تبیان، دستیار زندگی
کارگروه مد ولباس در ایران چه می دانید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مد و لباس ایرانی

مصاحبه ی تخصصی تبیان با مدیر کارگروه مد ولباس جناب آقای حسین زاده

مد

- ضمن تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید ، ابتدا برای شروع بحث بفرمائید تعریف شما از مد چیست؟

سبک رفتار تو حوزه ی رفتار های اجتماعی که مردم برای پوشش ظاهری شان ،چیدمان منازل شان وآرایش مویشان و مواردی که در آراستگی ظاهر نمود دارد ،تحت عنوان مد معرفی می شود.در حوزه ی سیاست گذاری ما با این تعریف کار داریم . منابعی که مردم برای سبک پوشش و لباس خود به آن مراجعه می کنند ، بومی و اسلامی نیست . و کار گروه قصد دارد با سیاستگذاری خود کاری کند که باز گشت صورت بگیرد. البته برای تحقق این هدف بخش خصوصی و نهاد های مردمی رو بکند به تولید این طرح ها .

بحث لباس ملی هم همین است .نمی شود لباسی باشد که بگویند همه باید این را بپوشند اما لباس به گونه ای باشد که

ویژگی ها و شاخص های ملیت ایرانی را داشته باشد. خیلی از ملت ها لباس ملی داشته و در جوامع از روی لباس خود قابل شناسایی می باشند مثل هندی ها . اما ما ایرانی چنین لباسی نداریم . لباسی که معرف هویت ایرانی باشد .البته در گذشته چنین لباسی وجود داشت مثلا اگر عکس کسی را از دوره ی صفویه بیاورد از روی لباس او توجه می شویم ایرانی بوده و متعلق به آن زمان است. ما در همه ی ادوار تاریخی لباس مخصوص داشتیم ، اما از دوره ی قاجار بی هویتی شروع می شود و در پهلوی به اوج می رسد .در کتیبه های تخت جمشید لباس ها شبیه به هم و منسجم و البته پوشیده است . لباس ملی همیشه داشتیم بدون اینکه دولت ها در گیر سیاست گذاری برای این موضوع باشند.

- برای ساماندهی مد ولباس در کشورمان چه کارهایی انجام می دهید ؟

در دنیای امروز بحث لباس  بسیار پیچیده است. در گذشته مردم از شهر و کشور خودشان مطلع بودند .اما امروزه تاثیر فرهنگ ها با سرعت بالا و غیر قابل تصور است .

طرز لباس پوشیدن خودشان را می دیدند . تنوع زیاد نبود اما امروزه خیلی پیچیده است. درشبکه های ماهواره ای کانال هایی هستند که درتمام شبانه روز تبلیغ مد می کنند . در بازار هایی که مردم برای خرید مراجعه می کنند ، واردات کالای خارجی غوغا می کند. و این طبیعی است وقتی پوشاکمان را از کشوری تولید می کنیم که فرهنگش با ما متفاوت است در نهایت نحوه ی پوشش مردمان شبیه آن کشور می شود.

مدو لباس

ما در کارگروه طرح ها را تائید و ثبت می کنیم اما اجرا ی این طرح ها مرحله ی دیگری است . ما اگر بخواهیم با یک جریان جهانی قوی مقابله کنیم  به تنهایی نمی توانیم و نیاز به یک ساختار منسجم داریم.

صدا و سیما باید به اندازه ی خود قدم بردارد ، صدا وسیمای ما می تواند شبکه ی مد داشته باشد. به مردم آگاهی بدهد .

پوشاک هم یکی از کالای اساسی است ما اگر برنجی برای سلامتی مردم مضر است برایش برنامه و تیزر می سازیم اما وقتی پارچه ی چینی صد در صد پلیستر و سرطان زاست چه طور ؟ . در دینمان به پوشیدن لباس های پنبه ای سفارش شده و علم امروزه به جایی رسیده که به تاثیر مثبت لباس پنبه ای اذعان می کند ، و ما هیچ مانوری روی این موضوع نمی دهیم ، فرهنگ سازی مناسب نکرده ایم.ما می توانیم از فرهنگ دینی و ایرانی مان برنامه های جاذب برای جذب مردم به لباس ایرانی بسازیم.

مردم باید بدانند کت شلوار چینی هر چند ارزان قیمت است اما سرطان زاست. آنوقت دیگر تقاضا برایش نیست و فرصت مناسبی است تا تولید داخلی را عرضه کنیم.

صداو سیما به مردم الگو دهد ، صنعت نساجی مان هم تغییر می کند.

- برای ذائقه ی مردم و تغییر آن چه فکری کرده اید؟

ذائقه به عوامل محیطی تغییر می کند. تبلیغ صحیح ذائقه ی مردم را دوباره به تولیدات داخلی متمایل می کند.در کار گروه مد ولباس چندین دستگاه در آن  عضو هستند من طرحی را تائید می کنم می شود وظیفه ی وزارت ارشاد ،مرحله بعد تولید است که مربوط به وزارت صنایع و در توزیع وزارت بازرگانی مطرح است .

تولید کننده ی داخلی در حال ور شکست شدن است باید چرخه ای داشت که صدا و سیما بر ذائقه ی مردم کار کند ، کارگروه مد و لباس ، مد های مناسب را تائید کند ، و وزارت صنایع برنامه ریزی جهت تولید آن را داشته باشد و در نهایت عرضه ی مناسب با قیمت مناسب .

اگر این چرخه تا توزیع پیش نرود ، طرح های ما بی فاید ه است .

چون مردم با بازار سر و کار دارند زمانی که برای خرید می روند ، در بازار وارداتی ما کالای مناسب با هویت خود را نمیابند .

- طراح های پیشنهادی بیشتر برای خانم ها است یا آقایان ؟

مد تنها لباس نیست اما لباس مهم ترین آن است و برای هر جنس طراحی می شود اما لباس خانم ها در کشور ما به خاطر اعتقادات مذهبی مردم از یک جهت و نحوه ی پوشش عده ای از افراد در حالت بحران است .

- ممکن است در کاربران ما کسانی باشند که بخواهند ، طرح لباس بدهند ، مراحل ثبت طرح چگونه است ؟

طراح باید به وزارت ارشاد معاونت حقوقی مراجعه کند . اگر آنجا ثبت شود به کار گروه ارجاع می شود و در صورت تائید ،ثبت می شود .

طرح باید هنری باشد . البته ثبت اثر به معنی شرعی بودن آن نیست ممکن است جنبه ی هنری ،بومی و زیبایی اش بالا باشد اما قابل اجرا نباشد.

درمان درد مد و لباس در کشور ما :

تولید ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب است.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.