تبیان، دستیار زندگی
شهادت علامه حسین در جامعه یمن تأثیر بسیار عمیقی داشت. شاید اگر حسین حوثی تا امروز زنده بود به اندازه شهادتش نمی توانست در جامعه تاثیرگذار باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک مصاحبه منتشر نشده

عصام العماد:

ایران موضوع شیعیان یمن را مطرح می‌کند

عصام العماد

با توجه به اینکه بیش از دو ماه از حمله وحشیانه نیروهای ارتش دولت مرکزی یمن با کمک و حمایت ارتش عربستان سعودی علیه شیعیان مناطق شمالی یمن را آغاز کرده و تاکنون هزاران زن، کودک و افراد بی‌گناه را به شهادت رسانده، پایگاه خبری گفتگوی دینی مصاحبه ای با دکتر عصام العماد، استاد دانشگاه یمنی مقیم ایران در این باره انجام داده و جدیدترین تحولات این نبرد را مورد بحث و بررسی قرار داده است. متن کامل این گفتگو که توسط حجةالإسلام و المسلمین حمیدرضا غریب رضا ترجمه شد، به شرح ذیل است:

1. شیعیان یمن از چه مذهبی هستند  جمعیت آنها چه مقدار است؟

شیعیان در یمن به سه مذهب تقسیم می شوند: شیعیان جعفری، شیعیان زیدی، شیعیان اسماعیلی

تقارب مذهبی خوبی میان شیعیان جعفری و شیعیان زیدی برقرار است. یکی از علل به وجود آمدن این همبستگی مذهبی، شخصیت «علامه حسین حوثی» بوده است. پروژه فکری ایشان موفق شد. قبل از شروع به فعالیت علامه حوثی، کتابهایی از طرف شیعیان زیدی علیه شیعیان جعفری و به عکس کتابهایی از طرف شیعیان جعفری علیه شیعیان زیدی منتشر می شد ولی علامه حوثی توانست این تفرقه مذهبی را پایان بدهد. در حقیقت حکومت یمن تلاش می کرد میان شیعیان جعفری و زیدی فتنه انگیزی کند ولی علامه حوثی این فتنه را خنثی کرد. پروژه وحدت آفرین علامه حوثی میان شیعیان زیدی و جعفری در یمن، یکی از دلایل اصلی عصبانیت حکومت یمن از علامه حسین حوثی بود.

2. رهبر این جریان چه کسی است؟ چه تفکراتی دارد؟

رهبر این گروه علامه شهید حسین حوثی می باشد. او توانست گروهی اعتقادی و نظامی را به نام گروه «جوانان مومن» به وجود آورد. اعضای این گروه دارای ویژگیهای اخلاقی منحصر به فردی هستند. این خصوصیات فقط رفتارهایی سطحی و ظاهری در این گروه نیست، بلکه تربیت علامه حسین حوثی باعث ریشه دارشدن بزرگواریهای اخلاقی در عمق جان این مجاهدان شده است.

پروژه وحدت آفرین علامه حوثی میان شیعیان زیدی و جعفری در یمن، یکی از دلایل اصلی عصبانیت حکومت یمن از علامه حسین حوثی بود.

علامه حوثی شیوه تربیتی ویژه ای داشت: تک تک جوانان طرفدار خود را کاملا زیر نظر داشت و از نظر تربیتی به آنها توجه می کرد. او تلاش می کرد طرفدارانش وقت بیهوده نداشته باشند و اوقات فراغت آنها را با برنامه های سازنده تربیتی پرمی کرد. علامه حوثی در تبلیغ دینی و سازماندهی تشکیلات جوانان مومن، از بهترین و جذابترین شیوه های تربیتی استفاده می کرد، در نتیجه محبوبیت و عشق جوانان به ایشان در تاریخ یمن کم نظیر است. با وجود همه تلاشهای رژیم یمن و عربستان برای تخریب چهره شهید حوثی در میان پیروانش تا کنون موفق نشده اند. بهترین سخنرانان و نویسندگان کشورهای عربی را برای تاثیرگذاری بر اعضای گروه جوانان مومن استخدام می کردند و در زندانها شستشوی فکری می دادند ولی هر تلاش آنها بیشتر می شد، عشق جوانان مومن به شهید حوثی افزایش می یافت. از طرف دیگر تلویزیون رسمی یمن برنامه های دائمی علیه این جریان دارد ولی نتوانسته محبوبیت این جریان را در میان مردم یمن کم کند.

یکی از دشمنان حسین الحوثی علل گرایش به حسین الحوثی را در مقاله ای بررسی کرده بود. او نوشته: وقتی به منطقه «مران» رفتم دیدم بسیاری از مردم نوارهای حسین حوثی را گوش می دهند. تعجب کردم حوثی چطور توانسته منطقه ای به این وسعت را تحت تاثیرخود قرار دهد، در حالی است که منطقه «مران» زادگاه حوثی نیست!

یمن شهید حسین حوثی

علامه حسین حوثی توانست نگاه جامعی به تمامی جنبه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ... در تربیت هواداران خود داشته باشد. او قرآن را محور حرکت تربیتی همه جانبه خود قرار داده بود. همچنین بر اساس مبانی مکتب اهل بیت(ع) جوانان را تربیت می کرد.

او بر بیداری و بصیرت سیاسی تاکید بسیار داشت. طرفداران خودش را دائما به پیگیری اخبار و تحلیلهای شبکه المنار توصیه می کرد. جلساتی در منزل خودش تشکیل می داد و همراه شرکت کنندگان در جلسه شبکه ماهواره ای المنار را مشاهده می کردند سپس مطالب طرح شده را تحلیل و بررسی می کرد.

تلاش آقای حوثی این بود که جوانان مومن گرایش و موضعگیری متحد در مسائل مختلف داشته باشند و در یک مسیر مشخص حرکت کنند.

شهادت علامه حسین در جامعه یمن تأثیر بسیار عمیقی داشت. شاید اگر حسین حوثی تا امروز زنده بود به اندازه شهادتش نمی توانست در جامعه تاثیرگذار باشد. به یک نمونه از این تاثیرگذاری در نوشته های نویسنده مشهور یمن آقای «محمد المقالح» اشاره می کنم. با این که این نویسنده ارتباط تشکیلاتی با گروه «جوانان مومن» ندارد ولی شهادت مظلومانه ایشان در آثارش بسیار به چشم می خورد.

قابل توجه این که سخنرانیهای ایشان که به شکل جزوه های متعدد منتشر شده بود، بعد از شهادتشان، در یمن میان مردم دست به دست می شد.

برخی شخصیت های بزرگ یمن از رئیس جمهور درخواست کردند جسد شهید حسین الحوثی را به مردم صعده تحویل دهد. رئیس جمهور در پاسخ گفته بود: آیا قصد دارید حرم مقدسی برای همه مردم یمن بسازید؟

شهادت علامه حسین در جامعه یمن تأثیر بسیار عمیقی داشت. شاید اگر حسین حوثی تا امروز زنده بود به اندازه شهادتش نمی توانست در جامعه تاثیرگذار باشد

و بعد از گذشت سالها از شهادت علامه حوثی، هنوز جسدش را  به خانواده اش تحویل نداده اند.

شش جنگ ایجاد شده در یمن نه تنها جوانان مومن را از مقاومت خسته نکرده بلکه علاقمندی و عمق اندیشه های این متفکر جهان اسلام را در بین جوانان بیشتر می کند.

حکومت یمن در جنگ اول صعده با وجود ضعف و اندک بودن این گروه، نتوانست پیروز شود و نتوانست این گروه را از بین ببرد، مسلما با افزایش توان این گروه، در این جنگ هیچ تأثیری نخواهند پذیرفت.

3. آینده شیعیان یمن را چگونه می بینید؟

در حقیقت در یمن بیداری بزرگی شکل گرفته است. اگر این بیداری اسلامی به وجود نمی آمد حکومت عربستان به شیعیان یمن حمله نمی کرد. من بارها این عبارت را تکرار کرده ام: اگر میلیونها دلار در اختیار داشتم نمی توانستم تشیع را در یمن، به اندازه ای که  علامه حسین حوثی موفق شد، توسعه دهم. به برکت جنبش اسلامی پدید آمده توسط علامه حسین حوثی، مردم گروه گروه به مذهب تشیع وارد می شوند، چنانکه بسیاری از مردم یمن که با شیعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسین حوثی، شیعه را شناختند، چون علامه حسین حوثی حقایق و ویژگی های تشیع را به زبانی تاثیرگذار و جذّاب مطرح کرده است به همین دلیل من ایشان را پیشرو بیداری شیعه در یمن می دانم.

پیش از آغاز جنبش حوثی ما از ترس حکومت، تشّیع خودمان را آشکار نمی کردیم ولی امروز تبدیل به قدرتی قابل توجه و تعیین کننده در عرصه سیاسی یمن شده ایم.

یمن تظاهرات

4.نتایج جنگ تا الان چه بوده؟ انتظارات شیعیان یمن از ایران چیست؟

در حقیقت جنگ حکومت علیه شیعیان، تا کنون به نفع تشیع در یمن بوده به دلایل زیر:

1. بسیاری از شیعیان انتساب ظاهری به تشیع داشتند و شیعه شناسنامه ای بودند حتی برخی از آنها، اعتقاداتی مخالف تشیع پیدا کرده بودند ولی این جنگ باعث بازیابی هویّت شیعه در یمن شد.

2. این جنگ شیعیان را به معادله سیاسی یمن وارد کرد، تا جایی که حکومت یمن از شیعیان درخواست می‌کند حزبی سیاسی تشکیل دهند، در حالی که قبل از جنگ، حکومت یمن، وجود شیعیان را به رسمیّت نمی شناخت.

3. این جنگ به شیعیان جرأت داد تا وجود و محبّت خود به اهل بیت را رسما اعلام کنند در حالی که قبل از این جنگ، شیعیان می ترسیدند خود را به مذهب اهل بیت منتسب کنند.

4. پیروزی های بزرگی که شیعیان در جنگ علیه حکومت یمن و عربستان به دست آوردند به شیعیان یمن قداست بخشیده است. بسیاری از پیروان مذاهب اسلامی دیگر، درباره علل مقاومت تعداد اندکی از شیعیان در مقابل ارتش مسلح یمن و عربستان تحقیق می کنند. این جنگ در قلب دشمنان مکتب اهل بیت در یمن، ترس و رعب افکنده چنانکه قلوب پیروان اهل بیت در یمن را شاد کرده است.

ادامه دارد...

 حمیدرضا غریب رضا، همکار تبیان