تبیان، دستیار زندگی
کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی پنالتی این فیلم را دارای لایه‌ها و مفاهیم انسانی متعدد توصیف کرد به نوعی یادآور مفهوم فراموش‌شده اخلاقگرایی در ورزش ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنالتی" مفهوم اخلاقگرایی در ورزش را ترویج می‌کند

فیلم پنالتی

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی "پنالتی" این فیلم را دارای لایه‌ها و مفاهیم انسانی متعدد توصیف کرد به نوعی یادآور مفهوم فراموش‌شده اخلاقگرایی در ورزش ایران است.

انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان "پنالتی" که به تازگی در طرح نگاهی دیگر اکران شده درباره مولفه‌های مشترک آثار خود به خبرنگار مهر گفت: در سه فیلم سینمایی که ساخته‌ام مولفه‌های مشترک دیده می‌شود که در تمام آنها واکنش انسان‌ها در شرایط بحرانی به تصویر کشیده شده است. عشق، جنگ و فوتبال موضوع‌های این آثار است.

وی در ادامه افزود: بیشتر سعی کردم در این آثار به موضوع انسان بپردازم و محور کارهای خود را در این زمینه قرار دادم که فکر می‌کنم این موضوع باعث می‌شود تمام قشرهای مختلف مخاطبین ارتباط خوبی با آن برقرار کند. به نوعی با تفکر همه مخاطبین نزدیکی دارد.

این کارگردان زن درباره شرایط تولید فیلم دفاع مقدس گفت: درست است شرایط ساخت این فیلم‌ها سخت است وجود ندارد و هنگام تولید و اکران به آنها بی‌توجهی می‌شود، اما من اگر حتی در این مسیر مجازات نیز شوم به راه خود ادامه می‌دهم. من در جبهه‌های جنگ صحنه‌هایی را دیدم که شاید هیچکس دیگر ندیده باشد و در حال حاضر وظیفه دارم انها را به تصویر بکشم.

وی ادامه داد: من باید به نسل جدید نشان بدهم در طول این هشت سال به کشور ما چه گذشته است و جوانان ما برای حفظ این مرز و بوم چه کارهایی انجام دادند. به همین دلیل در هر شرایطی دست از کار خود نمی‌کشم. حامی من غیرت و همت شهدا است. در زمان تولید فیلم به هیچ وجه به شرایط فکر نمی‌کنم بلکه آن را تکلیف خود می‌دانم.

شاه‌حسینی درباره مراحل تحقیق فیلم‌های خود گفت: من برای تولید فیلم‌های دفاع مقدس به کتابخانه نمی‌روم و حتی فیلم هم نمی‌بینم. بیشتر سعی می‌کنم از گنجینه خودم که در طول این هشت سال جمع کرده‌ام استفاده کنم. به همین دلیل معتقدم قصه‌های من بوی کهنگی نمی‌گیرند زیرا از واقعیت‌هایی سرچشمه گرفته‌اند که من به چشم خود دیده‌ام.

در سه فیلم سینمایی که ساخته‌ام مولفه‌های مشترک دیده می‌شود که در تمام آنها واکنش انسان‌ها در شرایط بحرانی به تصویر کشیده شده است. عشق، جنگ و فوتبال موضوع‌های این آثار است.

کارگردان "پنالتی" تاکید کرد: من هرگز از اینکه در این گونه سینما کار می‌کنم و ممکن است حتی آثارم با توجه به شرایط اکران مورد بی‌مهری قرار بگیرند احساس ناامیدی نمی‌کنم. راه خودم را قطعا ادامه خواهم داد و هرگز منتظر این نیستم که مسئولین برای من فرش قرمز پهن کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره سینمای دفاع مقدس گفت: رهبری معتقدند مسائل جنگ مانند اقیانوس تمام‌نشدنی است. در حالی که برخی سوژه‌های جنگ را تمام‌شده می‌دانند و می‌گویند نمی‌توان در این زمینه کار کرد. اما من فکر می‌کنم هشت سال جنگ ما مانند 100 اقیانوس است و هر چه درون آن برویم بیشتر به دست می‌آوریم. معتقدم قصه‌های هزار و یکشب در مقابل جنگ ما کم می‌آورند.

شاه‌حسینی درباره فیلم جدید خود "زیباتر از زندگی" که در مرحله نگارش فیلمنامه است گفت: من در این فیلم به موضوع عملیات نصر می‌پردازم که در آن علم‌الهدی به شهادت رسید. در بخشی از فیلمنامه احساس کردم به موضوع چوپان‌ها بپردازم که نقشی مهم در جنگ داشتند، ولی کمتر دیده شده‌اند. در میان آنها شهید گمنام هم هست ولی هیچکس سراغ آنها نمی‌رود.

این فیلمساز درباره پرداختن به موضوع فوتبال در "پنالتی" افزود: مسئله جنگ ما بحث مردانگی و مروت است. همین مسئله در فوتبال نیز وجود دارد. متاسفانه در ورزش اخلاق کمرنگ شده و این دقیقا مانند سینما است که در سال‌های اخیر بیشتر به یک ویترین تبدیل شده و سوپراستارها در آن حاکمند و فیلمنامه خوب دیگر مطرح نیست.

وی ادامه داد: در فوتبال ما جوانمردی کمرنگ شده است. قصه "پنالتی" به ما یادآوری می‌کند صحنه فوتبال نیز مانند جنگ باید پر از جوانمردی و مروت باشد. "پنالتی" از لایه‌های انسانی متعدد تشکیل و خوشبختانه چیدمان شخصیت‌های فیلم درست انجام شده و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. این فیلم به ما می‌گوید اخلاقگرایی در ورزش ما فراموش شده و باید دوباره آن را احیا کنیم.

کارگردان "پنالتی" درباره ترکیب بازیگران فیلم گفت: اگر قصه و فضای فیلم ایجاب کند قطعا از بازیگران حرفه‌ای استفاده می‌کنم. اما درباره "پنالتی" احساس کردم باید چهره‌های ناشناس در فیلم حضور داشته باشند و نیازی به حضور بازیگران چهره نیست. مخاطبان فرهنگی سینما به دیدن فیلم می‌روند و بازیگر برایشان مهم نیست. آنها دنبال ویترین نیستند.

فیلم سینمایی "پنالتی" در جشنواره فیلم فجر پارسال به نمایش درآمد و در چند جشنواره خارجی نیز حضور داشت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: چند جوان آبادانی عشق فوتبال مسابقه‌ای با تیم صنعت نفت آبادان ترتیب می‌دهند که نتیجه آن نه تنها برای آنها، که برای بستگانشان حکم تعیین سرنوشت را دارد.

قاسم زارع، رضا نوری، صادق هاتفی، محمد جمالپور، محمد عفراوی، رسول بهارانگیز و... بازیگران "پنالتی" هستند و عوامل آن عبارتند از مدیر فیلمبرداری: ساعد نیکذات، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی، طراح گریم: امیر اسکندری، صدابردار: حسن زاهدی و تهیه‌کننده: سعید سیدزاده. اکران عمومی این فیلم از 28 آبان‌ماه در طرح اکران نگاهی دیگر آغاز شده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی