تبیان، دستیار زندگی
والدین به عنوان الگوهای رفتاری فرزندان می‌توانند شیوه‌های سالم زندگی هوشمندانه را نشان داده و با ایجاد مهارت‌های اجتماعی در كودكان آنها را در مقابل آسیب‌های اجتماعی مقاوم كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین بیمه برای فرزند شما

مهمترین عامل اعتیاد فرزندان كوتاهی والدین در تربیت آنهاست

اعتیاد

یك مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه در حال حاضر شیوع اعتیاد جوانان به روان‌گردان‌ها را شاهد هستیم و باید گفت مهمترین عامل در این زمینه كوتاهی والدین در تربیت صحیح و عدم ارتباط با جوانان است.

مهدی راثی با بیان اینكه اعتیاد به مواد مخدر و رونگردان مشكل اصلی جامعه است و توجه جدی اولیاء و مربیان و متولیان فرهنگ اجتماعی جامعه را می‌طلبد افزود: والدین با رفتار صحیح خود می‌توانند از افتادن فرزندان خود در دام‌های خانمان‌سوز اعتیاد جلوگیری كنند.

راثی اعتیاد را وابستگی به مصرف مواد مخدر و قرص‌های روانگردان دانست و اظهار داشت: مصرف مواد اعتیاد آور علاوه بر وابستگی جسمانی در فرد معتاد، وابستگی روانی نیز ایجاد می‌كنند كه این وابستگی شخص را برای انجام اعمال غیر انسانی و غیر عقلانی وادار می‌كند و اختلافات خطرناك جسمی و آسیب‌های شدید روانی را در فرد معتاد ایجاد می‌كند.

والدین به عنوان الگوهای رفتاری فرزندان می‌توانند شیوه‌های سالم زندگی هوشمندانه را نشان داده و با ایجاد مهارت‌های اجتماعی در كودكان آنها را در مقابل آسیب‌های اجتماعی مقاوم كنند.

تقویت احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس، احساس كارآمدی، جرات ابراز وجود در مقابل خواست نامعقول دوستان و همسالان می‌تواند فرزندان را در مقابل ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله رونگردان‌ها بیمه و مقاوم كنند.

خانواده

راثی پذیرش جوانان و نوجوانان توسط والدین و مربیان، گوش دادن به سخنان و علایق آنان، برقراری ارتباط صحیح و صمیمی با فرزندان، بیان عوارض و مضرات استفاده از مواد مخدر و روانگردان‌ها را از دیگر عوامل موثر در جلوگیری از سقوط فرزندان در دام اعتیاد عنوان كرد و از والدین خواست با پذیرش جوانان و با برقرای پیوندهای دوستی مانع از نفوذ بیگانگان و عناصر فرصت‌طلب در جوانان شوند.

وی خواب آلودگی، اختلال در برنامه خواب، گوشه‌گیری، ارتباط مشكوك، بی‌ثباتی خلقی، كاهش وزن، تغییر رنگ چهره ، نامرتب بودن، نداشتن تعادل فكری، مشكلات تحصیلی، ضعف اعتماد به نفس و ابتلا به ناهنجاری‌های رفتاری از جمله نشانه‌های اعتیاد عنوان كرد و گفت: والدین باید با مشاهده این ویژگی‌ها یا برخی از آنها حساسیت نشان داده و مانع از غوطه‌ور شدن فرزندان در دام اعتیاد باشند.

والدین با دیدن نشانه‌های هشداردهنده به شكل مناسب باید با فرزندان برخورد كنند و از برخوردهای نسنجیده كه اوضاع را بدتر می‌كند اجتناب و از مشاوران روانپزشكی استفاده كنند.

این مشاور تربیتی به نقش موثر همسالان در رشد شخصیت نوجوانان و جوانان اشاره كرد و افزود: با توجه به اینكه در گروه‌های سنی مختلف همسالان اثرات مختلفی دارند والدین باید در معاشرت‌های فرزندان و انتخاب دوستان دقت كنند تا آسیبی از طریق دوستان ناباب متوجه آنها نشود.

راثی افزایش آگاهی فرزندان، آموزش مهارت‌های زندگی و توان اتخاذ تصمیمات درست را از راهكارهای مناسب در پیشگیری از اعتیاد جوانان عنوان كرد و بر نقش موثر نظام‌های تربیتی والدین و رسانه‌ها به خصوص تلویزیون در پیشگیری از اعتیاد تاكید كرد.

وی با بیان اینكه مسئولیت مبارزه با اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی تنها برعهده یك فرد یا سازمان نیست اظهار داشت: همه افراد جامعه باید با این مقوله خانمان‌سوز مقابله كنند.

وی به نقش دین مداری در صیانت از ابتلا به ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی به خصوص اعتیاد به قرص‌های روانگردان اشاره كرد و تقویت آموزه‌های دینی و باورهای اسلامی و شناخت و رفتار منطبق با ارزشهای اسلامی را در جامعه خواستار شد.

وی خاطر نشان كرد: ریشه بسیاری از رفتارهای نامطلوب در جامعه در فاصله از آموزه‌های نجات‌بخش اسلام بوده و اگر والدین در تربیت فرزندان خود این نكته را مد نظر قرار دهند بسیاری از مشكلات احتمالی فرزندان از بین خواهد رفت.

منبع : فارس

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

برخلاف جریان آب شنا کن

اعتیادچون دیابت باید درمان شود!

اضطراب : راه انداز مصرف مواد

چند نظریه در خصوص شکل گیری اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.