تبیان، دستیار زندگی
هنوز خواب صبحگاهی از چشم‌هایت بیرون نرفته است كه خارش‌های شدید گلو همراه با كهیرهای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكسن‌ آلرژی؛ گران و كم‌اثر

واکسن

هنوز خواب صبحگاهی از چشم‌هایت بیرون نرفته است كه خارش‌های شدید گلو همراه با كهیرهای پوستی، آبریزش بینی و عطسه‌های پشت سر هم شروع می‌شود.

شدت عطسه و سرفه، آب به چشمانت می‌آورد و خارش گلو امانت را می‌بُرد. شنیده‌ای كه آنتی‌هیستامین برای کاهش عطسه‌ مفید است، پس یك عدد می‌خوری و منتظر می‌نشینی تا خوب شوی.

اما صبر بی‌فایده است، نه عطسه‌هایت قطع می شود و نه از شدت كهیرها كم می‌گردد. دست به تلفن می‌بری و شماره یكی از دوستانت را می‌گیری. او حالت را می‌داند و می‌گوید كه شنیده است در برخی مراكز، از افراد تست پوستی می‌گیرند و به آنها واكسن آلرژی تزریق می‌كنند.

پس تو هم شال و كلاه می‌كنی و  به یكی از این مراكز می‌روی. كارَت دو سه روزی طول می‌كشد و پول زیادی هم خرج می‌کنی تا حاصل تلاش‌هایت، یك ورقه كاغذ شود كه روی آن نوشته شده است: از گردوغبار، دود سیگار، قارچ‌ها و كپك‌های هوایی، گرده گل، خربزه و انگور پرهیز كن.

معلوم است به این چیزها آلرژی داری. برای همین پزشك واكسن را برایت تجویز می‌كند و می‌گوید اگر 4 سال تزریق را ادامه دهی، حتما خوب می‌شوی.

شاید این مراحل را خیلی از آدم‌هایی كه به گونه‌های مختلف آلرژی مبتلا هستند، تجربه كرده‌اند، همان راهی كه طی كردنش هزینه‌های زیادی می‌خواهد، اما بهبودی افراد را تضمین نمی‌كند.

البته تاثیر کم یا بی‌اثر بودن واكسن‌های آلرژی موجود در بازار، چیزی نیست كه فقط بیماران مبتلا به حساسیت از آن گله‌مند باشند، زیرا شكور امیدی، دكترای تخصصی ایمونولوژی و عضو گروه تحقیقات واكسن آلرژی كشور نیز همین عقیده را دارد.

او در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: واكسن‌های موجود در بازار كه در برخی كلینیك‌ها تزریق می‌شوند نه مورد تایید هستند و نه ثمری دارند ، زیرا این واكسن‌ها وارداتی هستند و تركیبات آنها با ساختار آلرژی‌‌های موجود در ایران متفاوت است. مثلا در یكی از انواع این واكسن‌ها عصاره درخت بید از كشور كانادا وارد ایران می‌شود، در حالی كه بید ایران و بید كانادا با هم تفاوت‌ اساسی دارند. در واقع آلرژن‌هایی (مواد حساسیت زایی) كه از طریق این واكسن‌ها وارد بدن می‌شود، مخصوص ایران نیست، به همین دلیل در بهبودی آلرژی افراد تاثیری ندارد.

این عضو گروه تحقیقات واكسن آلرژی كشور به ساخت واكسن آلرژی توسط محققان كشورمان اشاره می‌كند و می‌گوید: گروه تحقیقاتی ساخت این واكسن موفق به تولید واكسنی شده است كه بدون توجه به این كه فرد به چه نوع ماده‌ای حساسیت دارد، آلرژی‌اش كنترل می‌شود.

به گفته دکتر امیدی، این واكسن نیاز به تزریق مكرر ندارد و 90 درصد آسم كودكان و 85 درصد آسم بزرگسالان را درمان می‌كند.

او در خصوص ساختار این واكسن می‌گوید: واكسن آلرژی ایرانی، از ماده‌ای ساخته شده که تولید ماده IGE كه مسبب ایجاد آلرژی است را مسدود می‌كند، طوری كه فرد دیگر علائم حساسیت را ندارد. این در حالی است كه واكسن‌های خارجی موجود در بازار تنها ایمونوتراپی یا حساسیت‌زدایی می‌كنند، زیرا واكسن چیزی است كه فرد را بعد از تزریق مقاوم می‌كند، ولی این واكسن‌ها تاثیری در بهبود آلرژی ندارند.

آلرژی

وی با بیان این جملات به تعریف آلرژی می‌پردازد و برای بیماران توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد.

دکتر امیدی می‌گوید: آلرژی واكنش بیش از حد بدن در مقابل ورود برخی مواد حساسیت‌زا یا آلرژن ها است كه بخشی از آن پایه ژنتیكی دارد.

پس وقتی یك عامل حساسیت‌زا وارد بدن می‌شود، IGE ترشح می‌شود و روی آن بخش از سلول‌های بدن كه در مكانیسم تولید آلرژی نقش دارند قرار می‌گیرد و علائم فرد شروع می‌شود.

این استاد دانشگاه معتقد است كه آلرژی با دارو درمان نمی‌شود، زیرا مواد آلرژی‌زا بسیار زیادند. این در حالی است كه پزشكان فقط قرص آنتی‌هیستامین یا كورتون را تجویز می‌كنند كه آنتی‌هیستامین كل آلرژی را پوشش نمی‌دهد و كورتون برای بدن مضر است.

دکتر امیدی، آلرژی را به دو دسته ایمونولوژیك (كه در آن IGE تولید می‌شود)‌ و غیر ایمونولوژیك (كه ربطی به IGE ندارد و با عواملی چون ضربه و فشار ایجاد می‌شود)‌ تقسیم می‌كند و می گوید:

به دلیل اینکه آلرژی در آینده تبدیل به آسم می‌شود، رعایت برخی موارد، برای افراد مبتلا ضروری است. نخستین گام برای افراد مبتلا به آلرژی، پرهیز از عوامل حساسیت‌زاست.

این در حالی است كه افراد باید بدانند كه آیا آلرژی آنها فصلی است یا ژنتیكی. بعد از این مرحله، وضعیت فرد از نظر نوع علائم باید بررسی شود و IGE بدنشان اندازه‌گیری گردد. ریشه‌یابی آلرژی نیز گامی بسیار موثر است، به ویژه در آلرژی‌هایی كه زمینه ارثی دارند.

به گفته این استاد دانشگاه، حضور در محیط‌های شلوغ و آلوده مثل تهران، نگهداری گل و گیاه و حیوانات، استفاده از اشیای پشمالو، قرار گرفتن در معرض گردوغبار و دود سیگار و خوردن غذاهای حاوی فلفل از جمله مواردی است كه افراد مبتلا به آلرژی باید به شدت از آنها پرهیز كنند.

جام جم

*مطالب مرتبط:

حرف‌های ضد آلرژی

آلرژی های پاییزی

چه عواملی باعث آلرژی می شوند

انواع بیماری آلرژی (حساسیت)

آغاز آلرژی‌ها در پاییز

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

آنفلوآنزا و واكسیناسیون (قسمت اول) و (قسمت دوم)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.