تبیان، دستیار زندگی
سمیح الحاج قاضی تحقیقات نظامی لبنان مجازات اعدام را برای علی‌حسین منتش خواستار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای جاسوسی که برای رد گم کردن به حج می رفت

سمیح الحاج قاضی تحقیقات نظامی لبنان مجازات اعدام را برای علی‌حسین منتش خواستار شد.

جاسوس

به گزارش جهان، وی متهم به همکاری با اسرائیل و توطئه‌ علیه لبنان و دادن اطلاعات به اسرائیل برای کارهای تروریستی و خصمانه علیه این کشور است که به کشته شدن نیروهایی از حزب‌الله در جنگ سال 2006 و افراد دیگر منجر شده است.

در کیفرخواستی که سمیح الحاج صادر کرده علی حسین منتش به دادگاه معرفی شده و متهم است که در ازای دریافت مال از اسرائیل به خیانت دست زده و به جمع‌آوری اطلاعات در زمینه‌ی اهدافی که در منطقه نبطیه قرار داشته اقدام کرده است. وی در ابتدا با استفاده از تلفن ماهواره‌ای و سپس با دریافت دستگاه ارسال مخصوص از اسرائیل این اطلاعات را به موساد ارسال می‌کرده و در ازای آن از طریق پست چندین هزار دلار دریافت کرده است.

قاضی نظامی توضیخ داد که این متهم پس از اولین تماس توسط اسرائیل فورا اقدام به خیانت کرده و مزدور این رژیم می‌شود. در سال 2005 یک افسر اسرائیلی با نام ابوغزال با متهم تماس گرفته و خود را معرفی کرده و از وی می‌‌خواهد تا برای اسرائیل جاسوسی کند.

علی حسین منتش سپس از طریق کشور دیگری به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند و در آنجا آموزش‌ها و تعلیمات لازم برای استفاده از کامپیوتر به منظور بازکردن فایل‌های مختلف و استفاده از آنها را می‌بیند. وی با در اختیار گرفتن یک فلش مموری که نقشه‌ها و عکس‌های مناطق مختلف لبنان در آن بوده آموزش می‌بیند تا چه مناطقی را زیر نظر گرفته و چه اطلاعاتی را برای اسرائیل بفرستد.

این مزدور از جولای سال 2005 تا جولای 2006 که جنگ آغاز شد اطلاعات زیادی از هدف‌هایی که اسرائیل آنها را مطالبه کرده بوده را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد که مربوط به ساختمان‌های غیرنظامی و مراکز ارتش لبنان در مناطق مختلف نبطیه و حومه‌ی این شهر و مراکز وابسته به حزب‌الله می‌شده است

همچنین اسرائیل از وی می‌خواهد تا بعضی از موسسات و ساختمان‌های حکومتی که در یک فیلم برای او گذاشته می‌شود را مشخص کند.

اسرائیل از این مزدور می‌خواهد تا منازل نمایندگان مجلس حزب‌الله، فرماندهان و اعضای این حزب و همچنین بعضی از ساختمان‌های غیرنظامی و مدنی ، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، کلیساها، مدارس و مسجدها را هم مشخص کند.

در ادامه‌ی کیفرخواست این متهم آمده: «ابوغزال وی را مسئول مراقبت و نظارت بر تحرکات و فعالیت‌های حاج ابوصفا یکی از مسئولین حزب‌الله در عملیات اسیران می‌کند».

این مزدور از جولای سال 2005 تا جولای 2006 که جنگ آغاز شد اطلاعات زیادی از هدف‌هایی که اسرائیل آنها را مطالبه کرده بوده را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد که مربوط به ساختمان‌های غیرنظامی و مراکز ارتش لبنان در مناطق مختلف نبطیه و حومه‌ی این شهر و مراکز وابسته به حزب‌الله می‌شده است.

اسرائیل با شروع جنگ از این اطلاعات استفاده کرده و این مراکز و اماکن را مورد هدف قرار می‌دهد و کاملا تخریب می‌کند که این مساله باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و افراد حزب‌الله می‌شود.

در این کیفرخواست آمده که متهم به همکاری با اسرائیل اعتراف کرده و برای رد گم کردن همه ساله به حج تمتع و عمره می‌رفته تا اهالی به وی شک نکنند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور