تبیان، دستیار زندگی
حتما در اخبار و روزنامه ها با مطالبی در مورد نصب دوربینهای مخفی در اطاقهای پرو، باشگاه های ورزشی،حریم خصوصی افراد و... مواجه شده اید. افرادی که مرتکب این اقدامات غیر اخلاقی می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلالی به نام چشم چرانی

عوامل موثر در بروز چشم چرانی

اختلالی به نام چشم چرانی

رفتار جنسی همیشه برای اکثر مردم موضوعی بسیار جالب توجه بوده است. در طول قرنها نظرات مردم درباره جنسیت و انحراف جنسی تغییرات قابل توجهی را از سر گذرانیده است. هر چند که در مورد این موضوعات همیشه جوامع بسیار سخت گیر بوده اند و در گذشته صحبتی از آن نمی شد و حتی مطالعات علمی و سازمان یافته ای صورت نمی گرفت، اما همواره مضامین مستهجن، بیماری های مقاربتی، اختلالات جنسی، زنان خیابانی و... از مشکلات بسیار مهم جوامع انسانی بوده است.

در این میان برخی اشخاص شجاع ترجیح دادند با به خطر انداختن موقعیت حرفه ای خود در مورد نقش جنسیت در رفتار انسان به بحث و بررسی بپردازند. یکی از این افراد زیگموند فروید بود که موضوعات جمع آوری شده از بیماران متعدد را مورد استفاده قرار داد تا اثرات منفی این مساله را شرح دهد. وی رد پای انحرافات جنسی در دوران بزرگسالی را در رویدادهای مهم کودکی و نوجوانی می جست. هر چند که نظرات او در این مورد در زمان خود با اعتراضات بسیاری مواجه گردید اما در حال حاضر ما می دانیم که بسیاری از مشکلات مشاهده شده در جامعه به همین مساله باز می گردد. هر چند تمام دیدگاههای فروید در این زمینه مورد تایید نیست اما با داشتن یک دید گاه منتقدانه نسبت به نظریه پردازی او خواهیم فهمید که برخی از جنبه های گفتار وی حایز اهمیت است. در این یادداشت سعی خواهد شد که یکی از این ناهنجاری های جنسی مورد بررسی قرار گیرد. این ناهنجاری چشم چرانی یا نظربازی خوانده می شود. هر چند که به نظر می رسد این مشکل زیاد مهم نیست و همواره مورد توجه قرار نگرفته است، اما هدف ما از ارایه این یادداشت این است که بیان کنیم چشم چرانی می تواند زمینه های مشکلاتی از قبیل خودارضایی، مشکلات زناشویی، خیانت به همسر و در موارد پیش رونده منجر به آزارگری جنسی می گردد.

فرد چشم چران دارای تکانه ای غیر قابل کنترل برای دید زدن دیگران و معمولا غریبه ها به طور دزدانه دارد.

چشم چرانی چیست؟

چشم چرانی یا "ویریسم" واژه ای فرانسوی است، گرفته شده از "ویر" به معنای "تماشاگر". این اختلال از لحاظ جسمی برای فرد چشم چران مضر نیست اما برای  قربانی آن ناراحت کننده است. فرد چشم چران دارای تکانه ای غیر قابل کنترل برای دید زدن دیگران و معمولا غریبه ها به طور دزدانه دارد. چنین فردی کشش تکرار شونده ای را برای مشاهده کردن دیگران از درون پنجره ها، پارکها، اماکن خاص مانند حمامها ، استخر و.. دارد. حتما در اخبار و روزنامه ها با مطالبی در مورد نصب دوربینهای مخفی در اطاقهای پرو، سالنهای آرایش زنانه، باشگاههای ورزشی و.. مواجه شده اید. افرادی که مرتکب این اعمال غیر اخلاقی می شوند عمدتا دچار این اختلال هستند. چشم چرانها عموما مرد هستند و معمولا خود را مخفی نگه می دارند.

علت این اختلال چیست؟

1- از مهمترین اعضای بدن که می تواند وقایع، زیبایی ها و زشتی های طبیعت را در ذهن تثبیت گرداند، عضو بینایی است. مشاهده بعضی از وقایع و مناظر در تحریکات جنسی نقش مهمی دارد. برای مثال جوانان و نوجوانانی که در دوره کودکی شاهد رفتار زناشویی والدین خود بوده اند بسیار مستعد این اختلال هستند و یا پوشش نامناسب اعضای خانواده مانند خواهر و مادر و... در شدت یافتن این اختلال نقش بسزایی دارد.

2- تربیت صحیح همراه با مراقبت های ویژه از دوران کودکی، در مسیر رشد لازم است تا در دوره نوجوانی و جوانی آثار تربیت سالم مشخص شوذ. بنابراین بی توجهی والدین به این اصل مهم، در بروز این اختلال نقش  اساسی دارد.

اختلالی به نام چشم چرانی

3- فقدان اعتقادات مذهبی و معنوی درونی و قوی و بی مبالاتی نسبت به ضوابط اخلاقی، دینی و اجتماعی که عمدتا والدین مسئول رشد و پرورش آن در فرزندان هستند، از علل مهم بروز این اختلال به شمار می رود.

مقابله با چشم چرانی

والدین توجه کنند:

مراقبت و رعایت والدین در امور زناشویی و طرز لباس پوشیدن خود و مراقبتهای بهداشتی و آرایشی در برابر کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار حایز اهمیت است. لذا تاکید می گردد که شما والدین گرامی به این مساله توجه ویژه ای داشته باشید. گمان نکنید که اگر فرزند شما کوچک است و حتی توان صحبت کردن ندارد، معنا و مفهوم رفتار شما را متوجه نمی شود. کودکان تمام جزیات رخدادهای اطراف خود را تصویر برداری کرده و در ذهن خود ثبت می کنند و اگر مفهوم رفتار یا حرکتی را درک نکنند، آن قدر آن را در ذهن خود حفظ کرده و نگه می دارند تا در آینده معنی آن را پیدا کنند. بنابراین در رفتار و ارتباط خود با همسرتان توجه ویژه ای داشته باشید.

نوجوانان توجه کنند:

آغاز بسیاری از مشکلات و اختلالات، از سنین نوجوانی آغاز می گردد. بنابراین شناخت به موقع انواع مشکلات به خصوص مشکلات روانی و یا ناهنجاری های رفتاری و... در درمان آنها نقش بسزایی دارد.

پس اگر شما نوجوان عزیز علایمی از اختلال فوق را در رفتار خود مشاهده می کنید و همچنین دارای تکانه های غیر قابل کنترلی در رفتار خود هستید، از هم اکنون برای درمان نزد یک روانشناس مجرب مراجعه داشته باشید.

اختلالی به نام چشم چرانی

جوانان توجه کنند:

جوانان عزیز توجه داشته باشید که عملکرد مثبت و متعهدانه، در موفقیت زناشویی شما نقش بسزایی دارد. چشم چرانی در افراد متاهل باعث بی اعتمادی زن نسبت به مرد می شود و روابط متقابل زن و مرد را مخدوش می کند و از طرف دیگر در این دسته از افراد خود ارضایی بسیار شایع است و همین مساله ارتباط زناشویی  افراد متاهل مبتلا به چشم چرانی را مخدوش می کند. بنابراین شما جوان گرامی اگر دچار این اختلال بوده و از آن رنج می برید مراجعه به روانپزشک، برای تجویز احتمالی دارو، و مراجعه به روانشناس برای رفتار درمانی اکیدا توصیه می گردد.

مریم عطاریان- بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

خویشتن داری در اوج غریزه

غریزه ی جنسی مشکل بزرگ جوانان

نوجوانان بخوانند

دغدغه های والدین و انتظارات فرزندان

دردم را درمان کن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.