تبیان، دستیار زندگی
برنامه های روز دانشجو در 16 آذر امسال حاشیه های فراوانی داشت .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوادث 16 آذر در 5 دانشگاه کشور
16آذر88

برنامه های روز دانشجو در 16 آذر امسال حاشیه های فراوانی داشت و دانشگاههای بزرگ تهران محل تجمعات دو گروه دانشجویی متشکل از بسیج دانشجویی و اصولگرایان  در مقابل حامیان میرحسین موسوی بود.

به گزارش خبرگزاری ها و شاهدان عینی شعارهای تند برخی حامیان موسوی وجه تمایز این تجمعات با تجمعات قبلی این گروه بود هر چند که تعداد آنها به مراتب کمتر از گذشته شده بود.

در دانشگاه تهران اکثریت با دانشجویان حزب الهی و بسیجی بود که در محوطه اصلی دانشگاه تهران و در مقابل مسجد دانشگاه تجمع کرده بودند. شعارهایی همچون "حیدریم، حیدریم "، "علمدار ولایت، دانشجویان فدایت " و "الله اكبر " ،" مرگ بر منافق "، "منافق حیا كن، دانشگاه را رها كن "، "خونی كه در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست "، "مرگ بر آمریكا "‌و " مرگ بر اسرائیل " از جمله شعارهای این دانشجویان بود.

اما  دانشجویان حامی موسوی مقابل دانشکده فنی تجمع کرده بودند. این دانشجویان شعار می دادند

 توپ تانك بسیجی دیگر اثر ندارد- مرگ بر دیكتاتور- یاحسین میرحسین، برادر بسیجی کارت دانشجوییت کو؟ ، بسیجی حیا کن دانشگاه را رها کن و برخی شعارهای تند علیه مقامات نظام که قابل ذکر نیست سر دادند

گفتنی است، ورود به دانشگاه تهران برای دانشجویان فقط با کارت دانشجویی و از دربهای خیابان 16 آذر و پورسینا ممکن بود.

معترضین که پس از شکستن درب دانشگاه و ورود افراد بیرونی به داخل، تعدادشان تقریباً برابر با دانشجویان حزب اللهی شد، شعارهای بسیار تندی علیه مقامات نظام سر می دادند و سعی در تحریک تجمع پانصد نفره دانشجویان حزب الهی و بسیجی را داشتند که با خویشتن داری این دانشجویان، درگیری خاصی اتفاق نیفتاد

اما در دانشگاه امیر کبیر شرایط به گونه ای دیگر بود.

16آذر88

معترضین که پس از شکستن درب دانشگاه و ورود افراد بیرونی به داخل، تعدادشان تقریباً برابر با دانشجویان حزب اللهی شد، شعارهای بسیار تندی علیه مقامات نظام سر می دادند و سعی در تحریک تجمع پانصد نفره دانشجویان حزب الهی و بسیجی را داشتند که با خویشتن داری این دانشجویان، درگیری خاصی اتفاق نیفتاد

طرفدران موسوی در دانشگاه امیرکبیر شعار می دادند

* نه شرقی نه غربی دولت سبز ملی

* تا احمدی نژاده   هروز همین بساطه

این افراد با سر دادن شعارهای بسیار تندی که قابل ذکر نیست، سعی داشتند عابرین را برای پیوستن به تجمع خود تحریک نمایند که این موضوع میسر نشد. همچنین این گروه با سنگ پرانی و پرتاب زباله به دانشجویان حامی انقلاب و نظام مخالفت خود را با این موضوع نشان دادند.

16آذر88

همچنین در دانشگاه علم و صنعت دانشجویان اصول گرا  پس از تجمع خود نماز وحدت خواندند. در مقابل دانشجویان گروه حامی موسوی با اجتماع در مقابل درب دانشگاه و با زدن قاشقهای غذاخوری به میله های درب ورودی مانع از شنیده شدن شعارهای دانشجویان حزب الهی شدند.

در دانشگاه شریف نیز تجمع دو گروه دانشجویان با تعدادی برابر اتفاق افتاد حامیان موسوی بادکنکهای سبز و شال و دستبند سبز به همراه داشتند.

همچنین تجمعات مختصری نیز از دانشگاه خواجه نصیر گزارش شده که خبر موثقی از آن در دست نیست.

شعار نویسی روی دیوارها افزایش داشته، سطلهای زبله به آتش کشیده شده و مغازه ها پس از شکسته شدن شیشه هایشان کاملاً تعطیل شدند.

در خیابان فخر رازی و 12 فروردین شیشه کلیه ماشینهایی که در کنار خیابان پارک بودند  شکسته شد.

در خیابان ولی عصر مغازه ها به صورت نیمه تعطیل در آمده و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود..

در خیابان ابوریحان تعدادی از افراد که به شکستن شیشه های مغازه و خودروها مبادرت می کردند توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند.

16آذر88

در خیابان کارگر برخی افراد نارنجک دست ساز به سوی پلیس پرتاب می کردند نیروی انتظامی نیز در مواردی اقدام به پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضین کرد.

در دانشگاه تهران شایعه شد که کروبی و میرحسین به جمع تجمع کنندگان خواهند پیوست که این شایعه محقق نشد

منابع: جهان، مهر و سایر خبرگزاری ها

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور