تبیان، دستیار زندگی
ا ( جدول ب ) تحلیل محتوا-7 در قسمت قبل به مطلب نتایج داده های تحلیل محتوای سریال ها ( جدول الف) پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم... در جدول «ب» وضعیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی اعضای خانواده های دو زنی در هر یک از سریال ها م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج داده های تحلیل محتوای سریال ها ( جدول ب )

تحلیل محتوا-7

در قسمت قبل به مطلب نتایج داده های تحلیل محتوای سریال ها ( جدول الف)  پرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم...

در جدول «ب» وضعیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی اعضای خانواده های دو زنی در هر یک از سریال ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در سریال « مهرخاموش » 2 خانواده دو زنی نشان داده شده که وضعیت هر یک از اعضای آن به شرح زیر است:

در خانواده ایرج ، مرد خانواده تاجر است و از نظر شغلی در مشاغل رده بالا طبقه بندی می شود اما تحصیلاتش نامشخص است و حتی از روی شغلش نیز نمی توان تحصیلاتش را مشخص نمود.

خانه مسکونی او یک آپارتمان لوکس با اثاثیه ای مجلل است و اتومبیل گرانقیمت سوار می شود. بنابراین او شخصی دارای موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالا نشان داده شده است. همسر اول ایرج پرستار است ( که در اینجا از مشاغل رده متوسط محسوب می شود ) اما تحصیلاتی عالی دارد ( حداقل لیسانس ). اتومبیل شخصی ندارد؛ یک خانه معمولی دارد (به گفته خودش) و اثاثیه منزل او نیز در سریال نشان داده نشده است.

از نظر موقعیت اجتماعی می توان او را در رده متوسط رو به بالا جای داد و از نظر اقتصادی در رده متوسط. همسر دوم ایرج خانه دار است و تحصیلاتش نامشخص . بر اتومبیلی گرانقیمت سوار می شود و در آپارتمانی لوکس زندگی می کند.

در خانواده سودابه ، مرد خانواده در خانه ای معمولی زندگی می کند که متعلق به همسر اولش است. اتومبیل ندارد، کارمند است و میزان تحصیلاتش مشخص نیست. کلاً در موقعیت اجتماعی و اقتصادی متوسطی نشان داده شده است. همسر اول (سودابه) خانه متوسطی دارد، اتومبیل دارد. خانه دار است و میزان تحصیلاتش نیز مشخص نیست. از نظر موقعیت اقتصادی در رده متوسط نشان داده شده است. همسر دوم نیز خانه دار و میزان تحصیلاتش نامشخص است. در منزل شوهرش سکونت دارد و اتومبیل هم ندارد. از نظر موقعیت اقتصادی در حد متوسط رو به پایین نشان داده شده و از نظر اجتماعی موقعیت پایینی دارد.

سریال « مسافری از هند »

میزان تحصیلات مرد و دو همسرش نامشخص است، هر دو زن خانه دارند و شوهر آنان در کار تجارت و معاملات کلان است. هر سه در خانه ای بزرگ و مجلل (در دو طبقه مجزا) زندگی می کنند. اثاثیه منزل آنان لوکس است و هر کدام اتومبیل های گرانقیمت دارند. هر سه آنها در رده بالای پایگاه اقتصادی نشان داده شده اند، اما پایگاه اجتماعی مشخصی ندارند.

سریال « بانویی دیگر »

اعضای خانواده سعید درخشان از لحاظ تحصیلاتی (هم مرد و هم دو زن او) دارای تحصیلات عالی هستند. همسر اول او نویسنده ، و همسر دومش عکاس خبرنگار است، پس همگی از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردارند.

از نظر اقتصادی نیز مرد در رده متوسط بالای اقتصادی نشان داده شده است (آپارتمان و اثاثیه منزل لوکس و اتومبیل گرانقیمت)، از این نظر زن اول و دوم نیز در رده متوسط رو به بالا نشان داده شده اند.

اعضای خانواده مراد : مرد سرایدار است بنابراین حد تحصیلات وی پایین است، وضع مالی همسران وی نیز چنان است که ظاهرآ کاملآ وابسته به شوهر هستند. نوع خانه وی در فیلم نشان داده نشده است، اما به سبب وضعیت کاری مراد ، در کل این خانواده از نظر موقعیت اقتصادی و اجتماعی در رده پایین نشان داده شده اند.