تبیان، دستیار زندگی
کتاب شناسی غدیر،نفیس ترین و جدید ترین کتابها در موضوع غدیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب هایی با بوی عید غدیر

خطابه غدیر در آئینه اسناد

 غدیر

نویسنده

محمد باقر انصاری

ناشر

دلیل ما

توضیحات

کتاب در پنج بخش تألیف شده است که در سه بخش اول مروری بر ماجرای غدیر شده است و متن خطبه و ترجمه آن ذکر شده، بخش چهارم به اسناد و منابع خطبه اختصاص داده شده و مدارک و منابع هر قسمت از خطبه را از منابع اسلامی اعم از شیعه وسنی آورده است تا مطالعه کنندگان خطبه از پشتوانه های علمی آن آگاه باشند و در ادامه به پرسش هایی در این زمینه پاسخ داده شده است و در بخش آخر مدارک حدیث غدیر بررسی شده است.


اسرار غدیر (گزارشی تحلیلی از واقعه غدیر)

 غدیر

  • نویسنده

محمد باقر انصاری

  • ناشر

  • مولود کعبه
  • توضیحات

  • این كتاب گزارشی كامل و جامع است از واقعه غدیر و مجموعه وقایعی كه در غدیر خم و قبل و بعد از آن به وقوع پیوسته است. تمام مسائل مربوط به غدیر به صورتی كاملا مستند ، طبق آیات قرآنی ، احادیث متواتر و منابع شیعه و سنی مورد بررسی قرار گرفته است .

    بیان كیفیت وقوع جریان غدیر با تمام جزئیاتش ، فعالیت های منافقین و شیاطین در غدیر، چكیده خطبه غدیر تحقیق در متن و سند خطبه غدیر

    ، متن كامل عربی و فارسی خطبه و نیز اهداف خطبه در بخش های بعد، از مباحث مهم كتاب حاضر است. هم چنین در بخشی دیگر سفارشات پیامبر صلی الله علیه وآله و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین در بزرگ داشت غدیر عنوان شده است و در پایان نیز اتمام حجت خداوند عزوجل و معصومین علیهم السلام با اشاره به واقعه و حدیث غدیر بیان گردیده است.از نكات قابل توجه در این نوشتار این كه محقق ارجمند به ذكر 226 منبع و ماخذ پیرامون حدیث غدیر پرداخته است ،كه از این تعداد ، 167 منبع را كتب اهل سنت و علمای عامه تشكیل می دهند.


    غدیر در نگاه خورشید

     غدیر

    نویسنده

    دکتر مرتضی طاهری

    ناشر

    دلیل ما

    توضیحات

    این كتاب واقعه غدیر را از نگاه امام رضا علیه السلام به منظور ارائه جلوه های ولایت علوی در پرتو كلام رضوی ، بیان می نماید .گفتار اول شامل سفر اجباری امام رضا علیه السلام به مرو و شرح حدیث سلسله الذهب یا زنجیره طلایی است .در ادامه با اقامه ادلّه ی عقلی ونقلی  بیان می كند.مانند نبوت ، منصبی الهی است و ضرورت دارد كه امر امامت احیا گردد. هم چنین با نقل احادیثی از امام رضا علیه السلام اشارات سایر كتب آسمانی را بر امامت ائمه معصومین علیهم السلام متذكّر می شود.

    تأكید اساسی این كتاب بر حقانیت ولایت ائمه علیهم السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله است .بر ضرورت تكریم روز غدیر اشاره می كند و آداب و رسوم آن را از نگاه معصومین علیهم السلام بیان می دارد. بخش پایانی كتاب در باره احادیث و سیمای حضرت مهدی ارواحنا فداه در خطبه غدیر است.


    23روز با غدیر

     غدیر

    نویسنده

    دکتر عدنان درخشان

    ناشر

    منیر

    توضیحات

    این کتاب به توصیف لحظه به لحظه واقعه غدیر خم از آغاز حجه الوداع

    تا روز غدیر خم و اعلام عمومی ولایت و سرپرستی امیر المومنین علیه السلام پرداخته است. نویسنده با به کارگیری قلمی ادبی و استفاده از احادیث مربوطه و آیات قرآنی،تجسم این واقعه جاودان را برای خواننده تسهیل ساخته است. در این کتاب تمامی توطئه ها و عهدنامه هایی که مقدمه سقیفه بود و در طول این سفر اتفاق افتاد بیان شده است.

    نکته مهم این است که تمامی احادیث و فرمایشات پیامبر صلی الله علیه وآله در مورد خلافت امیر المومنین علیه السلام که قبل از واقعه غدیر و در طول این سفر نقل شده، در این کتاب جمع آوری شده است.


    غدیر شناسی و پاسخ به شبهات

     غدیر

    نویسنده

    علی اصغر رضوانی

    ناشر

    مسجد جمکران

    توضیحات

    این کتاب با رویکردی استدلالی و علمی و با استفاده از قرآن و حدیث، به تشریح غدیر پرداخته است. هم چنین با اشاره به موضوع وحدت اسلامی، وحدت حقیقی امت را وحدتی بر محوریت امام بر حق معرفی نموده است.در بخشی از کتاب نیز بر ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر تأکید کرده و بخشی از فضائل و برتری های امیرالمومنان علیه السلام را در این راستا آورده است.معرفی 110 صحابی راوی حدیث غدیر به همراه نام راویان این واقعه از قرن دوم تا چهاردهم، معرفی مؤلفان اهل سنت که پیرامون حدیث غدیر قلم فرسایی نمودند و نیز مطرح کردن برخی از شبهات اهل سنت و وهابیت پیرامون واقعه غدیر و پاسخگویی به آن ها قسمت های دیگر کتاب را تشکیل می دهنداز نکات قابل توجه، معرفی تعدادی از معترفین به مذهب حقّه تشیع از جمله دکتر تیجانی، علامه انطاکی، صائب عبدالحمید و ... می باشد.


    غدیر در احساس ملّت ها

     غدیر

    ناشر

    دلیل ما

    توضیحات

    غدیر در احساس ملتها از نخستین گامهایی است كه در راه جهانی سازی غدیر برداشته شده استكتب حاضر ،‌مجموعه مقالاتی است كه افرادی از ملیت های مختلف جهان در یك اقدام بی سابقه ،‌احساسات و دغدغه های خود را پیرامون غدیر بیان می كنند.

    غدیر از ابعاد مختلف تاریخی ، جغرایای ، ادبی ،‌مسائل پیش روی غدیر در جهان معاصر و شبهات وارد بر غدیر و پاسخ به آنها مورد بررسی قرار گرفته است .

    تنوع ادبیاتهای مختلف و ترجمه زیبای كتاب ،‌مطالعه آن را برای هر دوستدار غدیر و ولایت ،‌زیبا و سودمند ساخته است.


    جستجوی جانشین پیامبر

     غدیر

    نویسنده

    دكتر نادر فضلی

    توضیحات

    این کتاب داستانی جذاب از سرگذشت ابوعامر و عده ای دیگر از مردم یمن است که به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند تا بدانند جانشین پس از ایشان کیست. پیامبر صلی الله علیه و آله به شیوه ای شگفت آور و به یادماندنی تفسیر آیات 103 و 112 آل عمران، 56 زمر، 44 نمل، 27 فرقان، 5 حجر، 27 ابراهیم، 37 ق را بیان فرمودند سپس پیامبر صلی الله علیه و آله از آنان می خواهند تا با جذبه ای که در سیمای جانشین ایشان است، او را یابند.آنان بر می خیزند و هر کدام از سویی در مسجد به جستجو می پردازند و همه به امیرالمومنین علیه السلام می رسند...

    این مردان پس از گذشت سالها  ـ طبق بشارت پیامبر صلی الله علیه و آله ـ

    در جنگ جمل همراه حضرت علی علیه السلام بودند و در صفین به شهادت رسیدند.


    نقش غدیر در امامت حضرت علی علیه السلام

     غدیر

    نویسنده

    حسین استاد ولی

    ناشر

    منیر

    توضیحات

    این کتاب ، پژوهشی است در اهمیت اعتقادی _تاریخی و سیاسی غدیر . برای روشن شدن واقعه ی غدیر دو شبهه را بررسی و پاسخ داده است :

    1) لزوم تعیین جا نشین از سوی جداوند برای رسولش .

    2) موروثی نبودن جانشینی رسول خدا.

    دو نظریه ی دیگر نیز در مورد خلافت بعد از پیامبر صلی ا...علیه وآله بیان و پاسخ داده است.

    برای تكمیل بحث حقانیّت امامت حضرت علی علیه السلام احادیث متواتری را مثل حدیث وصایت ، منزلت ، وراثت ، ثقلین و .... نقل می كند .

    در پایان نیز نقش مردم در پذیرفتن این جانشینی را  مورد بررسی قرار می دهد.


    برگرفته از سایت مرکز اعتقادات اسلامی

  • تنظیم : نرگس امیرسرداری