تبیان، دستیار زندگی
آیا می توانید حدس بزنید که عکس مربوط به کدام نقطه از جهان ماست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس شما چیه!؟(2)

قبل از هر کاری خوب و با دقت به تصویر زیر نگاه کنید:

مریخ

فرض کنید شما در یک مسابقه قرار گرفته اید. اگر مجری از شما سوال کند که این تصویر قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی هستند، شما چه جوابی به او می دهید؟

حال به جای این که شما در مسابقه باشید الان در سایت تبیان هستید و به جای این که مجری از شما سوال کند ما این سوال را از شما می پرسیم. اکنون جواب و حدس شما چیست؟

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس ها و جواب های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و بقیه کاربران بیشتر با تراوشات ذهنی شما آشنایی پیدا کنیم!

از حدس زدن نترسید. این فرصتی برای شماست تا بتوانید دانش تصویری خود را آزمایش کنید و ذهن خود را فعال و خلاق نگه دارید. ما هم فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق و ناظم این هستی است.

آیا این تصویری از مریخ است یا زمین؟ به اندازه ی كافی عجیب می نماید كه این تصویر، از مریخ باشد. چیزی كه ممكن است در ظاهر یك خط ساحلی زمینی به نظر بیاید، در حقیقت آرایشی از تپه های لایه ای باستانی است و شن هایی كه در اثر وزش باد بر روی مریخ به این ناحیه آمده اند. تصویر بالا ناحیه ای را نشان می دهد كه در دهانه ی شیاپارلی حدود سه كیلومتر گسترده شده است. این كه چه چیزی این لایه های رسوبی را به وجود آورده هنوز موضوع تحقیق است. فرضیه ای مناسب وجود دارد كه در آن، رسوبات دوران باستان از جریان آب و شن های جابه جا شده در اثر وزش باد به وجود آمده اند. جریان های باد و طوفان های شن این ساختارها را به تازگی هموار كرده و فرسایش داده اند. "آبی" كه ظاهراً نزدیك ته قرار دارد در حقیقت شن تیره رنگ است. این تصویر را فضاپیمای نقشه بردار سراسری مریخ گرفته است كه از سال 1996 تا 2006 پیرامون مریخ فعالیت می كرد و بیش از 200000 تصویر را ارسال كرد.

عكس از:

Malin Space Science Systems, MOC, MGS, JPL, NASA

مترجم:

بهدخت عرفانیان

منبع:

http://apod.nojum.ir/