تبیان، دستیار زندگی
آخرین آمار از بازار مصرف تهران و برخی شهرستان‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کالاهاحدود 30 تا 35 درصد به نسبت ماه‌های مرداد ماه و شهریور ماه افزایش پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرانی 35 درصدی ظرف سه ماه

 آخرین آمار از بازار مصرف تهران و برخی شهرستان‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کالاهاحدود 30 تا 35 درصد به نسبت ماه‌های مرداد ماه و شهریور ماه افزایش پیدا کرده است.

گرانی

به نقل از خبر آنلاین، موجی از گرانی در چند ماه اخیر در کشور به راه افتاده است. مسؤولان ارشد وزارت بازرگانی تنها با بیان برخی گفته‌هایی در قالب شعار است که سعی بر آن دارند بازار مصرف کشور را کنترل کنند . آخرین آمار از بازار مصرف تهران و برخی شهرستان‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کالاهای مصرفی حدود 30 تا 35 درصد به نسبت ماه‌های مرداد ماه و شهریور ماه افزایش پیدا کرده است. برخی کارشناسان معتقدند وزارت بازرگانی که آخرین حلقه اقتصاد به شمار می‌آید و از نزدیک با مشکلات مردم آشناست باید هرچه سریع تر فکری برای حل این مشکل گرانی در کشور کند. در صورتی که وزارت بازرگانی، البته با همکاری وزارت جهاد کشاورزی فکری به حال تأمین‌ مایحتاج مردم نکنند پیش‌بینی می‌شود که موج گرانی فراگیر تر قیمت کالا و محصولات مصرفی از درصدهای کنونی باز هم افزایش پیدا کند. اما آنچه مسلم است باید بپذیریم که پدیده گرانی در کشورمان وجود دارد و درصورت وجود حتی 50 سازمان بازرسی نیز یقینا نمی‌توانیم با گرانی کالاها مقابله کنیم اما برخورد با گرانفروشی از جمله وظایف ذاتی این سازمان بوده و با بهره‌گیری از توانمندی تشکل‌های صنفی اکنون در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم. با این روند می‌توان گفت که اکنون گرچه گرانی داریم اما اقدامات دستگاه‌های نظارتی در راستای مقابله با گرانفروشی بوده است؛ گرچه هنوز کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد. همین امر سبب شد در خصوص گرانی برخی کالا‌ها نظیر برنج، چای، گوشت قرمز و مرغ به سراغ صاحبنظران برویم و دلایل را از زبان آنان جویا شویم.

آخرین آمار از بازار مصرف تهران و برخی شهرستان‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کالاهای مصرفی حدود 30 تا 35 درصد به نسبت ماه‌های مرداد ماه و شهریور ماه افزایش پیدا کرده است

افزایش تقاضا دلیل گرانی برنج

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره افزایش قیمت برنج توضیح می‌دهد، سودجویانی که با سرمایه‌های کلان در شمال کشور اقدام به خرید برنج کرده‌اند و بازار را تقریباً به انحصار خود درآورده‌اند اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار هستند. قاسمعلی حسنی ادامه می‌دهد: محتکران برنج با ایجاد انحصار در بازار خرید به هنگام فصل درو، قیمت‌ها را هرگونه بخواهند تنظیم می‌کنند و بنکداران هم برنج را گران از آنها می‌خرند. وی همچنین مطرح شدن بحث خشکسالی را هم در این گرانی برنج مؤثر می‌داند و تأکید‌ می‌کند: در سال‌های گذشته، ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه‌های رکود معاملات برنج بود چون همه در انتظار محصولات جدید بودند ولی امسال به خاطر خشکسالی و کاهش امید نسبت به برداشت جدید، بحث کمبود برنج مطرح شده است. حسنی هجوم مردم برای خرید برنج را هم یکی از عوامل دیگر افزایش قیمت می‌داند و می‌گوید: وقتی که تقاضا برای برنج بالا می‌رود انحصارگران به انتظار گران تر شدن آن، عرضه را متوقف می‌کنند و همین موضوع در کنار فشار تقاضا باعث کمیابی و گران ترشدن این کالا می‌شود به نحوی که این سیکل بعد از چند بار تکرار، باعث ایجاد بحران می‌شود.

