تبیان، دستیار زندگی
دوران دفاع‌مقدس به عنوان برگ زرینی از تاریخ كشورمان همواره مایه مباهات بوده و خواهد بود و آیندگان نیز افتخار خواهند كرد كه در گذشته كسانی از همین كشور در سخت‌ترین شرایط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایت‌پذیری در وصایای شهدا

دوران دفاع‌مقدس به عنوان برگ زرینی از تاریخ كشورمان همواره مایه مباهات بوده و خواهد بود و آیندگان نیز افتخار خواهند كرد كه در گذشته كسانی از همین كشور در سخت‌ترین شرایط و در شرایطی كه انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده بود،در مقابل دشمن متجاوز ایستادند و نه تنها اجازه ندادند حتی یك وجب از خاك كشور در دست متجاوزان باقی بماند،بلكه آسایش و امنیت امروزی آنها نیز مدیون از جان گذشتگی ایثارگران و شهیدانی است كه بی‌هیچ چشمداشتی،جان خود را در طبق اخلاص نهادند.

دفاع مقدس

یكی از عوامل اساسی و تاثیرگذاری كه باعث شد ملت ایران از جنگ هشت ساله تحمیلی سرافراز بیرون بیاید،رهبری و مدیریت قاطعانه همراه با اطمینان قلبی حضرت امام خمینی(ره) بود كه این مدیریت را در طول سال‌های جنگ و در مقاطع مختلف حتی زمانی كه در جنگ گره‌هایی ایجاد می‌شد به وضوح مشاهده می‌كنیم كه شكست حصر آبادان،حفظ جزایر مجنون و... از این موارد محسوب می‌شوند.

به اعتراف بیشتر فرماندهان و اداره‌كنندگان جنگ تحمیلی،بسیاری از رزمندگان اسلام هم كه برای دفاع از كشور در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافته بودند حضرت امام خمینی (ره) را از نزدیك ندیده بودند اما نفس قدسی حضرت امام راحل آن چنان در روحیه آنها تاثیر گذاشته بود كه این تاثیرگذاری در وصیتنامه‌هایشان و یا نامه‌هایی كه به خانواده‌هایشان ارسال می‌كردند به وضوح قابل مشاهده است.

در زیر به نمونه‌هایی از ضرورت ولایت‌پذیری و تأثیر آن در وصایای شهیدان اشاره می‌كنیم .

شهید میرزا محمدبیكی در بخشی از وصیتنامه‌اش می‌نویسد: یكی از راه‌هایی كه می‌شود انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی(عج)، متصل كرد، رهبری حضرت امام در راس انقلاب است و با رهبری ایشان می‌شود این حكومت را به صاحبش تحویل داد. برای مقرر شدن امر رهبری، وجود شریف امام لازم و ضروری است و از خدا می‌خواهم او را برای ما حفظ نماید و تا انقلاب مهدی(عج)، شاهد رهبری او باشیم.

حرف‌ها،گفته‌ها و كردار امام الهام گرفته از وحی است و همواره دعاگوی او باشیم و طول عمرش را از خدا بخواهیم.

به ولایت فقیه كه استمرار حركت انبیاء است چنگ بزنید چرا كه در زمان غیبت امام زمان(عج)،تنها ولی‌فقیه است كه می‌تواند رهبری جامعه اسلامی را عهده‌دار شود و زمام امور مسلمین را در دست گیرد و قدر علما را بدانید كه ذخائر انقلاب هستند.

شهید یعقوب مهدی‌زاده‌اصل می‌نویسد: همیشه هوشیار و آماده باشید و مشت خود را بر دهان یاوه‌گویان و كسانی كه می‌خواهند انقلاب را به انحراف بكشانند بكوبید و نگذارید خون شهیدان عزیزمان پایمال شود و دست بیعت با امام محكم كنید و نگذارید حسین زمان تنها باشد كه اگر غفلت كنید به عذاب الهی دچار خواهید شد.

شهید محمودصحرائی اردكانی اظهار می‌دارد: من شما را به پیروی از امام خمینی و اطاعت بی‌چون و چرا از راهش كه همان راه امام زمان(عج) است توصیه می‌كنم. من به شما توصیه دارم با هر كسی كه از روی عناد با این انقلاب دشمن است به مقابله برخیزید.

شهید سیدمحمد ابراهیمی می‌گوید: همیشه به یاد خدا باشید و به دستورات شرعی و الهی عمل كنید و از امت شهیدپرور ایران و به خصوص همشهریان عزیز می‌خواهم دست از اسلام،امام و انقلاب برندارند و با حضور در صحنه،پوزه لاشخوران شرق و غرب را به زمین بمالند و مواظب باشند افراد منافق شما را فریب ندهند.

برادران عزیز،ملاك و خط مشی شما باید دستورات خدا،قرآن،چهارده معصوم(ع) و امام عزیزمان خمینی كبیر باشد و با حضور در صحنه‌های جنگ و انقلاب، روح شهدای اسلام را شاد كنید و دشمن را به هراس و وحشت بیاندازید.

امام خمینی

شهید جواد هرمزپور هم اینگونه مردم را به پشتیبانی از ولایت دعوت می‌كند:ما انقلاب نكردیم برای شكم.منظور این است كه اگر كمبودی باشد از نظر اقتصادی تحمل كنید، دولت را تضعیف نكنید،تضعیف دولت، تضعیف امام است، تضعیف امام، تضعیف اسلام است. نگذارید كه دشمنان داخلی و خارجی بین شما نفوذ كنند. روز به روز وحدت خودتان را حفظ كنید كه ما پیروزیم.

دانشجوی شهید یوسفی هم می‌گوید: ای معبود من،ای آنكه دل‌ها در لقای تو می‌تپد، من با ایمان قلبی خود نسبت به دین اسلام و در پی اجابت امر رهبرم و با احساس مسوؤلیت برای دفاع از دین تو و دین برگزیده رسول تو به میدان جنگ آمدم. خدایا من با تو در شهادت دوستانم، در پرپر شدن لاله‌های جوان گلستان ایران عزیز، من به هنگام بلند شدن ناله‌های كودكان مادر از دست داده در بمباران‌های دشمن، با تو پیمان بستم و عهد نمودم كه تا پایان راه بروم و حال بر پیمان خود وفا كرده‌ام. الهی من به وفاداری و خلوص عمل نمودم، تو نیز مرا بپذیر.

دانش‌آموز شهید جواد پاكپور هم نوشته است: هرگز امام را تنها نگذارید یعنی اگر امام را یاری نكنید به اسلام پشت كرده‌اید و این خیانتی است به اسلام. و امیدوارم كه همه مسلمین جهان با هم وحدت كلمه داشته باشند تا اسلام مستحكم و پایدار باشد.

شهید باب‌اله رفعتی هم در بخشی از وصیتنامه‌اش گفته است:برای امام عزیزمان در سر نمازهایتان دعا كنید و از خدا طول عمر آن رهبر بزرگ را بطلبید .‌آرزو داشتم به حضور امام برسم و او بر روی من لبخند بزند،زیرا تنها چیزی كه قلب مرا تسكین می‌دهد، لبخند رهبر می‌باشد،ولی چون سعادت آن را نداشتم از پدر و مادرم می‌خواهم كه عكسی زیبا از امام را كه در حال لبخند زدن است به روی قبرم بزنند شاید قلبم با دیدن آن گرم گردد.

همیشه هوشیار و آماده باشید و مشت خود را بر دهان یاوه‌گویان و كسانی كه می‌خواهند انقلاب را به انحراف بكشانند بكوبید و نگذارید خون شهیدان عزیزمان پایمال شود و دست بیعت با امام محكم كنید .

دانش‌آموز شهید وحید فریدی نیز گفته است: پیرو ولایت فقیه باشید تا خدای ناخواسته به انحراف كشیده نشوید.

شهید سیدحسن فدایی نوشته است:این بنده حقیر با چشم باز و دلی روشن و محكم به ندای رهبرم لبیك گفته و پا به كربلای مقدس خونین ایران گذاشتم و با جان و دل، راه شهیدان را با رهبری امام امت ادامه خواهم داد و دشمنان اسلام هر كجا و هر كه هستند این را بدانند كه ما عاشق شهادت هستیم و ما را از مرگ نترسانند.

دانشجوی شهید علی رضا كریمی هم نوشته است:به ولایت فقیه كه استمرار حركت انبیاء است چنگ بزنید چرا كه در زمان غیبت امام زمان(عج)،تنها ولی‌فقیه است كه می‌تواند رهبری جامعه اسلامی را عهده‌دار شود و زمام امور مسلمین را در دست گیرد و قدر علما را بدانید كه ذخائر انقلاب هستند.

شهید علیرضا نجاری می‌گوید: لبیك ای زاده زهرا(س)،لبیك ای رهبر عزیز لبیك،امید است{مردم} مسیر مرا و دیگر شهدای اسلام را كه برادران عزیزمان هستند،طی نمایند و پشتیبان انقلاب اسلامی و رهبر عزیزمان باشند.

شهید جلال امیدی هم در بخشی از وصیتنامه‌اش نوشته است:من از تمام اقوام و دوستان و آشنایان می‌خواهم كه امام را تنها نگذارید و سلام مرا به رهبر عزیزم برسانید و بگویید كه تا آخرین قطره خونم سنگر اسلام را ترك نكرده و نخواهم كرد. با خداوند پیمان می‌بندم كه در تمام عاشوراها و در تمام كربلاها با حسین (ع) همراه باشم.

ای دوستان و آشنایان كه این درد دل مرا می‌شنوید،شما را به خدا قسم می‌دهم كه بروید جبهه‌ها را پر كنید. الان جنگ به مرتبه‌ای رسیده كه احتیاج به نیرو دارد،بروید تا به فرمان امام لبیك گفته باشیم.

همیشه دعاگوی امام باشید كه همین دعاهاست كه تا به حال جنگ را پیش برده.


منبع :

برگرفته از پژوهشگاه دفاع مقدس

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی