جمهور یمن دیدار کرده است و دلیل انجام ماموریتش از طرف علی عبدالله صالح مورد استقبال واقع شده است. او و شخصی که از طرف حکومت یمن علیه من مقاله می نویسد، توسط خود بنده به مذهب تشیع دوازده امامی وارد شده است و شاگرد من بودند ولی پولهایی که از حکومت یمن گرفتند مسیر زندگیشان را عوض کرد. می توانید به نوشته های این افراد علیه علامه حسین حوثی و بنده در سایت های وهابیت یا سایتهای همسو با حکومت یمن مراجعه کنید.

7. شیعیان عربستان به جنبش حوثی چه نگاهی دارند؟

شیعیان در همه جای دنیا، اهل بیت را دوست دارند به همین جهت شیعیان جهان به شکل عمومی و شیعیان عربستان به شکل خاص طرفدار حوثی ها هستند به ویژه این که دو مساله وجود دارد که باعث نزدیکتر شدن شیعیان عربستان به حوثی ها می شود: اول همسایگی حوثی ها با عربستان و دوم تشابه در مظلومیّت. حکومت عربستان پیش از ستمگری علیه حوثی ها، شیعیان عربستان را مورد ظلم قرار داده است. مسلما مظلوم است که فقط می تواند حال مظلوم را درک می کند.

8. خواسته اصلی شیعیان یمن چیست  آیا قیام آنها نسبتی با انقلاب اسلامی دارد؟

شیعیان در یمن از هستی و حق حیات خود دفاع می کنند. حکومت یمن قصد دارد شیعیان را از بین ببرد، کتابهایشان را می سوزاند، مساجدشان را ویران می کند، شخصیت هایشان را تخریب می کند، به شخصیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) توهین می کند... کتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را ممنوع اعلام کرده... مراسم عید غدیر و مراسم عاشوراء را ممنوع کرده است و ... حکومت یمن همانند حکومت بعثی صدام در عراق با شیعیان رفتار می کند. صدام معتقد بود که نیازی به شیعیان در عراق ندارد، امروز هم علی عبدالله صالح معتقد است شیعیان در یمن جایی ندارند.حکومت یمن و عربستان هر دو برای محو تشیع در یمن دست به دست هم داده اند. حوثی ها از زندگی خود، ناموس و فرزندان و اموالشان دفاع می کنند. می خواهند حق حیات داشته باشند، معتقدند اگر مقاومت نکنند همگی از بین خواهند رفت.

شیعیان در یمن از هستی و حق حیات خود دفاع می کنند. حکومت یمن قصد دارد شیعیان را از بین ببرد، کتابهایشان را می سوزاند، مساجدشان را ویران می کند، شخصیت هایشان را تخریب می کند، به شخصیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) توهین می کند...

بله، بدون شک انقلاب اسلامی، باعث به وجود آمدن بیداری اسلامی در جهان اسلام شده است، هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنّت. طبیعی است که شیعیان یمن هم تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار بگیرند. ولی این تاثیرپذیری فکری از انقلاب اسلامی تنها منحصر به شیعیان یمن نیست بلکه بسیاری از عالمان اهل سنّت نیز از انقلاب اسلامی تأثیر گرفته اند.  بسیاری از رهبران فکری اهل سنّت در جهان اسلام مانند شیخ محمد غزالی، فتحی یکن، ابوالاعلی مودودی، راشد غنوشی، حسن ترابی را دیده ایم که از انقلاب اسلامی متأثر شده از آن دفاع کرده اند. علامه حسین حوثی هم از این قبیل عالمان است.

ولی متاسفانه حکومت یمن و عربستان میان تاثیرپذیری فکری از انقلاب و مساله دریافت کمک های نظامی از ایران خلط کرده است. جهان اندیشه از دنیای ارتباطات نظامی فاصله دارد. عجیب این است که حکومت عربستان با بمب های فسفری که استفاده از آن در قوانین بین المللی جنگی ممنوع است، شیعیان یمن را بمباران می کند، عربستان به شکل رسمی و علنی وارد یمن شده ولی ایران را به دخالت در مسایل یمن متهم می کند.

9. من چیزی در این باره نشنیدم. اگر امکان داره بفرمایید که اصل ماجرا چیه و آیا مثل اکثر جنگ های عصر حاضر علل سیاسی دارده؟ آیا واکنش سران عرب شبیه واکشنشون در رابطه با عراق و فلسطینه؟ شما فکر می کنید که پشت پرده این جنگ چه گروه یا چه کسانی هستند؟

دکتر عصام العماد

رئیس جمهور مصر، حسنی مبارک قبل از جنگ یمن، درباره «هلال شیعه» و خطر رشد شیعیان برای خاورمیانه سخن می گوید. بسیاری از رهبران سیاسی از بیداری شیعیان در کشورهای عربی و غیر عربی داد سخن داده اند. دکتر یوسف قرضاوی از حرکت تبشیری شیعه و جنبش تحوّل به مذهب شیعه در جهان سخن گفته است. با توجه به همسایه بودن یمن با عربستان که مرکز اصلی وهابیّت به شمار می آید، این جنگ به عنوان جنگی پیشگیرانه برای محاصره تشیع در یمن آغاز شد. به تعبیر آنها و تصریح رهبران ارتش یمن و عربستان، تشیع ابتدا یمن و سپس عربستان را می بلعد! قبل از این اتفاق باید آنها را قتل عام کرد!

این جنگ، علیه مذهب و طایفه شیعه به راه انداخته شده است هرچند ریشه های سیاسی دارد ولی علل سیاسی آن درجه دوم است. البته نباید فراموش کنیم عربستان در جنگ خود علیه شیعیان یمن، شیعیان را به ایران رببط می دهد. هدف عربستان این است که ذهن مردم را از خطر آمریکا و اسرائیل منحرف کرده و دشمنی خیالی برای آنان بسازد. عربستان خطر ایران را جایگزین خطر آمریکا و اسرائیل کرده است. عربستان می خواهد جنگ را از مبارزه با آمریکا در خاورمیانه به جنگ میان شیعیان و اهل سنّت بکشاند.

10. اگر منابع معتبری را برای شناسایی شیعیان یمن می شناسید معرفی کنید.

مجموعه های از شیعیان در یمن فعال هستند که بیانیه های زیادی در دفاع از شیعیان جعفری و شیعیان زیدی صادر کرده اند، مانند: «الرابطه الجعفریه» و «جمعیه علماء الجعفریه»

برخی سایت ها نیز مظلومیت شیعیان یمن را منتشر می کنند مانند سایت «المنبر نت»، تالار گفتگوی «مجالس آل محمد»، سایت «حضرموت» و سایت «صعده آنلاین» و...

مجموعه های از شیعیان در یمن فعال هستند که بیانیه های زیادی در دفاع از شیعیان جعفری و شیعیان زیدی صادر کرده اند، مانند: «الرابطه الجعفریه» و «جمعیه علماء الجعفریه»

11. آقای دکتر عصام العماد! خواهشمندم جواب این سوال را کاملا واضح، صریح و بدون پرده پوشی بدهید. همان طور که مطلبع هستید روایات بسیار موثقی درباره قیام یک رهبر شیعه یمنی در آخر الزمان وجود دارد که با جنبش ایرانیان نیز هماهنگ خواهد بود. از سوی دیگر می دانیم که حوثی ها تنها گروه شیعه اثناعشری در یمن هستند که به انقلاب ایران نیز اعتقاد دارند. با توجه به دو موضوع فوق، آیا این امکان وجود دارد که یمانی موعود از میان همین حوثی ها باشد؟ یا شیعیا دیگری از درون حوادث جاری سربرخواهند آورد که یمانی موعود، رهبر آنان خواهد بود؟ لطفا هر گونه اطلاعات تکمیلی و میدانی در این خصوص دارید بفرمایید. ممنون

در حقیقت مساله تشخیص مصداق در مورد «یمانی» که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است و در روایات به او وعده داده شده، و اینکه آیا یمانی در میان حوثیان هست یا نه، جزو امور غیبی است. ما نمی توانیم به شکل قطعی این مساله را اثبات یا رد کنیم. من نمی توانم اثبات یا نفی کنم ولی می توانم به قانون مهمی اشاره کنم که باید همیشه در نظر داشته باشیم. اینکه ما پیرو اهل بیت(ع) هستیم، به همین جهت باید جنبشهای پدید آمده در ایران، عربستان، عراق و یمن  را به شکل ویژه مورد توجه قرار دهیم چون حرکت حضرت مهدی(عج) و یاوران اصلی ایشان در ایران، یمن، عراق و عربستان هستند. همین مساله باعث می شود تا جنبش حوثی را مورد توجه قرار دهیم. جنبش حوثی در منطقه ای استراتژیک قرار دارد که در دوران ظهور، محور برخی تحولات خواهد بود بنابراین نمی توانیم به این جنبش به چشم حرکات دیگر شیعیان مثلا در لیبی یا فرانسه بنگریم.

یمن

به همین جهت هم من با توجه ویژه ای، جنبش حوثی ها را پیگیری می کنم. من دهها مقاله درباره این جریان نوشته ام. توجه من به این جنبش به دلیل این نیست که یمانی را در میان حوثیها پیدا کرده باشم، نه. ولی به آنچه در یمن می گذرد توجه دارم زیرا اهل بیت(ع) به ما خبرداده اند که یمنی ها نقش مهمی در عصر ظهور دارند و با همکاری ایرانی ها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خواهند شد. شکی نیست که جنبش حوثی، جنبشی پربرکت و یاری شده از جانب خداست ولی این دلیل کافی نیست که ادعا کنیم یمانی در این مجموعه قرار دارد.

12. با عرض سلام آیا این امکان وجود دارد که ما به صورت داوطلبانه در این جهاد شرکت کنیم و ترتیبات اعزام ما فراهم گردد؟

در حقیقت شرایط مکانی و زمانی چنین اجازه و امکانی را برایمان فراهم نمی کند. رسیدن به یمن غیر ممکن است ولی باید برای این مجاهدان دعا کنیم همچنین که شما وظیفه دارید مظلومیت شیعیان یمن را به گوش مردم و سازمانهای حقوق بشر برسانید... برخی فعالیت های زیر جهت همدردی با مجاهدان مظلوم یمن پیشنهاد می شود:

· برپایی راهپیمایی در مقابل سفارت یمن در تهران

· فعال کردن حرکت ها و تشکلهای دانشجویی در این مساله

· برگزار کردن همایشها و نشست های فکری برای بررسی اندیشه های علامه حسین حوثی

· برگزاری نمایشگاه درباره جنگ یمن

· رفتن به بیوت مراجع تقلید و علما و آگاه کردنشان از حوادث دردناک یمن

· اختصاص پرونده هایی ویژه شیعیان یمن در نشریات و روزنامه ها

· منتشر کردن جنایت های جنگی ارتش یمن و عربستان در این جنگ

· انتشار اسامی و تدوین زندگی نامه شهدای جنگ یمن

· دفاع از شیعیان یمن در مقابل تهمتهایی که رسانه های وابسته به حکومت یمن و عربستان به آنان منتشر می کنند.

توجه من به این جنبش به دلیل این نیست که یمانی را در میان حوثیها پیدا کرده باشم، نه. ولی به آنچه در یمن می گذرد توجه دارم زیرا اهل بیت(ع) به ما خبرداده اند که یمنی ها نقش مهمی در عصر ظهور دارند و با همکاری ایرانی ها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خواهند شد

13. با سلام نظر غالب مردم یمن در مورد این قیام چیه؟ فکر می کنید حاضرند به دفاع از این قیام بلند شوند؟

به این سوال در ذیل پرسش اول و دوم پاسخ داده ام.

14. چرا جمهوری اسلامی شیعیان یمن را جدی نگرفته و هیچ موضع گیری در مورد آن ندارد؟

فشارهای شدیدی علیه جمهوری اسلامی در سطح بین الملل وجود دارد. البته رسانه های بین المللی ایران به شکل رسمی و علنی مظلومیت شیعیان یمن را مطرح می کند. به همین دلیل هم عربستان و مصر پخش برنامه های شبکه العالم را از ماهواره های «عرب سات» و «نیل سات» قطع کرده اند چون شبکه العالم زبان مظلومیت شیعیان یمن است. جالب اینکه این تصمیم تقریبا سه روز قبل از هجوم عربستان علیه شیعیان یمن اجرایی شد.

حمیدرضا غریب رضا/همکار تبیان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور