تبیان، دستیار زندگی
سخنان یکی از مراجع درباره تحقق وحدت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان یکی از مراجع درباره تحقق وحدت

آیت الله مکارم شیرازی

آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی با اشاره به حوادث پس از انتخابات و موضوع ایجاد وحدت در كشور، تاكید كرد: باید بین گروه اكثریت و اقلیت تفاهم ایجاد كنیم.

این مرجع تقلید در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی جماران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه اگر حرمت قانون از سوی حاکمان شکسته شود چه باید کرد؟ اظهار داشت: هرچه قانون شکنان موقعیت مهم تری داشته باشند خطر آن قانون شکنی بیشتر می شود. اگر در یک کشور رییس جمهوری باشد و بگوید قانونی را که مجلس تصویب کرده، من اجرا نمی کنم، معنی‌اش این است که مجلس جایگاهی ندارد؛ دستگاه قضایی بگوید قانونی که مجلس تصویب کرده، قابل اجرا نیست، این هم یعنی اینکه قانون جایگاهی ندارد؛ یا دستگاه قضایی چیزی را قبول کند ادارات بگویند ما نمی توانیم پشت این قضایا بیاستیم، این چیزی جز آنارشیسم و هرج و مرج نخواهد بود.

وحدت که می‌گوییم درباره کسانی است که به قانون اساسی، رهبری، اسلام و به منافع کشور اعتقاد دارند. کسانی که به اینها اعتقاد دارند می‌توانند به وحدت برسند

وی افزود: باید اگر یکجا هم برخلاف نظام بود بنشینیم مذاکره کنیم و سرانجام به جایی برسیم، اگر به جایی هم نرسیدیم احترام قانون را نگه داریم. غالبا در جاهایی که بین دستگاه های بالا اختلافاتی است راه حل وجود دارد و اگر بنشینند کم و زیاد کنند راه حل پیدا می کنند. اگر خدای نکرده کسانی با صراحت قانون را دور بزنند و یا یگویند ما قانون را اجرا نمی کنیم این ارزشی برای قوه های دیگر باقی نمی‌گذارد.

این مرجع تقلید در پاسخ به سوال دیگری در خصوص راهكار برون رفت از وضعیت فعلی، با بیان اینكه در جایی که جنگ می‌شود اول نمی‌آیند پیمان صلح را بنویسند، گفت: در این مواقع اول آتش بس می‌کنند و می‌گویند موافقت کنید مدتی آتش بس شود و فضا که آرام شد، می نشینند در فضای آرام گفتگو می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی

وی ادامه داد: به عقیده من الان باید یک آتش بس بشود. اگر می‌خواهیم به وحدت برسیم وحدت راهکار دارد. وحدت که می‌گوییم درباره کسانی است که به قانون اساسی، رهبری، اسلام و به منافع کشور اعتقاد دارند. کسانی که به اینها اعتقاد دارند می‌توانند به وحدت برسند. شرط اول این است که یک حالت آرام ایجاد شود. بعد یک عده افراد که واقعا مورد احترام جامعه هستند و معتدل هستند بنشینند اصول وحدت را بنویسند. من تصور می کنم راه بسته نیست و بن بستی وجود ندارد.

آیت‌الله مكارم شیرازی با بیان اینكه من هم یک اصولی را فکر کرده‌ام ولی آن اصول را در شرایط فعلی نمی‌توانم عرض کنم، ادامه داد: اگر یک فضای آرامی پیدا بشود و افرادی پیدا شوند که بخواهند جامعه به وحدت برسد ما هم نظرات خود را در اختیار آنها خواهیم گذاشت. من تصور می کنم ما می توانیم به وحدت برسیم.

‌این مرجع تقلید خاطرنشان كرد: من کرارا گفته‌ام،عده معدودی آشوبگر خیابانی بودند که حساب آنها جدا است. یک گروه عظیم اکثریت انتخابات را تشکیل داده‌اند و یک گروه عظیم دیگری اقلیت را. ما باید بین این دو تفاهم ایجاد کنیم. بلاخره آنها سیزده، چهارده میلیون هستند و افراد این کشورند و اینها هم بیست و چهار، پنج میلیون هستند و مردم این کشورند. در جاهای دیگر به اعداد کمتر از این اهمیت می دهند با دو میلیون و سه میلیون می‌نشینند مذاکره می کنند. باید نشست و مذاکره کرد و شرط آن هم ایجاد یک فضای آرام است.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور