تبیان، دستیار زندگی
اگر به این فکر افتادید که یک اردوی آموزشی- هنری ترتیب دهید، اگر به فکر استعداد یابی در دانش آموزانتان هستید.... برای این بازدید پیشنهادی عالی داریم: با ما همراه شوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به موزه ی سینمای ایران برویم...

با خواندن مقاله های قبل ما متوجه شدید که بحث اردو‌ها و اردو رفتن حسابی داغ شده. اگر به این فکر افتادید که یک اردوی آموزشی- هنری ترتیب دهید، اگر به فکر استعداد یابی در دانش آموزانتان هستید.... برای این بازدید پیشنهادی عالی داریم:

با ما همراه شوید

به موزه ی سینمای ایران برویم!

یک فضای هنری در دل بنای تاریخی بسیار زیبا، پُر از یاد و یادگاری، موزه سینمای ایران

وقتی به همراه گروه دانش آموزان بر روی سنگ فرش باغ به طرف عمارت زیبا و سفید رنگ، باغ فردوس حرکت می‌کنید، فضای هنری و تاریخی این مکان را کاملاً حس می‌کنید. بعد از تهیه بلیط از پله های عمارت بالا رفته و در اصل بازدید، از طبقه سوم آغاز می شود.

اولین سالن از مجموع سه سالن بزرگ طبقه سوم، نمایشگاه آبی نام دارد. توضیحات راهنمای موزه با کمک تصاویر، درباره پیشینه‌ی بنای باغ فردوس، موزه سینما و پیدایش سینما در ایران و جهان واقعا شنیدنی است. تصاویر نخستین آگهی های سینمای ایران و اولین تصویربردارهای تاریخ سینمای ایران هم که معمولا بچه ها را خیره می کند، طوری که تعجب می کنی این علاقه شان به تاریخ است یا سینما؟!!! چندی نمی گذرد که بچه ها با هیاهوی زیاد به طرف بخشی می روند که تصویر هنرمندان برتر سینما را نمایش می‌دهد. بازیگران مورد علاقه شان را با دست به هم نشان میدهند و برای شادی روح رفتگان سینما دعا می کنند.

به موزه ی سینمای ایران برویم!

از ویژگی‌های دیگر سالن آبی، نمایش نخستین تجهیزات فیلمسازی، دوربین‌های سنگین فیلم‌برداری و دستگاه‌های صدابرداری است.

در سالن میانی جذابیت‌های تصاویر صحنه و پشت صحنه فیلم‌ها، نمونه های اکساسوار و طراحی‌های صحنه و لباس و غرفه‌های اختصاصی هنرمندانی چون ساموئل خاچیکیان، علی حاتمی، عزت الله انتظامی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، کیومرث پور احمد و... بچه ها را پراکنده می‌کند. ولی با توضیحات جالب راهنما در مورد برخی تصاویر و غرفه‌های اختصاصی، سعی می‌کنند با‌ هم پیش روند. در این سالن، دانش آموزان با حرفه های طراحی و ساخت صحنه، طراحی و دوخت لباس و چهره پرداز(گریمور) آشنا می شوند.

به موزه ی سینمای ایران برویم!

سومین سالن از طبقه سوم، نمایشگاه جشنواره ها و حضور بین الملل است که جوایز جهانی سینمای ایران، نخستین مجلات و کتاب های سینمایی و تصاویر منتقدان سینمای ایران به نمایش گذاشته شده است. بچه ها بیشتر جذب غرفه های اختصاصی هنرمندانی همچون عباس کیارستمی می‌شوند و بعد از آن مشتاقانه به طبقه پائین می‌روند.

شور و شوق و هیجان بچه ها را در طبقه دوم، با بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس و دیدن بخش هایی از اولین فیلم ناطق ایرانی در سالنی که به سبک سینماهای قدیم طراحی شده است، می‌بینید. اما دیدن عروسک های اصلی کارتون های بچگی‌شان در سالن کودک و نوجوان آنها را به وجد می آورد.

به موزه ی سینمای ایران برویم!

و اما زیر گذر تاریخ، این بخش با به تصویر کشیدن نخستین کوشش های بشری در شرق برای ثبت جنبش و حرکت با مشاهده دستگاه نمایش مولاژ و جام بز جهنده همچنین مشاهده نخسین تصویر سازی های ایرانیان برای روایت شاهنامه فردوسی و اسطوره های دینی می تواند تجربه ای متفاوت برای دانش آموزان باشد.

در فضای باز موزه می‌توانید از کتابخانه، سالن های سینما فردوس، سینماتوگراف و مدل بازسازی شده اتاق تاریک بازدید کنید.

پیشنهاد می کنیم قبل از رفتن به موزه، حتما از سایت موزه بازدید کنید : http://www.cinemamuseum.ir

موزه سینمای ایران روزهای شنبه تا پنج شنبه، 9 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای شما معلمین و دانش‌آموزان هنردوست است.

آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، باغ فردوس

تلفن: 22705005 _ 22725880

سایر مراکز برای بازدید:

آشنایی با آسمان شب

پارک علمی فن آموز

ملاقات با حیوانات

تهیه:الهام گارسچی

تنظیم: بخش تربیتی مدرسه اینترنتی تبیان