شبکه توزیع عامل گرانی میوه
گرانی

سیدرضا نورانی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه، سبزی، صیفی، گل و نهال ایران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما افزود: قیمت میوه هم اکنون در میدان میوه و تره‌بارمرکزی گران نیست، ولی مردم میوه‌های گران قیمت از مغازه می‌خرند، این واسطه‌ها و مغازه‌‌داران هستند که بی‌ضابطه افزایش قیمت می‌دهند. وی گفت: افزایش تقاضای میوه برای مراسم بازگشت حجاج و مراسم عروسی قبل از محرم، بسته بودن راه‌ها، به دلیل بارش برف و باران و جمع‌آوری میوه به مقدار حدود 33 هزار تن توسط دولت از سطح بازار باعث گرانی میوه شده است. نورانی اظهار داشت: میوه در ایران به هیچ وجه مشکل تولید ندارد، بلکه مشکل توزیع و نظارت بر شبکه توزیع وجود دارد. عده‌ای سودجو هم از کمبود برخی میوه‌های لوکس بازار سوء استفاده می‌کنند و قیمت میوه را سه تا چهار برابر افزایش می‌دهند.  نورانی گفت: مسؤولان دولتی هم بر فروش میوه در سطح شهر نظارتی ندارند و بنابراین میوه‌های لوکس و کمیاب در سطح میادین میوه دست به دست می‌چرخد.

برخی کارشناسان معتقدند وزارت بازرگانی که آخرین حلقه اقتصاد به شمار می‌آید و از نزدیک با مشکلات مردم آشناست باید هرچه سریع تر فکری برای حل این مشکل گرانی در کشور کند

دلال‌ها عامل گرانی قیمت گوشت مرغ

حسین مقدم نیا، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در گفت‌وگو با جوان در خصوص گرانی گوشت مرغ توضیح داد: در کشور روزانه چهار هزار تن گوشت مرغ مصرف می‌شود و با این وضعیت 25 درصد مصرف مرغ کشور به صورت منجمد و سرد خواهد بود. وی به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر اشاره و اعلام کرد: ‌با افزایش قیمت گوشت قرمز تقاضای مصرف مرغ زیادتر از ماه‌های قبل شد و این باعث تغییر نرخ گوشت مرغ شد ولی تولید کنندگان مرغ خواهان این هستند که ثباتی در بازار مرغ و قیمت نهاده‌های تولید ایجاد شود تا بدون تضرر هر دو طرف (تولید و مصرف کننده) بتوانند با خیال راحت به تولید بپردازند. وی گفت: یکی از این دلایل افزایش بیش از حد قیمت گوشت قرمز و تغییر تقاضا از گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ است.

دامداران عامل اصلی گرانی گوشت قرمز

محمد حسین انصاری فرد سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی نیز چندی پیش در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: هر سالی که در مناطق دام خیز کشور، بهار و تابستان خوبی داشته باشیم، دامداران تمایل دارند که دام‌هایشان وزن بگیرد و میزان تولید افزایش پیدا کند و امسال نیز شاهد بارندگی‌های مناسب و خوبی بودیم. وی گفت: خوش طعم و لطیف بودن گوشت ایرانی باعث شده که طی سال‌های اخیر حدود یک و نیم میلیون تن گوشت به صورت قاچاق از کشور صادر ‌شود. دکتر انصاری فرد به کشش بازار به عنوان عامل دیگری برای افزایش قیمت اشاره کرد و افزود: تا جایی که بازار کشش دارد، قیمت‌ها بالا می‌رود. وی در ادامه گفت: در حال حاضر به دلیل گرانی گوشت قرمز، گرایش مردم به گوشت مرغ نیز افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان میوه و تره بار و اصناف وزارت بازرگانی در 30 نقطه کشور توزیع فرآورده‌های پروتئینی به زودی آغاز می‌شود. به گزارش جوان هم اکنون قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف کشور 16 هزار تومان بوده است و قیمت هر کیلو گوشت زنده گوسفند نیز با توجه به بازگشت حجاج به شش هزار و 500 تومان رسیده است.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور