تبیان، دستیار زندگی
موزه آثار حجمی با بیش از 600 شئی كه متعلق به دوره های مختلف تاریخی است، افتتاح می شود. میراث خبر-اداره موزه های بنیاد مستضعفان و جانبازان تصمیم دارد موزه ای تخصصی برای آثار حجمی، نقش برجسته ها، سنگ نگاره ها، پیكره ها و نقوش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه آثار حجمی با 600شئی راه اندازی می شود


موزه آثار حجمی با بیش از 600 شئی كه متعلق به دوره های مختلف تاریخی است، افتتاح می شود.

میراث خبر-اداره موزه های بنیاد مستضعفان و جانبازان تصمیم دارد موزه ای تخصصی برای آثار حجمی، نقش برجسته ها، سنگ نگاره ها، پیكره ها و نقوش قدیمی روی اشیا سفالی راه اندازی كند و اشیا مرتبط را كه در گنجینه موزه های بنیاد مستضعفان نگهداری می شود، به نمایش در آورد.

این موزه بالغ بر 800 مترمربع فضای نمایشی دارد كه آثار آن بر اساس موضوع، طبقه بندی می شوند.

«حسن پاكزادیان» كارشناس این موزه كه اشیا را انتخاب كرده است، به میراث خبر گفت: «در این موزه علاوه بر آثار حجمی ایران، آثار كشورهای دیگر كه بیشتر مجسمه و پیكره های بزرگ است نیز به نمایش در می آید. ما موزه را به چند بخش تقسیم كردیم كه شامل بخش های ایران، آسیا، اروپا، آفریقا، آمریكا و استرالیاست. ممكن است مثلاً در بخش استرالیا تنها یك یا دو شیی به نمایش در آید اما هدف ما این است كه موزه را بعدها بر اساس این تقسیم بندی افزایش دهیم.»

قدیمی ترین شیء این موزه به هزاره پنجم قبل از میلاد تعلق دارد. پاكزادیان درباره این شیء توضیح داد: «یكی از قدیمی ترین آثار گنجینه موزه های بنیاد، یك شی سفالی است كه روی آن نقوشی با رنگ سیاه حك شده است. این سفال در حفاری های سیلك كاشان كشف شده و به عنوان قدیمی ترین شی این موزه به نمایش در می آید.»

در حال حاضر در موزه آثار حجمی ‌هنرمندان معاصر به نمایش در نخواهد آمد اما پس از افتتاح موزه، احتمال دارد بخش هایی به آن اضافه كنیم. از اشیاء باستانی دیگری كه در موزه به نمایش در می آید می توان به ظروف مفرغی هزاره اول قبل از میلاد اشاره كرد. همچنین بر دیوار ورودی موزه مولاژی از نقش برجسته نقش رستم ساخته و نصب خواهد شد.

این موزه فروردین ماه سال 1384 در پارك ارم راه اندازی می شود.