تبیان، دستیار زندگی
هیأتی با حضور پژوهشگران و متخصصان مرمت با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات برای آسیب‌شناسی، حفاظت و مرمت آثار، اشیا و مجموعه‌های تاریخی نظیر نسخه‌های خطی موجود به گنجینه‌های حرم مطهر امیرمؤمنان علی (ع) به عراق اعزام می‌شوند./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرمت نسخه‌هاي خطي گنجينه حرم حضرت علي‌ (ع)
کتاب

هيأتي با حضور پژوهشگران و متخصصان مرمت با همکاري ستاد بازسازي عتبات عاليات براي آسيب‌شناسي، حفاظت و مرمت آثار، اشيا و مجموعه‌هاي تاريخي نظير نسخه‌هاي خطي موجود به گنجينه‌هاي حرم مطهر اميرمؤمنان علي (ع) به عراق اعزام مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ماجدالخطيب، مدير گنجينه‌هاي حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) و هيأت همراه با احمد خوشنويس رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري ديدار كردند و همکاري‌هاي پژوهشي در زمينه حفاظت و مرمت آثار تاريخي نظير مرمت نسخه‌هاي خطي، کارگروه‌هاي تخصصي، تبادل هيأت‌هاي کارشناسي و آموزشي مورد تأکيد قرار گرفت.

رضايي، نماينده ستاد بازسازي عتبات عاليات، لوح فشرده‌اي از وضعيت فعلي آثار تاريخي موجود در گنجينه‌هاي حرم حضرت علي(ع) را در اختيار پژوهشگاه ميراث فرهنگي قرار داد. احمد خوشنويس نيز با اشاره به پيشينه مشترک تاريخي فرهنگي و اشتراک‌هاي مذهبي بين اين دو کشور، ايران را يکي از مراکز ديرينه تمدن جهاني دانست و افزود: ايران از دير باز با تمدن بين‌النهرين قديمي‌ترين تمدن شناخته شده جهان که در عراق کنوني به سر مي‌برده، در تعامل و تبادل فرهنگي اجتماعي بوده است.

رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي با معرفي ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي پژوهشکده‌هاي باستان‌شناسي، مردم‌شناسي، زبان و کتيبه‌هاي کهن و حفاظت از آثار و اشياي تاريخي فرهنگي، آمادگي پژوهشگاه را براي همکاري‌هاي مشترک پژوهشي اعلام کرد.

ماجد‌الخطيب مدير گنجينه‌هاي حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) با اشاره به همکاري‌هاي پيشين، وضعيت نگهداري آثار موجود در گنجينه‌هاي حرم حضرت علي(ع) را نامناسب اعلام کرد و گفت: اين وضعيت از آثار ميراث شوم نظام گذشته در ضربه زدن به آثار تاريخي ناشي شده است.

وي با ابراز خرسندي از ظرفيت‌هاي پژوهشگاه ميراث فرهنگي خواستار برگزاري کلاس‌هاي آموزشي از سوي متخصصان پژوهشگاه براي کارشناسان عراقي شد.