تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌های ملی چك اعلام كردند «لان پام‌تائی» اهل ویتنام، كه جایزه ادبی ملی كشور چك را به خاطر نگارش «اسب سفید، اژدهای طلایی» از آن خود كرده بود، نویسنده واقعی این كتاب نیست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده دزد از آب درآمد

برنده مهم‌ترین جایزه ادبی كشور چك دزد از آب در آمد

برنده دزد از آب درآمد

خبرگزاری فارس: رسانه‌های ملی چك اعلام كردند «لان پام‌تائی» اهل ویتنام، كه جایزه ادبی ملی كشور چك را به خاطر نگارش «اسب سفید، اژدهای طلایی» از آن خود كرده بود، نویسنده واقعی این كتاب نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از چایناویو، رسانه‌های ملی كشور چك دیروز اعلام كردند كه خانم "لان پام تائی " كه سپتامبر گذشته موفق شد جایزه ادبی ملی چك را به خاطر نگارش داستان "اسب سفید، اژدهای طلایی " از آن خود كند، نویسنده واقعی این كتاب نبوده است.

این رسانه‌ها اعلام كردند كه نویسنده این داستان، "لان پام تائی " این دختر جوان ویتنامی نیست و "اسب سفید، اژدهای طلایی " توسط یكی از نویسندگان چك با نام "ژان سیم‌پارك " اهل چك و 39 ساله به رشته تحریر در آمده است.

"سیم‌پارك " در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرد: علت برنده شدن این رمان تنها به این علت بود كه "پام تائی " نویسنده‌ای جوان و از مهاجران ویتنامی بود كه كشور چك را برای زندگی انتخاب كرده است.

به اعتقاد این نویسنده اصولا همه مردم به ویژه دولتمردان از اینكه نویسنده‌ای خارجی به توصیف كشورشان می‌پردازد و یا درباره آنها كتابی می‌نویسد احساس رضایت بیشتری می‌كنند و به آن توجه بیشتری نشان می‌دهند. از این جهت "اسب سفید، اژدهای طلایی " توانست این جایزه را از آن خود كند.

بروز این اتفاق برای جایزه ادبی ملی چك جنجال‌ها و مجادله‌های بسیاری را در كشور چك به همراه داشته است.

ناشر این كتاب درباره این واقعه می‌گوید به احتمال خیلی زیاد "سیم‌پارك " به دنبال كسب شهرت بوده است و به همین دلیل دست به این كار زده است.

از طرفی یكی از داوران جایزه ادبی ملی چك در این باره می‌گوید "سیم‌پارك " اگر این جایزه را خودش دریافت می‌كرد می‌توانست به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا كند.

داستان "اسب سفید، اژدهای طلایی " سپتامبر گذشته توانست جایزه برترین اثر ادبی كشور چك را از آن خود كند.

"لان پام تائی " نویسنده نوزده ساله این اثر این كتاب را به دبیرخانه جایزه ملی چك ارائه كرد. وی از جمله افرادی است كه به همراه خانواده‌اش از ویتنام به چك مهاجرت كردند.

داستان "اسب سفید، اژدهای طلایی " زندگی مردم ویتنام را در یك روز به تصویر كشیده است. در این كتاب مشكلات این مردم از قبیل نژادپرستی، مسائل اقتصادی و اجتماعی به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و به نمایش گذاشته شده است.

"پام تائی " جایزه ملی ادبی چك را به خاطر سوژه قوی و روایت تازه‌اش از زندگی مردم ویتنام از آن خود كرده است، كتابی كه نویسنده واقعی آن "سیم‌پارك " یكی از نویسندگان چكی است.

خبرگزاری فارس

تنظیم : بخش ادبیات تبیان