تبیان، دستیار زندگی
انشمندان موفق به طراحی نوعی لباس نیمه روباتیک فضایی شده‌اند که می‌تواند فرایند آماده شدن فضانوردان برای انجام فعالیت‌های فضایی را تسریع کرده و کارایی آنها را افزایش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباسهای نیمه روباتیک برای فضانوردان

دانشمندان موفق به طراحی نوعی لباس نیمه روباتیک فضایی شده‌اند که می‌تواند فرایند آماده شدن فضانوردان برای انجام فعالیت‌های فضایی را تسریع کرده و کارایی آنها را افزایش دهد.

فضانورد

مهندسین در دانشگاه مریلند با استفاده از ماهیچه‌های مصنوعی موفق به ساخت لباس نیمه روباتیک فضایی شده اند.

فضانوردان به زودی قادر خواهند بود بدون نیاز به پشت سر گذاشتن مراحل سخت پوشیدن لباس‌های مخصوص، تنها با ایستادن در میان لباسی نیمه روباتیک طی چند ثانیه لباس را به تن کرده و آماده انجام ماموریت‌های فضایی شوند.

آنها این لباس فضایی را به شکل یک کیسه بزرگ طراحی کرده‌اند، زمانی که فضانورد داخل این کیسه قرار می‌گیرد، نیم‌تنه بالایی آن به واسطه ماهیچه‌های مصنوعی بادی منقبض شده و متناسب با ابعاد بدن فضانورد شکل می‌گیرد.

طرح قابل تغییر این لباس به آن معنی است که نسبت به لباس‌های فضایی کنونی بسیار کم دردسرتر و سبک‌وزن‌تر بوده و میزان کارایی فضانوردان را با تسهیل در حرکت دادن دست‌ها و پاها افزایش می‌دهد.

به گفته این محققین، طی یک راهپیمایی فضایی تنها یک چهارم فعالیت‌های فضانورد به انجام ماموریت محول شده ارتباط دارد و بقیه فعالیت‌های وی صرف حرکت دادن و جا به جا کردن لباس فضایی می‌شود.

از دیگر تجهیزات این لباس جدید فضایی که به زودی در دانشگاه مریلند مورد آزمایش قرار خواهد گرفت، مجهز بودن به دستکش‌های ویژه با کارایی بالاتر از دستکش‌های رایج و همچنین عینک‌های LED است که می‌تواند میدان دید فضانورد را افزوده و اجرامی را که از میدان دید وی دور قرار گرفته‌اند نمایش دهد.

منبع: همشهری آنلاین