تبیان، دستیار زندگی
بازتاب گسترده دستگیری 5 ملوان انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب گسترده دستگیری 5 ملوان انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس

رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد درباره 5 ملوان انگلیسی تازه‌وارد به آب‌های ایران گفت:

درصورت اثبات سوء‌نیت این افراد، برخوردی جدی و قاطع با آنها صورت خواهد گرفت.

این جملات اسفندیار رحیم‌مشایی هم مانند اجزای دیگر جریان خبری دستگیری این ملوان‌ها در خلیج‌فارس، از لحظه نخست انتشار در رسانه‌های جهان ضریب و شتاب ویژه‌ای گرفت و «موضع شدید ایران» توصیف شد.

خبر فوری
ملوانان انگلیسی

نخستین خبر دستگیری 5 ملوان دیگر انگلیسی در آب‌های ایران با تاخیر 5 روزه منتشر شد. نخستین بار رسانه‌های انگلیس در نوار خبرفوری خود بیانیه وزارت خارجه انگلیس را نوشتند.

تلویزیون بی‌بی‌سی دوشنبه شب به وقت تهران، با قطع برنامه‌های عادی خود، تصاویری از قایق بادبانی توقیف‌شده با نام «Kingdom of Bahrain» متعلق به این گروه انگلیسی را پخش كرد.

سی‌ان‌ان هم برنامه‌های معمول خود را قطع و بیانیه لندن را قرائت كرد.دیروز در روز ششم پس از ورود این 5 ملوان انگلیسی به آب‌های ایران در خلیج‌فارس، نخستین واكنش‌های ایران، نشان داده شد.

2 واكنش اول شبیه به هم بود:«به‌محض مشخص شدن جزییات و صحت و سقم آن به اطلاع همگان خواهد رسید.» و «زمانی كه صحت و سقم خبر مشخص شود به اطلاع خواهد رسید.»

واكنش اول شبیه به هم بود:«به‌محض مشخص شدن جزییات و صحت و سقم آن به اطلاع همگان خواهد رسید.» و «زمانی كه صحت و سقم خبر مشخص شود به اطلاع خواهد رسید.»

معلوم است چه نیرویی دستگیر كرده

جمله نخست را فرمانده منطقه یكم نیروی دریایی سپاه گفت. علیرضا تنگسیری با جمله‌ای شرطی، گفت: اگر انگلیسی‌ها در خلیج‌فارس دستگیر شده‌‌اند، مطمئنا معلوم است كه توسط چه نیرویی از كشور دستگیر شده‌اند.به گزارش ایلنا او خبر داد: مقابله با نیروی‌های بیگانه و دستگیری آنها در خلیج‌فارس به‌عهده سپاه است.

در دست بررسی است
پرچم انگلیس

عبارت دوم، پاسخ سخنگوی وزارت خارجه ایران به پرسش میهمانان هفتگی‌اش بود. رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره خبر وزارت خارجه انگلیس و رسانه‌های این كشور درباره بازداشت 5 تبعه این كشور در آب‌های ایران گفت: این موضوع در دست بررسی است.به گزارش مهر، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران دیروز گفت: اصل موضوع كه اتفاق افتاده یا نیفتاده در دست بررسی است و زمانی كه صحت و سقم خبر مشخص شود به اطلاع خواهد رسید.

خیلی قاطع

پس از این دو، فارس اظهارنظری از اسفندیار رحیم‌مشایی منتشر كرد.رئیس‌دفتر احمدی‌نژاد در حاشیه شانزدهمین همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران درباره دستگیری 5 انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس، گفت: در حال حاضر نمی‌توان جزییات این خبر را به‌طور دقیق بیان كرد؛ اما به‌طور كلی سیاست‌های مادر قبال سیاست‌های جهان به‌صورت كاملا تعاملی و مثبت است.

رحیم‌مشایی در عین حال عنوان كرد: در مواردی از این دست اگر قصد اخلال در امنیت وجود داشته باشد، طبیعتا برخورد جدی با آن صورت خواهد گرفت. او اما ادامه داد: مسیر برخورد را هم دستگاه قضایی كشور تعیین می‌كند كه مستقل از دولت است.

وزارت امور خارجه انگلیس در این گزارش احتمال تجاوز اتباع انگلیسی به خاك ایران را رد نكرده است.لندن در این بیانیه مدعی است كه این افراد از اعضای یك باشگاه ورزشی در رشته قایقرانی بوده كه قصد شركت در مسابقه قایقرانی دوبی - مسقط را داشته‌اند

تماس در بازداشت

پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی‌میل چند دقیقه بعد، با انتشار این جملات مشایی، نوشت كه یكی از 5 بازداشت‌شده انگلیسی كه 21 سال دارد، با تلفن با خانواده خود در انگلیس صحبت كرده و خبر دستگیری خود و 4 همراه خود را به آنها اطلاع داده است.او به مادرش گفته كه حالش خوب است.

این پسر انگلیسی، در توضیح كوتاه ماجرا در مكالمه خود با خانواده‌اش، گفته‌ است كه آنها در آب‌های خلیج‌فارس از بحرین به سمت دوبی در حال حركت بوده‌اند كه به یك منطقه نفتی می‌رسند و برای دور زدن آن از نزدیك یك جزیره ایرانی عبور می‌كنند كه موجب دستگیری شان می‌شود.

ملوانان انگلیسی

بیانیه انگلیسی

وزارت امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای كه دوشنبه صادر كرد اعلام كرده است كه این 5 قایقران در قایقی متعلق به بحرین به سمت دوبی در حال حركت بوده‌اند.

وزارت امور خارجه انگلیس در این گزارش احتمال تجاوز اتباع انگلیسی به خاك ایران را رد نكرده است.لندن در این بیانیه مدعی است كه این افراد از اعضای یك باشگاه ورزشی در رشته قایقرانی بوده كه قصد شركت در مسابقه قایقرانی دوبی - مسقط را داشته‌اند.

عصر روز واقعه

در همین حال دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه این كشور نیز ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشكل این افراد، از برقراری ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و سفیر انگلیس در ایران با وزارت امور خارجه خبر داد.

وی اظهار داشت كه بعدازظهر 25 نوامبر – روز وقوع حادثه- نیز مسئولان وزارت خارجه انگلیس ضمن تماس با مقامات ایرانی، در جریان این واقعه و تحولات آن قرار گرفتند. میلیبند خواستار گفت‌وگو با منوچهر متكی در این باره است.

در همین حال دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه این كشور نیز ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشكل این افراد، از برقراری ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و سفیر انگلیس در ایران با وزارت امور خارجه خبر داد

رستگاری در تهران

فروردین سال 86 نیز 15 نظامی انگلیسی در آب‌های ایرانی خلیج‌فارس دستگیر شدند.توقع دولت وقت انگلیس آزادی فوری ملوان‌ها بود اما تهران درخواست لندن را اجابت نكرد تا درگیری لفظی بین دستگاه دیپلماسی دولت نخست احمدی‌نژاد و دولت تونی بلر بالا گرفت.

نخست‌وزیر وقت انگلیس كه از چانه‌زنی 5 روزه لندن پاسخی دریافت نكرد، در روز ششم درباره مسئله تفنگداران متجاوز به آب‌های ایران گفت: زمان افزایش فشار دیپلماتیك ایران برای آزادی این نیروها فرارسیده است.

در فاصله‌ای كوتاه و در روزهایی كه تراكم خبری موضوع تفنگداران انگلیسی بازداشتی به حد اكثر رسیده بود، تمامی دیدارها و ارتباطات رسمی و دولتی لندن با تهران به حالت تعلیق درآمد.

اتحادیه اروپا، روسیه، آمریكا، دبیركل سازمان ملل و شورای مسلمانان بریتانیا، خواستار آزادی تفنگداران انگلیسی بازداشت شده در ایران شدند.خاویر سولانا بازداشت ملوانان انگلیسی را غیرقابل‌قبول خواند.

تركیه و سوریه پیشنهاد میانجی‌گری در این‌باره را دادند، اما تهران تمام این درخواست‌ها را نشنیده گرفت تا جایی پس از تشریح و پذیرش اصل تجاوز به آب‌های ایران از سوی 15 ملوان انگلیسی و احراز جرم آنها، موضوع محاكمه ملوان‌های متجاوز در رسانه‌های ایرانی طرح شد.

اما در نهایت پس از 2 هفته رئیس‌جمهور ناگهان خبر از آزادی ملوانان داد و اعلام كرد كه این امر هدیه‌ای از جانب ایران به مردم انگلیس است.

15 ملوان انگلیسی پس از دیدار با رئیس‌جمهور ایران در مجموعه پاستور، و دریافت هدیه‌هایی از صنایع‌دستی، كتاب‌های نفیس و سوغات ایرانی به سفارت انگلیس رفتند و از آنجا راهی لندن شدند.

منبع: همشهری آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور